Jag läste en offert slarvigt och har nu fyra altandörrspar där två har beslag utvändigt och två endast invändigt (jag vill bara ha invändigt). Kan man byta beslag och plugga, spackla och måla och få det snyggt långsiktigt? Jag vill helst undvika att beställa nya eftersom de är dyra och inte levereras förrän om ca 6v...

kan du inte använda täckbrickor utvändigt istället för handtagen ?

Det har jag inte tänkt på (jag är ingen van byggare:thinking: ). Men går det att få snyggt? Och är det (inbrotts)säkert? Och det blir inte strul långsiktigt pga fukt, rost osv? Dörrarna vätter ut mot blöt, blåsig västkust

Kanske en Hoppe Blindbricka 350kl kombinerat med skyddsbricka Fix 5183 kan vara ett alternativ?

Redigerat:
1 123abc skrev:
Kanske en Hoppe Blindbricka 350kl kombinerat med skyddsbricka Fix 5183 kan vara ett alternativ?
Efter att ha googlat så gillar jag kostnaden men gråter av utseendet

h-man h-man skrev:
plugga, spackla och måla och få det snyggt långsiktigt?
Det klart man kan men hur snyggt det blir beror väl mycket på hur dörrarna är ytbehandlade/konstruerade och hur mycket arbete man vill lägga ner.

Avsevärd skillnad mellan om dörren idag är trären och avsedd att ytbehandlas eller om den exempelvis är plåtbeklädd och helt "färdig", och alla varianter däremellan.

Vanliga träfönster med lasyr. Ingen metall, alu eller likn

h-man h-man skrev:
Vanliga träfönster med lasyr. Ingen metall, alu eller likn
Limmar man in en träplugg tycker jag det borde hålla men hur osynligt det blir är nog mest en fråga om arbetsinsats och hantverksskicklighet.

h-man h-man skrev:
Efter att ha googlat så gillar jag kostnaden men gråter av utseendet
Det finns lite fler alternativ t.ex Fästbricka Vinga 7352 eller Täckbricka 4087 och Täckbricka 823 eller Täckskylt WH-302.
https://www.assaabloyopeningsolutio...dtag/handtagstillbehor/fastbricka-vinga-7352/
https://www.roca.se/product/cover-plate-wh-302/

Annars får du limma träpluggar och måla istället.
Vad har du för handtag på insidan? Undrar mest hur eventuella låscylindrar sitter fast med idag t.ex i handtaget eller ska de skruvas i träpluggarna eller 5183.
Du kanske endast vill ha vred?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.