420 801 läst ·
5 733 svar
421k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Ja det där var ju smart när man fattade det... Skulle snart behövas en tvådagars introduktionskurs till forumet, dess funktioner och inställningsmöjligheter.useless skrev:
Sen beror den funktionen lite på vad man har för annat jox installerat...
Hur som helst tycker jag redan att en del trådar har blivit svårare att följa då folk inte längre citerar som tidigare. Att det är möjligt att på olika sätt citera räcker inte för att det ska göras. Det måste även vara enkelt och intuitivt om merparten ska göra rätt.
Sen vet jag att man kan ha olika åsikter om vad rätt är. Min är att hellre många inte helt nödvändiga citat än ett missat som gör inlägget svårbegripligt.
@Per Eskilsson kanske kan belysa hur det är tänkt att vara?
Jag tycker det är en av de bästa förändringarna på länge. Det är alldeles för många som av slentrian klickar på 'Svara' istället för att skriva svaret i svarsrutan och eventuellt citera saker som är relevanta istället för ett 100 rader långt och spretigt inlägg med 12 bilder.
Jo, det fungerar, men på ett sätt som inte är så intuitivt. Och det är en ganska stor förändring mot för hur det har varit, så det är ju intressant om det är något de planerat för, eller något som gått snett.A Alexn72 skrev:
Sedan hur man vill att det ska vara kan vara en annan sak, själv är jag av åsikten att det här är en klar försämring. Och jag tycker även att det är bättre med några citat för ofta om alternativet är ett för lite.
Vad spelar det för roll så länge bara två rader av citatet syns default? Bilderna "döljs" dessutom. Du får väl försöka hindra din nyfikenhet att "veckla ut citatet" om du inte tror att det där finns något intressant.useless skrev:
Tycker jag mig förstå vad ett inlägg handlar om tittar jag nog aldrig speciellt mycket på vad som citeras men är man osäker på vad som avses tycker jag citat är ovärderliga. Och mycket hellre ett inlägg citerat i sin helhet än att man ska försöka gissa vad det är en skribent egentligen syftar på.
Men visst håller jag med om att allra bäst är att citera väl valda delar. Men även om man gör det kan någon tycka att man citerar lösryckta delar utan att se helheten, så hur man än gör får man nog acceptera att alla inte alltid tycker man gör rätt. Men det kan jag leva med...
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Som ni märkt så har vi flyttat ”Svara med citat” till under knappen ”…”. Anledningen är att vi vill minska antalet:Alfredo skrev:
- dubblerade citat
- trasiga citat
- onödiga citat
- svar i citat
- manipulerade citat
- citat med länkar till skumma sidor
- citat med länkar till raderat innehåll
Varje dag så har vi lagt mycket tid på att manuellt rätta framförallt dubblerade citat och trasiga citat.
Problemet med dubblerade citat beror nog till viss del (kanske stor) på att om man avbryter ett svar och sedan återupptar/börjar svara igen blir det både den första citeringen och det man eventuellt hunnit skriva och sedan ett ytterligare.
Det kan såklart vara praktiskt om man vill svara på olika delar uppdelat (dock är väl markera/citera-funktion mer lämplig då) men ställt till det mer än en gång när jag svarat.
Edit: där hände en variant på det - jag hade tidigare provat markerat och svara men avbrutit, men sen smög det sig in som citat (sorry useless, var inte meningen) i ett helt annat svar.
Det kan såklart vara praktiskt om man vill svara på olika delar uppdelat (dock är väl markera/citera-funktion mer lämplig då) men ställt till det mer än en gång när jag svarat.
Edit: där hände en variant på det - jag hade tidigare provat markerat och svara men avbrutit, men sen smög det sig in som citat (sorry useless, var inte meningen) i ett helt annat svar.
Varje avbrutet svar hänger ju kvar så det kan bli så om man velar på huruvida man skall svara eller vad man skall skriva. På den lilla yta som finns kvar att skriva svarstexten i när halva skärmen går åt till tangentbordet försvinner lätt några citat ovanför.
@Per Eskilsson vad tror du om att i normalfallet göra så det bara finns ett full-citat i svaret? Det skulle komma åt vanlig dubbelcitering men ändå tillåta ”delsvar” med flera partiella citat.
Redigerat:
Några av de andra fallen kräver väl att man faktiskt verifierar det postade citatet mot det befintliga och inte tillåter det i vissa situationer som raderade inlägg, ”falska” citat (det kan dock vara bra att tillåta viss manipulation som fetstil för att förtydliga det man svarar på).