ullberg ullberg skrev:
Bra, går det att också lägga in den på förstasidan (byggahus.se) så man slipper extraklicket på forum i gröna menyn?
På startsidan kommer det också finnas en navigering som följer med när man scrollar ner men Senaste, Följer och Deltagit finns inte med i den navigeringen tyvärr. Vi kommer inte ha två navigeringar.

Redigerat:
ullberg ullberg skrev:
En annan sak: tidigare öppnades länkar i ny flik, numer i samma. Jag är iof inte någon vän av många flikar men kommer på mig hela tiden med att stänga ner fliken när jag klickat på extern länk och bli förvånad att jag inte kommer tillbaka till BH. Kanske kan det vara en inställning i profilen (samma eller ny flik)?
I mobilen öppnar vi i samma så att det ska vara enkelt att backa eller swipa tillbaka men på datorn öppnar vi i en ny flik. Anledningen är att vi tror att många användare är dåliga på att hantera flikar i Safari i mobilen. Men om fler gör som du kanske vi tänkt fel?

ullberg
Safari i OSX öppnar också i samma flik - styr ni bara på safari och kollar inte OS?

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
I mobilen öppnar vi i samma så att det ska vara enkelt att backa eller swipa tillbaka men på datorn öppnar vi i en ny flik. Anledningen är att vi tror att många användare är dåliga på att hantera flikar i Safari i mobilen. Men om fler gör som du kanske vi tänkt fel?

Finns ju fler webbläsare och OS i fall ni inte vet det (som sköter flikar riktigt bra).

Fungerar ju hyfsat sidan, men som ni nämner hamnar man fel i trådarna just med bilder. Irriterande att inte hamna på senast olästa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mobilappen scrollar inte ner till oläst inlägg, bara fram till första sidan med olästa inlägg. Väldigt störande.

Jag är osäker på hur vi kollar just den grejen. Ber om att få kolla upp och återkomma. Trodde vi kollade om användaren körde iOS bara, men jag kan ha fel.

Safari är annars den mest använda webbläsaren (främst eftersom den är standard i iphones och ipads men också eftersom många macanvändare gillar den), näst vanligast är Chrome. Sedan kommer Internet Explorer, Firefox och Edge, men de är små i jämförelse med Safari och Chrome. Några få använder också Opera, men de är inte många.

B Broken arrow skrev:
Finns ju fler webbläsare och OS i fall ni inte vet det (som sköter flikar riktigt bra).

Fungerar ju hyfsat sidan, men som ni nämner hamnar man fel i trådarna just med bilder. Irriterande att inte hamna på senast olästa.
Vilken webbläsare använder du och på vilken sida hamnar du fel? Klistra gärna in en länk och berätta var du klickade innan.

F fiskbuggaren skrev:
Mobilappen scrollar inte ner till oläst inlägg, bara fram till första sidan med olästa inlägg. Väldigt störande.
Appen funkar sämre än mobilsajten. Vi måste tyvärr skapa en ny app för att fixa buggarna i appen. Det kommer, men arbetet med apparna påbörjas inte förrän augusti, efter vi fått lite välbehövd semester.

Mikael_L
Vad det gäller just mig i alla fall så tänker ni nog rätt.
Åtminstone är jag mycket måttligt förtjust i att nya flikar öppnas när jag (för ovanlighetens skull) surfar i mobilen.
Men på datorn hemma känns det helt OK. Inte för att det skulle störa mig så mycket heller att samma flik användes, men jag tycker nog om en ny flik något mer, i de flesta fall.

richardtenggren
Är det inte så att vissa webbläsaren(extensions) kan tvinga till att öppna i ny flik eller fortsätta i samma flik om man vill? Jag har för mig att jag kör med att allt öppnas i ny flik, men surfar så sällan på dator så osäker över hur jag har det. Har ju både en mac och en pc, tyvärr.

Jag är osäker på hur vi kollar just den grejen. Ber om att få kolla upp och återkomma. Trodde vi kollade om användaren körde iOS bara, men jag kan ha fel.
Det funkar lika dant på Android.
Jag tycker inte om att sidans logik fungerar annorlunda beroende på vilkens sorts enhet man uppger sig komma ifrån. Att design och layout skiljer mellan olika stora skärmar kan jag köpa, men när knappar och länkar fungerar olika så blir det bara irriterande.
Det borde iallafall vara konfigurerbart via profilen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad det gäller just mig i alla fall så tänker ni nog rätt.
Åtminstone är jag mycket måttligt förtjust i att nya flikar öppnas när jag (för ovanlighetens skull) surfar i mobilen.
Men på datorn hemma känns det helt OK. Inte för att det skulle störa mig så mycket heller att samma flik användes, men jag tycker nog om en ny flik något mer, i de flesta fall.
Vad använder du för mobil när du surfar i mobilen Mikael_L? I androidtelefoner fungerar det att backa mellan flikar. Det går tyvärr inte att göra i iphones. Jag har för mig att jag läst att det är pga av säkerhet, men jag kan minnas fel.

Mikael_L
Det stämmer nog som du skriver.
Jag har varit på sajter där länk öppnas i ny flik som sen stängs med back-knappen och fokus återvänder till stället man var på innan.

Jag surfar öht rätt lite med nallen och skriver desto mindre. :)

Så personligen är jag inte så brydd eller ens medveten om hur funktionaliteten är på olika mobila plattformar.

Detta inlägg är faktiskt skrivet på Chrome i en android-nalle.
Just nu kör jag chrome i telefonen.

Närmare 650 inlägg så det kanske redan har behandlats men varför har förhandsgranska försvunnit. Tyckte det var en suverän funktion som hjälpte till med att hålla (teknisk) kvalitet på inläggen.

I övrigt tycker jag allt fungerar bra och gratulerar till vad som i varje fall av mig uppfattas som en smidig uppgradering.

Martin_B
Per Eskilsson,

Kan man fixa så man inte automatiskt hoppar tillbaka till ett inläggs början bara för att man går bakåt i webbläsaren efter att ha klickat på (förstorat) en bild?

I ett inlägg med många bilder blir det ett problem att man automatiskt hoppar tillbaka till inläggets början bara för man klickar på bakåtknappen eller trycker på backspace, för då vet man ju knappt var man var någonstans i bildlistan och får börja leta igenom bildlistan igen.

Detta fungerade utmärkt förut och man stannade på samma vertikala plats även efter man klickade på bakåt för att återgå till inlägget.

Jag använder senaste Firefox på Win10.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.