422 873 läst ·
5 793 svar
423k läst
5,8k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Det är nog ett problem som endast kan lösas genom att trådar som inte har varit aktiva under en viss tid städas bort automatiskt. Med kanske oönskade följder …Demmpa skrev:
Och?
"Problemet" är inte att en tråd lever/är aktiv länge/många år och lever upp en gång i kvartalet eller oftare, utan "problemet" är när en gammal tråd som har varit inaktiv länge (>1 år) och lever upp igen genom att någon svarar TS, som i aktuella tråden, med något som är inaktuellt sedan två år tillbaka, (ofta med samma information som redan finns i tråden).
F.ö. kan läsarna titta på de senaste inläggen i tråden för att se hur aktuellt ämnet är.
Om tråden är tillräckligt gammal så kanske de flesta har glömt bort både frågan och svaren, och blir glada av att läsa om tråden.😉
Mina åsikter angående det som nu debatteras är:
1. Det är ju ofta perfekt att ämnen fortsätter att behandlas i en redan befintlig tråd.
Så denna tråd blir alltmer fylld med information, olika erfarenheter, vad experter säger, nya rön eller produkter.
Och då spelar det ju ingen roll om det handlar om flytspackling, altanbygge eller beskärning av vinbärsbuskar.
En enda tråd att läsa genom, där jag får läsa många olika tankar och argument och väga det jag läser mot varandra.
Mycket bättre än att det är spritt i tiotals olika trådar med 1-2 bitar information i varje.
Vi har ju några enstaka sådana trådar på forumet som helt enkelt vägrar att dö, fast de är över 20 år gamla, men de studsar upp emellanåt (kan vara med åratals mellanrum), och många gånger kommer det in lite fler perspektiv när tråden vaknar.
2. Det är tröttsamt när en tråd som avhandlar en väldigt specifik unik fråga, som sedan länge är behandlad och besvarad, plötsligt poppar upp med att någon skriver "Börja med att be om en specificerad räkning!", särskilt om detta råd redan har skrivits flera gånger i tråden.
För kategori 2 vore det ju tacknämligt med någon slags varningsskylt som meddelar att tråden är väldigt gammal (länge sedan sista inlägget).
Men jag ser en risk att en sådan varningsskylt även riskerar att avhålla folk från att fortsätta i trådar av kategori 1.
Så går mina tankar, men jag har inga bra förslag på hur jag ska kunna både äta kakan och ha den kvar, det får väl Per fundera på ... 😁
1. Det är ju ofta perfekt att ämnen fortsätter att behandlas i en redan befintlig tråd.
Så denna tråd blir alltmer fylld med information, olika erfarenheter, vad experter säger, nya rön eller produkter.
Och då spelar det ju ingen roll om det handlar om flytspackling, altanbygge eller beskärning av vinbärsbuskar.
En enda tråd att läsa genom, där jag får läsa många olika tankar och argument och väga det jag läser mot varandra.
Mycket bättre än att det är spritt i tiotals olika trådar med 1-2 bitar information i varje.
Vi har ju några enstaka sådana trådar på forumet som helt enkelt vägrar att dö, fast de är över 20 år gamla, men de studsar upp emellanåt (kan vara med åratals mellanrum), och många gånger kommer det in lite fler perspektiv när tråden vaknar.
2. Det är tröttsamt när en tråd som avhandlar en väldigt specifik unik fråga, som sedan länge är behandlad och besvarad, plötsligt poppar upp med att någon skriver "Börja med att be om en specificerad räkning!", särskilt om detta råd redan har skrivits flera gånger i tråden.
För kategori 2 vore det ju tacknämligt med någon slags varningsskylt som meddelar att tråden är väldigt gammal (länge sedan sista inlägget).
Men jag ser en risk att en sådan varningsskylt även riskerar att avhålla folk från att fortsätta i trådar av kategori 1.
Så går mina tankar, men jag har inga bra förslag på hur jag ska kunna både äta kakan och ha den kvar, det får väl Per fundera på ... 😁
Varför inte införa en varning så kan de som inte vill skriva i en död tråd kan hejda sig, men de som tycker inlägget är relevant trots att tråden är avsomnad sedan länge kan fortsätta.Mikael_L skrev:
Det är väl lite av att både äta kakan och ha den kvar?
Nej, helt fel slutsats.P pmd skrev:
Automatisk bortstädning av gamla trådar tror jag inte något forum någonsin kommer att implementera.
Ja, jag trodde det var uppenbart att "problemet" handlade om folk av misstag skriver i en 5-10 år gammal tråd.P pmd skrev:
...i stridens hetta kan de inte låta bli att rekomendera att bruka våld eller eskalera grannkonflikten...
Det är helt okay att fråga hur det gick. Löste det sig
Hur ser ditt tak ut nu 5 år efter du målade betongpannorna?
Jag har själv postat i gamla trådar, tex ~"Hur gick det?" och även svarat av misstag. Datum syns ju igen när man postat, så man får ju en chans att deleta sitt inlägg.
Lämplig tidsgräns för varningar är väl 1-2 år.
Tänk om vi kunde få en AI på forumet som kunde jämföra det inlägg jag skriver just nu med den information som redan finns i tråden.Mikael_L skrev:
Så börjar jag skriva ”Du borde be om en specificerad faktura!” och klickar på skicka får du först upp en varning typ:
”Inlägget du är på väg att posta tillför inte tråden någon ny information, alla dina råd är redan givna, bland annat i inlägg X och Y, är du säker att du ändå vill posta ditt inlägg?”.
Samt kontroll av språkligt tonläge, elakheter,...
Alfredo skrev:
Mikael_L skrev:
Jag drog ingen slutsats vad jag kan se, utan spekulerade endast om vilken lösning som var möjlig.blackarrow skrev:
Notera också "Med kanske oönskade följder …"
Jag tycker nog inte att det här är ett så stort problem att det motiverar mer programutveckling.
F.ö. tror jag inte att det alltid går så bra att lösa sociala problem med mer teknik.