18 931 läst ·
102 svar
19k läst
102 svar
Fel i elinstallation av elektriker - vem står för kostnaden?
Sida 1 av 7
Vår elektriker kopplade in ett 230V element i en 400V eldosa. Elementet hade en stickkontakt och jag frågade honom om han kunde göra en fastinstallation och det gjorde han. När vi senare slog på elen i huset small det högt och elementet fungerar ej längre samt luktar bränt. Vem bör stå för kostnaden av att köpa nytt element samt installera detta? Vi eller elektrikern? Elektrikern är en väldigt bra person och vi har en fin kontakt, så jag vill verkligen inte kräva något orimligt. Väldigt mån om bibehållen relation. Ville därför först kolla med er vad ni tycker. Stort tack för er input! 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 169 inlägg
Om ni har en bra kontakt så tror jag det löser sig när ni berättar vad som hände, dvs att elektrikern tar på sig detta fel. Om elementet var begagnat kanske ni kan komma överens om att ni delar på kostnaden för ett nytt.
Det är utan tvivel ett fel, grovt fel, denne har begått. Kanske var det ett jobb som ni bad om fem minuter i fyra på en Fredagseftermiddag som han snabbt försökte ordna? Men det är i alla fall dennes fel.
Det är utan tvivel ett fel, grovt fel, denne har begått. Kanske var det ett jobb som ni bad om fem minuter i fyra på en Fredagseftermiddag som han snabbt försökte ordna? Men det är i alla fall dennes fel.
Stort tack för ditt svar! Elementet var helt nytt och det var inget sista minuten jobb. Det låter som vi kommer lösa detta om mellan oss om det är så tydligt att ett fel har begåtts.Bo.Siltberg skrev:
Om ni har en bra kontakt så tror jag det löser sig när ni berättar vad som hände, dvs att elektrikern tar på sig detta fel. Om elementet var begagnat kanske ni kan komma överens om att ni delar på kostnaden för ett nytt.
Moderator
· Stockholm
· 56 278 inlägg
Som sagt, trevlig eller inte. Det är ett fullkomligt oacceptabelt fel. Låt inte den elektrikern röra någon mer el i huset.
Alla kan ha en dålig dag, och göra en miss. Men just därför skall man testa och kontrollera det som görs. Själva felkopplingen är uppseendeväckande klantig. Men att han sedan inte själv upptäcker felet kan bara bero på grovt fusk. Och det är inte OK, oavsett hur dålig dag man har.
Alla kan ha en dålig dag, och göra en miss. Men just därför skall man testa och kontrollera det som görs. Själva felkopplingen är uppseendeväckande klantig. Men att han sedan inte själv upptäcker felet kan bara bero på grovt fusk. Och det är inte OK, oavsett hur dålig dag man har.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Frida, menar du att elektrikern åkte utan att slå på strömmen? Överlät det till er?
Protte
Protte
Om elektrikern inte mätte spänningen innan han kopplade in elementet och läste typskylten så handlar det om ett brott!F FridaWest skrev:Vår elektriker kopplade in ett 230V element i en 400V eldosa. Elementet hade en stickkontakt och jag frågade honom om han kunde göra en fastinstallation och det gjorde han. När vi senare slog på elen i huset small det högt och elementet fungerar ej längre samt luktar bränt. Vem bör stå för kostnaden av att köpa nytt element samt installera detta? Vi eller elektrikern? Elektrikern är en väldigt bra person och vi har en fin kontakt, så jag vill verkligen inte kräva något orimligt. Väldigt mån om bibehållen relation. Ville därför först kolla med er vad ni tycker. Stort tack för er input!![]()
Detta är inte en bagatell och elektrikern måste anmälas då det behöver utredas hur det gick till!
Att elektrikern sedan lät er spänningssätta det hela utan att han driftsatt och mätt gör det mycket allvarligt!
400v i 230v utrustning kan mycket väl leda till döden eller brand !
Viktigt är att elektrikern lär sig att aldrig göra så igen!!
Ni kan tyvärr aldrig anlita en sådan person i fortsättningen!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Nu jävlar måste väl folk lugna ner sig något ändå? Ett brott som begåtts, MÅSTE UTREDAS! Hämta facklorna! Häxan ska brännas!!
ja det var fel att inte göra kontroll före drifttagning, men ja.... skulle vara intressant o se hur elinstallationsbranchen skulle se ut ifall en sådan här grej innebär slutet på karriären som ni vill få det till.
ja det var fel att inte göra kontroll före drifttagning, men ja.... skulle vara intressant o se hur elinstallationsbranchen skulle se ut ifall en sådan här grej innebär slutet på karriären som ni vill få det till.
Vilket brott tänkte du att han skulle va skyldig till?B byggarätt skrev:Om elektrikern inte mätte spänningen innan han kopplade in elementet och läste typskylten så handlar det om ett brott!
Detta är inte en bagatell och elektrikern måste anmälas då det behöver utredas hur det gick till!
Att elektrikern sedan lät er spänningssätta det hela utan att han driftsatt och mätt gör det mycket allvarligt!
400v i 230v utrustning kan mycket väl leda till döden eller brand !
Viktigt är att elektrikern lär sig att aldrig göra så igen!!
Ni kan tyvärr aldrig anlita en sådan person i fortsättningen!
Då ingen blev skadad är de nog svårt att anmäla för något.
Det värsta jag kan tänka mig händer är att han får en smisk på fingrarna av sin installatör för regelefterlevnad .
Förstörelse av kunds anläggning!Q jope84 skrev:
Grov oaktsamhet med risk för liv o lem!
Men visst i Sverige låter vi de som inte bör hålla på!
jag hoppas du får sparken nästa gång du råkar göra minsta lilla fel på jobbet.B byggarätt skrev:
Klart att företaget skall ersätta , det handlar väl om kanske 2000kr.
Men att polisanmäla och göra världens grej av en så liten summa är att ta i, var inte ens någon fara för person.
Man lär sig oftast av sina misstag så han gör nog inte om det, och chefen lär ju fråga vad som hänt och då tar han upp vad som gick fel.
Har nu kunden inget förtroende för elektrikern så får den väl hitta en annan.