M _Mannen skrev:
Varför inte lägga ut en bild på ritningen och kanske ett foto på hur det ser ut? Skulle garanterat underlätta.
Har ni även gjort vvs ritningen själva?
Jag har sett ganska "kreativa" ritningar när vi gjort vs i en villa.
Tex en tvättmaskin som skulle stå 10cm in i en bergvärmepump för att annars skulle det inte "rymmas" i rummet :)
Hej, nej vi har inte gjort VVS-ritningen men oandrasidan har vi inte signerat eller godkänt den heller.

Men det som nu sticker upp på fel ställe, är det något som fanns och stack upp på ett annat ställe på "er" ritning eller är det något som ni hade missat att få med på er ritning? Om det är nödvändigt att det finns och ni inte angett var det ska finnas så är det ju inte orimligt att det dyker upp någonstans där utförarna tycker att det passar.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Svårt att hjälpa TS när han bara svarar på en del frågor och inte vill förtydliga.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
rör kan böjas och svänga ditt du vill ha dom

G gaia skrev:
rör kan böjas och svänga ditt du vill ha dom
Svårt att tro att ts vill ha ett ormbo av rör bara för att det går att böja och svänga hur som. Han har inte fått det han har beställt..

M Mark Lyftsson skrev:
Hej, nej vi har inte gjort VVS-ritningen men oandrasidan har vi inte signerat eller godkänt den heller.
För att veta om det är något direkt fel, så måste vi ju veta hur det var tänkt. Du har sagt att rören inte finns där på ritningen. Men frågan är ju då, om de finns på ritningen överhuvudtaget? Utan rör får du ju ingen värme. Så, sitter verkligen rören på ett annat ställe än planerat, eller önskar du bara att de satt på ett annat ställe?

• Gilla
hyo57 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
För lite information från TS för att kunna ge ett vettigt svar.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Ett lyckligt slut för byggherren (jag och fru Lyftsson) och ett uppbilande och flyttande av rör för entreprenören - gäller att stå på sig och peka på ritningen.

Tack för alla kommentarer och engagemang! Förstår att det inte är lätt att ge råd baserat på lite information, men är heller inte intresserad av att ge för mycket eller göra så det går att identifiera entreprenören för vi har haft en bra dialog och vill inte att skugga ska falla på dem.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vad behövdes för att få dem att ge med sig?

H hempularen skrev:
Vad behövdes för att få dem att ge med sig?
Tre månaders tjat inklusive att vi ville skjuta på fakturor tills frågan var utredd.

Money speaks

H hempularen skrev:
Money speaks
Ja, det är mitt tips till alla: Det gäller att sitta på pengarna! Det är inte fel att säga "Jag vill vänta tills vi rett ut frågan!" om man tycker "Jag betalar inte!" är för aggressivt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
När jag var ordf. i en större bostadsrättsförening för en massa år sedan och vi gjorde ett stambyte (enormt projekt på 7 kvarter med 800 lgh). Så anlitade vi en proj ledare som körde stenhårt med entreprenören om alla fel/ändringar. Ingen vill att bygget stannar av, så fixa detta nu, vi får ta en diskussion mot slutet om vilka ändringar vi skall betala och vilka fel ni har rättat. Alltså beställ att arbetet skall utföras, men frågan om vem som skall betala reder man ut på slutet och kvittar felrättningar mot beställda ändringar. I ett läge där man fortfarande håller inne pengar.

De flesta vi pratade med inför projektet sade att man bör räkna med 25% extra kostnader för olika "oväntade" svårigheter osv. Vi förhandlade och pressade först byggkostnaden från ca 350 milj till 65 milj vid kontraktskrivning. och sedan blev slutnotan 75 milj. Av det var ca 2,5 milj ett tillägg som vi visste att vi skulle beställa, men inte ville komplicera den stora upphandlingen med. Så ca 10% oväntade tillägg. Bra jobbat av proj ledaren.

Kanske skall tillägga att prutningen från 350 till 65 milj, i huvudsak gick ut på att vi tackade nej till statligt subventionerade lån (98% ränterabatt) som man kunde få på den tiden, under förutsättning att man uppfyllde en massa detaljerade regler. Att skippa reglerna sparade ca 200 milj. De statliga subventionerna avskaffades innan projektet blev klart, så vi kunde råkat ut för att betala 200 milj helt i onödan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När jag var ordf. i en större bostadsrättsförening för en massa år sedan och vi gjorde ett stambyte (enormt projekt på 7 kvarter med 800 lgh). Så anlitade vi en proj ledare som körde stenhårt med entreprenören om alla fel/ändringar. Ingen vill att bygget stannar av, så fixa detta nu, vi får ta en diskussion mot slutet om vilka ändringar vi skall betala och vilka fel ni har rättat. Alltså beställ att arbetet skall utföras, men frågan om vem som skall betala reder man ut på slutet och kvittar felrättningar mot beställda ändringar. I ett läge där man fortfarande håller inne pengar.

De flesta vi pratade med inför projektet sade att man bör räkna med 25% extra kostnader för olika "oväntade" svårigheter osv. Vi förhandlade och pressade först byggkostnaden från ca 350 milj till 65 milj vid kontraktskrivning. och sedan blev slutnotan 75 milj. Av det var ca 2,5 milj ett tillägg som vi visste att vi skulle beställa, men inte ville komplicera den stora upphandlingen med. Så ca 10% oväntade tillägg. Bra jobbat av proj ledaren.

Kanske skall tillägga att prutningen från 350 till 65 milj, i huvudsak gick ut på att vi tackade nej till statligt subventionerade lån (98% ränterabatt) som man kunde få på den tiden, under förutsättning att man uppfyllde en massa detaljerade regler. Att skippa reglerna sparade ca 200 milj. De statliga subventionerna avskaffades innan projektet blev klart, så vi kunde råkat ut för att betala 200 milj helt i onödan.
Pruta från 350 till 65 låter ju helt sinnessjukt, bra jobbat.

Jag kan säga att jag skulle inte göra om det. Det var att sticka ut nacken rätt långt. Det fanns många "intressenter" som tydligen skulle varit med om att dela på de där 350 miljonerna. Vi i styrelsen attackerades från de mest osannolika håll (bla. uppviglades pensionärsföreningen i området att på allvar tro att vi hade mördat en äldre medlem), en auktoriserad revisor ville neka ansvarsfrihet utan att ange anledning, men sade att han kunde tänka sig att ändra revisionsberättelsen om vi återupptog den dyra upphandlingen, när vi påpekade att hans agerande stred mot "god revisionssed" kom han med det bisarra uttalandet att man inte behöver vara auktoriserad revisor för en bostadsrättsförening, och att han därför inte tänkte följa god revisionsssed, även om han som auktoriserad revisor måste följa den. Vi räddades av att den andre revisorn i föreningen arbetade på ett av de stora globala revisionsbolagen, han reviderade bolag på börsens A lista, vi fick två revisonsberättelser till årsstämman, en ren och en oren.

Och så tror vi att Sverige är korruptionsfritt.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.