Hej Alla. Har funderingar om vad lagen säger.
Köpte en kompressor från svenskt företag (Italientillverkad 5,5hk 200l tank.) Elmotorn och motorskyddet har inte samma ampereområde. Motorns märkskylt säger 230/400V 10.6/6.14A motorskyddet går från 13A till 18A. Då den körs på 400V tillåter motorskyddet dubbelt så mycket ström. Vid bomstopp löser säkert motorskyddet ut, men om kompressorn börjar gå trögt kanske lindningarna i motorn blir för varma och o värsta fall utveckla brand. Bifogar bilder. Butiken är inte informerade än, kan inte tänka mig att det är uppsåtligt från deras sida utan det är leverantör som gjort fel. Så frågan är om utförandet är lagligt, elsäkerhetslagen??
Köpte en kompressor från svenskt företag (Italientillverkad 5,5hk 200l tank.) Elmotorn och motorskyddet har inte samma ampereområde. Motorns märkskylt säger 230/400V 10.6/6.14A motorskyddet går från 13A till 18A. Då den körs på 400V tillåter motorskyddet dubbelt så mycket ström. Vid bomstopp löser säkert motorskyddet ut, men om kompressorn börjar gå trögt kanske lindningarna i motorn blir för varma och o värsta fall utveckla brand. Bifogar bilder. Butiken är inte informerade än, kan inte tänka mig att det är uppsåtligt från deras sida utan det är leverantör som gjort fel. Så frågan är om utförandet är lagligt, elsäkerhetslagen??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det är tydligt att det sitter fel motorskydd på denna. Det borde vara en SB20-10.
Om det är olagligt att använda befintligt motorskydd är en gråzon. Det finns ett krav i maskinstandarden att motorer över 0.5 kW ska skyddas mot överhettning. Då är det brand man är ute efter. Det är väl så långt man kan komma ett lagkrav då föreskrifterna säger att man ska följa god elsäkerhetsteknisk praxis, dvs standarder inom området.
Det är dessutom märkligt med ströminställningen så lätt tillgänglig på utsidan motorskyddet.
Om det är olagligt att använda befintligt motorskydd är en gråzon. Det finns ett krav i maskinstandarden att motorer över 0.5 kW ska skyddas mot överhettning. Då är det brand man är ute efter. Det är väl så långt man kan komma ett lagkrav då föreskrifterna säger att man ska följa god elsäkerhetsteknisk praxis, dvs standarder inom området.
Det är dessutom märkligt med ströminställningen så lätt tillgänglig på utsidan motorskyddet.
Nej det är inte lättåtkomlig, jag tog bilden när jag lyft täckkåpan till motorskyddet.Bo.Siltberg skrev:
Ja det är tydligt att det sitter fel motorskydd på denna. Det borde vara en SB20-10.
Om det är olagligt att använda befintligt motorskydd är en gråzon. Det finns ett krav i maskinstandarden att motorer över 0.5 kW ska skyddas mot överhettning. Då är det brand man är ute efter. Det är väl så långt man kan komma ett lagkrav då föreskrifterna säger att man ska följa god elsäkerhetsteknisk praxis, dvs standarder inom området.
Det är dessutom märkligt med ströminställningen så lätt tillgänglig på utsidan motorskyddet.
Att det skulle bli en brand i en kapslad motor, som skulle utveckla sig till att antända något annat är nog att ta i. Innan det över huvudtaget skulle bli så varmt så är lindningen sönderbränd med kortslutning och säkring/ar går.
Din motor drar ca 6 A med 400 V och skyddet startar vid 13 A , inte så bra, ett som startar vid 6 och går upp till 10 A är lämpligare
Din motor drar ca 6 A med 400 V och skyddet startar vid 13 A , inte så bra, ett som startar vid 6 och går upp till 10 A är lämpligare
Klicka här för att svara


