Jag har nyss satt upp brandgips i taket i ett ouppvärmt garage. Jag använde vanlig blankförzinkad gipsskruv. Nu i efterhand har jag förstått att sådan skruv inte lämpar sig för användning i ett ouppvärmt utrymme, och att jag i stället borde ha använt särskild gipsskruv för utomhusbruk.
Frågan är vad konsekvenserna av detta misstag blir? Rimligtvis kommer skruven att rosta så att gipset förr eller senare ramlar ner. Frågan är hur lång tid dett kommer ta? Handlar det om 25 år, 50 år, eller 100 år?
Mvh,
Kaj
Frågan är vad konsekvenserna av detta misstag blir? Rimligtvis kommer skruven att rosta så att gipset förr eller senare ramlar ner. Frågan är hur lång tid dett kommer ta? Handlar det om 25 år, 50 år, eller 100 år?
Mvh,
Kaj
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Kör en liten sorbtionsavfuktare i garaget vintertid så håller det nere fukthalten och du slipper mögel och rost.
Mitt hus från 1920 är spikad med icke galvad spik, även utomhus. De har rostat lite på ytan efter 105 år.
Mitt hus från 1920 är spikad med icke galvad spik, även utomhus. De har rostat lite på ytan efter 105 år.
Det bör huvudsakligen vara fråga om ytrost, men det beror på hur fuktigt det är. Dvs hur många timmar per år med RH>60%, och antagligen en "accelerationsfaktor" för varje 10% över 60%.
Så, tidsmässigt kan det bara bli en grov estimering hur länge det håller: >25 år - <100 år. Skruv är normalt alltid klenare än motsvarande spik och står därför inte emot rost lika länge.
Så, om du vill säkra taket för lång tid framåt så är det väl bara att köpa skruv för utomhusgips och skruva i mellan de befintliga skruvarna. Eller då som föreslagits att sänka luftfuktigheten (<60% RH).
Det är störigt om man vill måla då rosten måste patineras för att inte gå igenom färgen. (Riktig alkydoljefärg, dvs ej vattenbaserad, funkar fint att patinera med, och antagligen också shellack.)
Kan väl tillägga att även om skruvskallarna patineras så kommer skruvarna att rosta av med tiden eftersom de kommer att fortsätta rosta i övergången mellan gipsskiva och bräda/gles/regel. Botemedlet är ett varmare och torrare garage. Dvs RH <60% även ovanför gipsskivorna.
Så, tidsmässigt kan det bara bli en grov estimering hur länge det håller: >25 år - <100 år. Skruv är normalt alltid klenare än motsvarande spik och står därför inte emot rost lika länge.
Så, om du vill säkra taket för lång tid framåt så är det väl bara att köpa skruv för utomhusgips och skruva i mellan de befintliga skruvarna. Eller då som föreslagits att sänka luftfuktigheten (<60% RH).
Det är störigt om man vill måla då rosten måste patineras för att inte gå igenom färgen. (Riktig alkydoljefärg, dvs ej vattenbaserad, funkar fint att patinera med, och antagligen också shellack.)
Kan väl tillägga att även om skruvskallarna patineras så kommer skruvarna att rosta av med tiden eftersom de kommer att fortsätta rosta i övergången mellan gipsskiva och bräda/gles/regel. Botemedlet är ett varmare och torrare garage. Dvs RH <60% även ovanför gipsskivorna.
Får tacka för tipsen!
Jag gör så att jag drar i skruvar för utomhusbruk mellan de befintliga skruvarna.
Att hålla garaget uppvärmt eller avfuktat är inte ett alternativ med dagens elpriser.
Vad gäller målning tror jag att jag lägger på ett lager Hagmans Rostskyddsprimer på skruvskallarna, och sedan målar med alkydoljefärg. Det borde väl kunna fungera?
Jag tycker det är konstigt egentligen att blankförzinkad skruv fungerar dåligt i ej uppvärmda utrymmen. Vi har blankförzinkad skruv och spik som legat i öppna askar i en ouppvärmd lantbruksbyggnad i säkert 40 år, De är fortfarande blanka och fina (till skillnad från vanlig blank trådspik, som rostat en del). Men det kanske är värre om skruven är inskruvad i något? Min erfarenhet är dock att när man drar ut en gammal blank trådspik som varit till hälften islagen i trä, så är den mindre rostig där den varit i träet. På vinden ovanför garaget finns blank trådspik som nog är ungefär 60 år gammal, och bara har ett tunnt lager ytrost. Det finns även klippspik som borde vara ännu äldre, och också bara har ytrost. Borde inte blankförzinkad skruv rosta mindre än vanlig blank trådspik?
Mvh,
Kaj
Jag gör så att jag drar i skruvar för utomhusbruk mellan de befintliga skruvarna.
Att hålla garaget uppvärmt eller avfuktat är inte ett alternativ med dagens elpriser.
Vad gäller målning tror jag att jag lägger på ett lager Hagmans Rostskyddsprimer på skruvskallarna, och sedan målar med alkydoljefärg. Det borde väl kunna fungera?
Jag tycker det är konstigt egentligen att blankförzinkad skruv fungerar dåligt i ej uppvärmda utrymmen. Vi har blankförzinkad skruv och spik som legat i öppna askar i en ouppvärmd lantbruksbyggnad i säkert 40 år, De är fortfarande blanka och fina (till skillnad från vanlig blank trådspik, som rostat en del). Men det kanske är värre om skruven är inskruvad i något? Min erfarenhet är dock att när man drar ut en gammal blank trådspik som varit till hälften islagen i trä, så är den mindre rostig där den varit i träet. På vinden ovanför garaget finns blank trådspik som nog är ungefär 60 år gammal, och bara har ett tunnt lager ytrost. Det finns även klippspik som borde vara ännu äldre, och också bara har ytrost. Borde inte blankförzinkad skruv rosta mindre än vanlig blank trådspik?
Mvh,
Kaj
Produkter som diskuteras: "avfuktat"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det kan man tycka, men kanske är det olika stålkvalitet till spik resp skruv. Det kan förklara att de rostar annorlunda.H Hesta Gård skrev:
Elförzinkning är för inomhusbruk, och finns i olika tjocklekar. Ju tjockare lager desto mer motståndskraft mot rost. Det är sådana egenskaper (kvalitet) som kan skilja från en tillverkare till en annan.
Min känsla säger att det mesta mtrl förr var grövre och rejälare. Bl a pga sämre kontroll i tillverkningsprocesserna så behövde man ta till större marginaler.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
Detta är elförzinkat som jag haft monterat utomhus helt oskyddat i lite drygt 5år och det är snart snygg patina på det.
Jag är helt övertygad om att du behöver inte vara orolig för rost i alla fall tills taket börjar läcka vatten.
Jag är helt övertygad om att du behöver inte vara orolig för rost i alla fall tills taket börjar läcka vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer inte bli några konsekvenser alls. Skruven kommer med råge att överleva garagetH Hesta Gård skrev:Jag har nyss satt upp brandgips i taket i ett ouppvärmt garage. Jag använde vanlig blankförzinkad gipsskruv. Nu i efterhand har jag förstått att sådan skruv inte lämpar sig för användning i ett ouppvärmt utrymme, och att jag i stället borde ha använt särskild gipsskruv för utomhusbruk.
Mvh,
Kaj
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden