Byggahus.se

Fel i objektbeskrivning och uppkomna fel under besiktning.

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 552 inlägg

useless

Lök.
    Krypgrund med betongbjälklag är ingen riskkonstruktion och borde vara helt underhållsfri om den är korrekt utförd. Så jag tycker inte att den borde påverka priset. Dock finns det säkert folk som blir skeptiska bara av ordet krypgrund utan att förstå eller sätta sig in i den specifika konstruktionen...

• Laddar…
  2. T
    Medlem · 7 inlägg

Tamango

Medlem
    Tillkommer det inte underhåll på det?
    Jag menar, en avfuktare bör väl vara ett måste då eller?

3. useless

useless

Lök.
    Varför? Finns det inget som kan ta skada av eventuell fukt så är det helt bortkastat.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Det är stor skillnad på krypgrund och krypgrund med betongbjälklag.

5. useless

useless

Lök.
    Men om det är Anticimex som har besiktat så skulle det inte förvåna mig om det står i protokollet att man rekommenderar en avfuktare... Dom säljer ju såna och verkar ha som strategi att rekommendera det vare sig det behövs eller inte...

6. J
    Medlem · Kalmar · 1 195 inlägg

johd01

Medlem
    Är huset byggt tidigare än 2000 hade jag föredragit krypgrunden i det här fallet.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Stockholm · 43 959 inlägg

hempularen

Moderator
    En äldre betongplatta på mark, är en betydligt mer riskabel konstruktion än en krypgrund med betongbjälklag. Så det är troligen snarare en fördel.

Badrummet som har konstaterade fel, bör man kanske begära avdrag för. Men det är 10 år gammalt, med normala åldersavdrag bör man räkna med typ 50% av vad åtgärden kan kosta.

Badrummet som saknar dokument, får man betrakta som normalt. Garagetaket, hur gammalt är det? fanns det någon information i prospektet som indikerade att det var typ nygjort?

Om det är ett äldre papptak, så får man betrakta det som normalt om det anses behöva bytas. Inte värt något avdrag.

Av det som kommit fram i tråden tycker jag att ett avdrag på 100 000 är generöst från säljaren. Hade jag varit säljare skulle jag kanske erbjudit 20 - 50 000.

Som sagt AC brukar hävda att man skall sätta in avfuktare i alla grunder, oavsett konstruktion. Här har varit trådar där AC har först skrivit i besiktningen att huset har platta på mark. I nästa stycke skriver de att man bör sätta in avfuktare i grunden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.