6 792 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Fel i fastighet - jordvärmepump
Känns isf som att jag borde göra ett försäkringsärende av detta istället. Om allt han säger per definition stämmer och pumpen gått sönder borde ju försäkringen hjälpa migK Kallens skrev:Ja, ersättning för dina reparationskostnader eller en ny pump kommer du aldrig få. Det är i sådana fall skillnaden i värdet mellan en "ny" pump och den fabriksrenoverade. Jag tror 50k som ovan är i högsta laget där. Det är naturligtvis otur att pumpen krånglar, men det kunde ju en ny också gjort. Och det kan absolut vara samma modell som såldes ny 2022 som 2013, så inget att hämta på att modellen skulle vara "gammal".
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Menar du att det inte skulle vara någon skillnad på en produkt som värmepump när det skiljer 9 år? Jag finner det väldigt osannolikt. Har du några fakta bakom det du säger? En modell räcker, som varit samma utförande 2013 och 2022. Tack på förhand!K Kallens skrev:Ja, ersättning för dina reparationskostnader eller en ny pump kommer du aldrig få. Det är i sådana fall skillnaden i värdet mellan en "ny" pump och den fabriksrenoverade. Jag tror 50k som ovan är i högsta laget där. Det är naturligtvis otur att pumpen krånglar, men det kunde ju en ny också gjort. Och det kan absolut vara samma modell som såldes ny 2022 som 2013, så inget att hämta på att modellen skulle vara "gammal".
Ja precis, så fort går inte utvecklingen. T.ex. en Nibe F1245 som sattes in i vårt förra hus 2012 (osäker när modellen var ny) säljs fortfarande idag.MultiMan skrev:
Enligt tidigare inlägg i tråden verkar detta vara samma modell men ändå något olika utförande. Det fanns ju en uppdaterad ritning från 2021-11-25 som ersatte en ritning från 2016-01-25, och båda är nyare än 2013 då pumpen enligt uppgift först tillverkades. Så det görs löpande småjusteringar, på en modell från 2013.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jo namnet kan ju vara samma, men det jag tvivlar på är om innehållet är samma. Finns en massa produkter utanför just värmepumpar som heter lika år efter år men är helt annorlunda inuti.K Kallens skrev:
Jag köpte t ex flera Whirlpool frysboxar som hette samma hela tiden. Ena året kom den med en högkvalitets Europa-tillverkad Embraco kompressor (som t ex Liebherr använder). Året efter satt det en billig Kinakompressor, om än inte av det sämsta märket, men ändå en klar försämring.
Edit. Förtydligande.
Redigerat:
Tyvärr har nog TS en svår situation av flera skäl.
1. Utfästelsen är otydlig och anges i ett besiktningsprotokoll. I kommentar till Jordabalken anges ” Om lukt eller fuktfläckar finns i byggnaden, eller om säljaren har sagt någonting som ger anledning till misstanke (t.ex. på grund av en friskrivning) bör köparen därför göra en mer noggrann undersökning.” Det är tänkbart att säljaren kan avvisa krav redan på denna grund att ni inte besiktigat tillräckligt. Man kan också tycka att besiktningsföretaget borde kontrollerat mer noga.
2. Om utfästelsen gäller och ni har rätt till ersättning baseras den på värdeskillnaden mellan en pump enligt utfästelse och den pump som fanns, inte på kostnad för reparation och andra åtgärder. Det bör gå att beräkna genom avskrivningstabeller, beloppet som någon ovan angav till ca 50.000 känns rimligt.
3. För att få ersättning i en tvist finns en praxis att ersättningen ska vara betydande i förhållande till köpebeloppet, i praktiken kring 5 procent eller mer. Om den bedömda ersättningen är i nivå 50 kkr så innebär det att ersättning inte kommer att utgå vid ett försäljningspris på över 1 Mkr.
TS har därför en uppförsbacke av flera skäl. Det bästa är nog att kontakta säljaren och föreslå en uppgörelse i godo, kanske med start på 50 kkr, men var beredd på lägre nivå. Det bör göras så fort som möjligt då ersättning bör krävas i nära anslutning till upptäckt av problem.
1. Utfästelsen är otydlig och anges i ett besiktningsprotokoll. I kommentar till Jordabalken anges ” Om lukt eller fuktfläckar finns i byggnaden, eller om säljaren har sagt någonting som ger anledning till misstanke (t.ex. på grund av en friskrivning) bör köparen därför göra en mer noggrann undersökning.” Det är tänkbart att säljaren kan avvisa krav redan på denna grund att ni inte besiktigat tillräckligt. Man kan också tycka att besiktningsföretaget borde kontrollerat mer noga.
2. Om utfästelsen gäller och ni har rätt till ersättning baseras den på värdeskillnaden mellan en pump enligt utfästelse och den pump som fanns, inte på kostnad för reparation och andra åtgärder. Det bör gå att beräkna genom avskrivningstabeller, beloppet som någon ovan angav till ca 50.000 känns rimligt.
3. För att få ersättning i en tvist finns en praxis att ersättningen ska vara betydande i förhållande till köpebeloppet, i praktiken kring 5 procent eller mer. Om den bedömda ersättningen är i nivå 50 kkr så innebär det att ersättning inte kommer att utgå vid ett försäljningspris på över 1 Mkr.
TS har därför en uppförsbacke av flera skäl. Det bästa är nog att kontakta säljaren och föreslå en uppgörelse i godo, kanske med start på 50 kkr, men var beredd på lägre nivå. Det bör göras så fort som möjligt då ersättning bör krävas i nära anslutning till upptäckt av problem.
Jo det finns säkert mindre skillnader på insidan. Men inte några som markant påverkar prestandan och då kan hävdas vara en nämnvärd nackdel av att pumpen ursprungligen är från 2013 och inte 2022.MultiMan skrev:
Jo namnet kan ju vara samma, men det jag tvivlar på är om innehållet är samma. Finns en massa produkter utanför just värmepumpar som heter lika år efter år men är helt annorlunda inuti.
Jag köpte t ex flera Whirlpool frysboxar som hette samma hela tiden. Ena året kom den med en högkvalitets Europa-tillverkad Embraco kompressor (som t ex Liebherr använder). Året efter satt det en billig Kinakompressor, om än inte av det sämsta märket, men ändå en klar försämring.
Edit. Förtydligande.
Men även om det är en nackdel så finns det inte något påstående om att pumpen är av en modell som först började tillverkas 2022. Utan en ny pump köpt 2022 skulle kunna vara en pump som ursprungligen släpptes 2013 och sedan haft mindre revideringar som inte markant påverkar prestandan.K Kallens skrev:
Finns alltså:
* Ny pump 2022 = pump av en modell som först sattes på marknaden 2022 tillverkad 2022 av enbart nya delar
* Ny pump 2022 = pump av en modell som först sattes på marknaden 2013 tillverkad 2022 av enbart nya delar
* Ny pump 2022 = pump av en modell som först sattes på marknaden 2013 tillverkad 2022 av både nya delar och återbrukade delar (fallet i TS)
* Ny pump 2022 = pump av en modell som först sattes på marknaden 2013 tillverkad 2015 som stått på lagerhylla i 7 år och sedan sålts billigt för att modellen är utgående och inte supportas längre
* Ny pump 2022 = pump av en modell som först sattes på marknaden 2013 tillverkad 2015 som stått framme i säljarens lokaler som demoex i 7 år och sedan sålts billigt för att den är ett demoex
Och alla dessa kan beskrivas som "ny pump 2022".
För att tydliggöra var det dock väldigt tydligt från mäklaren att det var en helt ny pump. Säljaren har också i efterhand bekräftat vad han sagt: jag kan inte inte exakt citera vad som sagts till mig muntligen men det var då ingen tvekan på att det var en helt ny pump från 2022.
Följer gör ett citat från säljaren som skrivit till mig i efterhand när problemen börjat uppstå:
"Hela värmepumpen* köptes ny i Februari 2022. Jag är rätt säker på att jag har kvittot kvar, andra bilden visar insidan, men där är alltså inget som bytts. *Hela värmepumpen* är ny, dvs allt på insidan och all plåt och allt sådant."
Följer gör ett citat från säljaren som skrivit till mig i efterhand när problemen börjat uppstå:
"Hela värmepumpen* köptes ny i Februari 2022. Jag är rätt säker på att jag har kvittot kvar, andra bilden visar insidan, men där är alltså inget som bytts. *Hela värmepumpen* är ny, dvs allt på insidan och all plåt och allt sådant."
Den utfästelsen kan nog ändå tolkas som att hela värmepumpen är ny för säljaren 2022. Dvs, säljaren har inte tagit dit en tekniker som bytt ut kompressorn inne i en befintlig värmepump, utan säljaren har köpt en värmepump 2022 där hela värmepumpen levererats till säljaren från fabriken/återförsäljaren.
Och värmepumpen är ju enligt schemat däri uppdaterad från den ursprungliga konstruktionen, så det är inte en värmepump från 2013 utan något som sålts nytt 2022. Byggt av delvis återvunna delar.
Och värmepumpen är ju enligt schemat däri uppdaterad från den ursprungliga konstruktionen, så det är inte en värmepump från 2013 utan något som sålts nytt 2022. Byggt av delvis återvunna delar.
För att då också förtydliga andra jag svarat:A adron skrev:Den utfästelsen kan nog ändå tolkas som att hela värmepumpen är ny för säljaren 2022. Dvs, säljaren har inte tagit dit en tekniker som bytt ut kompressorn inne i en befintlig värmepump, utan säljaren har fått en värmepump där hela värmepumpen levererats till säljaren från fabriken/återförsäljaren.
Säljaren har jobbat/samarbetat med leverantören och dem har gjort en deal på en refurbished produkt säger Leverantören. Jag tror säljaren vetat om detta men försökt komma undan med det du beskriver.
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Jag tror det är en alltför hård tolkning. I säljarens ögon var det troligen en ny pump.I ibland1337 skrev:
Sedan kan man diskutera/fundera över om säljaren borde insett att en köpare kanske int är lika nöjd med att få en sådan pump som "ny".
Det stora problemet här är väl ändå främst att pumpen inte har fungerat korrekt. Och självklart ligger det ju nära tillhands att skylla det på renoveringen.
Finns det ingen garanti på pumpen, det brukar ju vara lång garanti på värmepumpar. Borde vara det även på en fabriksrenoverad pump.
ingen garanti säger leverantören med tanke på pumpens egentliga ålder.H hempularen skrev:Jag tror det är en alltför hård tolkning. I säljarens ögon var det troligen en ny pump.
Sedan kan man diskutera/fundera över om säljaren borde insett att en köpare kanske int är lika nöjd med att få en sådan pump som "ny".
Det stora problemet här är väl ändå främst att pumpen inte har fungerat korrekt. Och självklart ligger det ju nära tillhands att skylla det på renoveringen.
Finns det ingen garanti på pumpen, det brukar ju vara lång garanti på värmepumpar. Borde vara det även på en fabriksrenoverad pump.
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Det känns ju som ett lite märkligt uttalande från tillverkaren. Om man säljer fabriksrenoverade produkter så borde det ju vara samma "kvalitetstämpel" som på en ny?
men jag gissar att detta med fabriksrenoverat inte är något de sysslar med i officiell stor skala. Säljaren hade väl arbetat för tillverkaren? Kansker något som bara finns som en personalförmån?
men jag gissar att detta med fabriksrenoverat inte är något de sysslar med i officiell stor skala. Säljaren hade väl arbetat för tillverkaren? Kansker något som bara finns som en personalförmån?