Det säljaren gjort för åtgärd menar nog hen att kompressorn eller kylmodulen är utbytt 2022 men det borde finnas dokumentation i så fall oavsett om pumpen är från 2013 eller 2022 för det är en stor investering men det innebär inte att en ny bergvärmepump installerades 2022 som säljare säger.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det säljaren gjort för åtgärd menar nog hen att kompressorn eller kylmodulen är utbytt 2022 men det borde finnas dokumentation i så fall oavsett om pumpen är från 2013 eller 2022 för det är en stor investering men det innebär inte att en ny bergvärmepump installerades 2022 som säljare säger.
Det fraqmgick ju i första inlägget att pumpen ifråga varit tillbaka till fabriken, och där renoverats, och sedan sålts till säljaren. Det handlar alltså inte om någon reparation hos säljaren. Utan en fabriksrenoverad värmepump. Där man bytt ut komptressorn och andra slitagedelar. Köper man en sådan från fabriken så tror jag att många skulle se det som att man köpt en ny värmepump. Och om renoveringen utförts korrekt, så är ju pumpen ur åldringssynpunkt i nyskick. Däremot så är den ju effektivitetsmässigt och funktionsmässigt (styrningsmöjligheter osv) på 2013 års nivå.

Med tanke på de problem som uppstått, så är det tvrksamt om renoveringen utförts korrekt, men det är väl lite samma sak som att man råkar få ett måndagsexemplar om man köper en riktigt fabriksny produkt. Det är sådant garantin borde ta hand om.

• Gilla
adron
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det fraqmgick ju i första inlägget att pumpen ifråga varit tillbaka till fabriken, och där renoverats, och sedan sålts till säljaren. Det handlar alltså inte om någon reparation hos säljaren. Utan en fabriksrenoverad värmepump. Där man bytt ut komptressorn och andra slitagedelar. Köper man en sådan från fabriken så tror jag att många skulle se det som att man köpt en ny värmepump. Och om renoveringen utförts korrekt, så är ju pumpen ur åldringssynpunkt i nyskick. Däremot så är den ju effektivitetsmässigt och funktionsmässigt (styrningsmöjligheter osv) på 2013 års nivå.

Med tanke på de problem som uppstått, så är det tvrksamt om renoveringen utförts korrekt, men det är väl lite samma sak som att man råkar få ett måndagsexemplar om man köper en riktigt fabriksny produkt. Det är sådant garantin borde ta hand om.
Fast informationen kom tillkännedom efter köpet och säljaren hävdar att värmepumpen installerades 2022 som ny och tror inte det blir rätt och jag skulle nog undersöka med advokat.

För att förtydliga:

Säljaren har jobbat på Nibe i 8 år och konsulerat företaget dvs samarbetat med företaget som han köpte pumpen av.

Pumpen tillverkades 2013, kom tillbaka pga fel till levernatör. Där sitter sedan värmepumpen tills 2022 då dem byter ut kompressor och cirkpump invändigt.

Invändigt finns dessa datum. Detta ser man om man öppnar locket. Man ser också tydligt att lappen är överklistrad en annan lapp.

• Öppen kontrollpanel för värmepump med kablar och komponenter, inkl. överklistrad etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på värmepump med datum 2016-01-25 och 2021-11-25 samt ritningsnummer E12-6.8A.
    Skapa konto
  • Inuti en värmepump från 2013, uppdaterad 2022 med ny kompressor och cirkpump, visas en Grundfos-pump och överklistrad etikett.
    Skapa konto
  • Gilla
cedd90
  • Laddar…
I ert köp finns en friskrivningsklausul. Men oberoende av detta ska man kunna lita på säljarens utfästelser. Så det avgörande är exakt hur säljaren formulerat utfästelsen om en ny värmepump. Det bästa för er del vore om det finns i kontraktet eller bilaga att en fabriksny pump installerats vid en viss tidpunkt. I ert fall förefaller det mer vagt som en upplysning till besiktningsmannen. Säljaren kan möjligen hävda att upplysningen var när pumpen installerats och inte en beskrivning av att den inte var helt ny i alla delar och att ni kunde kontrollerat mer noga. Vilket som bör ni direkt upplysa säljaren om era problem och att ni avser att ställa krav på ersättning.

Mina tankar gällande ny eller inte:

Jag har ibland köpt hårddiskar från Western Digital som är recertified. Det innebär att man köper något i ny förpackning men som inte är nytt av olika anledningar. Någon har skickat tillbaka eller så har produkten lagats etc.
Det intressanta, förutom att priset är lägre, är att de utgår en särskild typ av garanti som är kortare än om man hade köpt en helt ny. Företaget är medvetna om att det som säljs inte kan jämföras med en helt ny produkt.

Så i frågan om ny produkt eller inte så tycker jag att det är fel att hävda att värmepumpen är ny om den inte också är i nyskick dvs oanvänd. Det som skulle kunna skapa osäkerhet är om formuleringen i samtal med säljaren är "nyinstallerad 2022", då sägs inget om ålder på den installerade pumpen.

För mig, i fallet med hårddiskarna, så är det helt självklart att produkten jag köper inte går att jämföra med en helt ny. Tycker att detsamma borde gälla din värmepump utifrån hur säljaren har beskrivit den.

Här är texten som WD använder (Finns säkert fler företag som kör liknade formulering):

Recertified Products

WD recertified products may consist of customer return units and may be repaired. All products are tested and determined to meet WD's stringent quality standards before they are sold as recertified. Please note that some recertified items may have marks, scratches, or other slight signs of wear.

• Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Det är alltid lätt att vara efterklok, men värmepumpen gick ju att se vid både visning och besiktning. Som köpare har man möjlighet att kontrollera sådant, så ni visste i praktiken vad ni tog över.

Att den är nyinstallerad är inte detsamma som att den är nytillverkad. Det låter som en otydlig formulering från säljaren, men det är knappast något som kommer ge er vare sig ersättning eller resultat som motsvarar tiden och energin det kostar att driva frågan.

Fokusera på att lösa själva problemet i stället och gå vidare. Det blir ofta både billigare och mindre stress i längden.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
I ibland1337 skrev:
För att förtydliga:

Säljaren har jobbat på Nibe i 8 år och konsulerat företaget dvs samarbetat med företaget som han köpte pumpen av.

Pumpen tillverkades 2013, kom tillbaka pga fel till levernatör. Där sitter sedan värmepumpen tills 2022 då dem byter ut kompressor och cirkpump invändigt.

Invändigt finns dessa datum. Detta ser man om man öppnar locket. Man ser också tydligt att lappen är överklistrad en annan lapp.
Det där datumet har inget med när den är tillverkad att göra skulle jag tro. Det är bara när första versionen av schemat ritades och sen vilket datum de gjort en uppdatering av det.

D DennisN skrev:
Det där datumet har inget med när den är tillverkad att göra skulle jag tro. Det är bara när första versionen av schemat ritades och sen vilket datum de gjort en uppdatering av det.
Anledningen att jag bifogade den bilden är för att det är det enda årtal som finns på insidan. Det är därför ganska svårt för mig som köpare att ens kontrollera pumpens ålder vid inspektion. Den lappen är dessutom överklistrad en annan lapp där ursprunget syns.

• Gilla
DennisN
  • Laddar…
Men själva pumpen är väl ny från fabrik, byggd med återbrukade delar i fabriken? Men är av gammal årsmodell?

Jämför hushållspapper med återvunnen fiber, som är nytt men inte bör användas i kontakt med mat eftersom det kan innehålla föroreningar.

Jag skulle skippa det teoretiska ordklyveriet här och gå på säljaren med ett tydligt krav.

Friskrivningsklausuler gör inte att man får tillhandahålla felaktiga uppgifter och formulerar man sig som man gjort här ”ny 2022” så har man sagt fel saker.

Du har lagt bud efter ”ny 2022” och inte ”renoverad från 2013”. Ska vi anta att det skiljer en 50kkr mellan dessa alt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle skippa det teoretiska ordklyveriet här och gå på säljaren med ett tydligt krav.

Friskrivningsklausuler gör inte att man får tillhandahålla felaktiga uppgifter och formulerar man sig som man gjort här ”ny 2022” så har man sagt fel saker.

Du har lagt bud efter ”ny 2022” och inte ”renoverad från 2013”. Ska vi anta att det skiljer en 50kkr mellan dessa alt?
50kkr känns lite men tycker även att reparationer och service bör belastas säljaren då pumpen visade sig vara trasig från start.

I ibland1337 skrev:
50kkr känns lite men tycker även att reparationer och service bör belastas säljaren då pumpen visade sig vara trasig från start.
Om inte säljaren gjort utfästelsen att pumpen fungerar antar jag att "trasig från start" ingår i friskrivningen ni har accepterat. Det är ju också något du kunde kontrollerat själv.

Jag skulle hålla det på molnfri höjd och bara komma överens om något. Att jaga ersättning för reparationer du valt att göra utan att ge säljaren en chans att fixa problemet blir bara väldigt trassligt, jag tror det för dig längre från en lösning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I ibland1337 skrev:
4. Vi besiktigar huset, säljaren lämnar då samma information till besiktningsman som tidigare även lämnats muntiligen av mäklare. ny värmepump 2022.
Tyvärr kan en slipad mäklare/säljare använda sådana här uttryck för att lura/vilseleda kunder.

Att något är nytt år X behöver ju inte betyda att det är tillverkar år X. Om min 20+ år gamla bil ger upp och jag köper en 10 år gammal bil så kan jag säga till någon att jag har köpt ny bil. Det betyder ju bara att bilen är ny för mig inte att den var fabriksny.

Ja, ersättning för dina reparationskostnader eller en ny pump kommer du aldrig få. Det är i sådana fall skillnaden i värdet mellan en "ny" pump och den fabriksrenoverade. Jag tror 50k som ovan är i högsta laget där. Det är naturligtvis otur att pumpen krånglar, men det kunde ju en ny också gjort. Och det kan absolut vara samma modell som såldes ny 2022 som 2013, så inget att hämta på att modellen skulle vara "gammal".

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.