T Trunk skrev:
Med allt det jag skrev i inlägget ovan måste jag ändå fråga; i vilka fall är ”deltagit” bättre än ”bevakningar”?
Det undrar jag med? För mig är det nästan samma sak. Bevakningar innehåller ett fåtal trådar som jag har något intresse av men ännu inte kontaminerat med mitt dravel plus alla de jag deltagit i. Förstår nog inte riktigt när jag vill veta om nya inlägg i trådar där jag deltagit men inte i de jag bevakar. Jag har ju valt att bevaka dem just för att få vetskap om när det kommer något nytt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
För tre veckor sedan och tidigare använde jag aldrig "deltagit", då den var i princip samma som bevakningar för mig.
Så är det fortfarande för mig. Måste (som vanligt :oops:) missa något...
 
Jag vill ofta hitta tillbaka till senaste trådarna man har varit aktiv i när man försöker hjälpa personer med saker. Eller när man ställer frågor. Jag skulle behöva bevaka alla trådar jag skriver i för att kunna deltagit.

Bevakningar använder jag mer när man vet att en intressant uppföljning kommer komma längre fram i tiden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tycker att det alltid är jobbigt då man gör om och man måste lära sig nya "vägar" när man redan har ett väl fungerande "system" som man känner väl. I slutändan handlar det inte bara om det här forumet utan "alla förbättrar" och jag som brukare behöver inte bara lära mig en sak utan några saker hos ett större/mindre antal "platser".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
richardtenggren
E elmont skrev:
Jag tycker att det alltid är jobbigt då man gör om och man måste lära sig nya "vägar" när man redan har ett väl fungerande "system" som man känner väl. I slutändan handlar det inte bara om det här forumet utan "alla förbättrar" och jag som brukare behöver inte bara lära mig en sak utan några saker hos ett större/mindre antal "platser".
Det finns människor som ogillar förändringar och det finns människor som drivs av förändringar, att göra saker bättre och att testa sig fram för att tillslut nå målet, för en kort stund ;)
 
Vi har gjort en hel del förändringar senaste dagarna. Vi har förbättrat bevakningsfunktionerna på flera sätt.

Bevakningar är omtyckt av många. Inte lika använt som Notiser, Senaste eller Sök men mer använt än Deltagit.

På begäran har vi börjat visa upp Olästa bevakningar högst upp och Lästa längre ner, fast fortfarande på samma sida, så att man ska slippa behöva klicka.

Vi har också förenklat hanteringen av bevakningar. Nu ser du direkt i bevakningslistan hur ofta notiser skapas för olika ämnen och du kan enkelt med endast ett klick på notissymbolen ändra dina inställningar per ämne.

Skärmdump av ett diskussionsforums bevakningslista med trådar och uppdaterade notisinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av foruminställningar för bevakningar med alternativen 'Alltid', 'Ibland' och 'Aldrig' markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har också förbättrat så att det är enklare att förstå hur man ändrar sina standardinställningar för notiser, hur man ändrar alla sina bevakningar och hur man raderar alla sina bevakningar.

Skärmdump av forumets bevakningsfunktioner med markerade alternativ som "Markera allt som läst" och "Ändra notisinställningar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under …-knappen kan du också markera allt som läst och på så sätt ”börja om på nytt”, något man tidigare bara kunde göra på senaste-sidan.

Vi har även försökt att samla ihop fler saker som hänger ihop med dig som användare. Vi har funderat på att skapa en ”mina sidor”-sida men vi har än så länge inte dragit det så långt.

Av den anledningen har vi flyttat Deltagit in under Bevakningar, liksom Följer (vilket jag vet inte alla använder) och Bilder.

Skärmdump av diskussionsforums användargränssnitt med flikar för Bevakningar, Deltagit, Följer, Bilder.

Klickar man på Bilder får man se bilder och filmer i ett rutnät i senaste-ordning ifrån ämnen som man bevakar och de man följer.

Kollage av olika objekt: mat i stekpanna, ölglas, Garfield-teckning, hund i bil, bil bakifrån, dammsugare, träplankor, verktyg och rondellskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta rutnät har även rullats ut under Senaste när man klickar på Bilder, något som tidigare efterfrågats för bättre överblick.

Collage av olika byggprojekt: slipande av hörn, svart plastbit, vattenmätare, karta över Sverige, spis och stekpanna med mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är väl medveten att denna ändring kan upplevas som störig och ologisk för de som använder Deltagit mer än Bevakningar. Men vi försöker renodla och visa upp färre alternativ i menyn och detta är ett sätt att testa detta.

Tack för all feedback. Fortsätt med det.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det fortfarande för mig. Måste (som vanligt :oops:) missa något...
Eller så använder vi forumet på lite olika vis helt enkelt.
Det finns inget "rätt sätt" ...
 
Jag använder nästan uteslutande Deltagit, nästan aldrig Bevakar eller något annat så naturligtvis blir man leden när "knappen" är borta
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Utifrån hur jag använder notiser och bevakningar så finns det några detaljer jag tänker på.
De allra flesta trådar som jag är intresserad av att följa aktivt bevakar jag med notiser påslaget. Men vissa trådar, så som den här har jag slagit av notiser för eftersom jag bara vill kolla läget ibland.
Det ger mig två nivåer av saker som jag vill hålla mer koll på.

Så ibland så klickar jag därför på bevakningar för att se om de hänt något i "prio 2" trådarna, eller om jag klantat till det med min läsart och missat en notis, och därför inte ser att det hänt något mer.

När jag då ser bevakningslistan känns det ologiskt att rubriken "Olästa" försvinner när jag inte har några olästa bevakningar.
För mig hade det känts mer naturligt att rubrikerna "Olästa" och "Lästa" alltid fanns där, men att det ibland inte fanns något innehåll. På så sätt ser man direkt att det inte är så att Lästa och Olästa helt plötsligt har kommit i en annan ordning, utan att det faktsikt är så att just nu finns det inga Olästa. För antalet olästa bevakningar är för mig den intressanta siffran.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När det ändå är en pågående förändringsprocess kring bevakningar mm passar jag på att presentera en liten idé. Jag tycker att det skulle vara trevligt om antalet olästa trådar summerades i anslutning till rubriken olästa, och såklart antalet lästa bevakningar vid rubriken lästa. (åtminstone olästa, summeras lästa bevakningar finns gissningsvis viss risk att jag och flera med mig inser hur mycket tid vi lägger på forumet)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
För egen del tycker jag att den här ”knappen” fått en för undanskymd plats.
Skärmdump av diskussionsforum i en app med fokus på den valda fliken 'Bevakningar' omgiven av andra flikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För egen del är det enda valet jag gör att skifta mellan trådan och ämnen, och då känns det som att fingret måste ha kirurgisk precision för att träffa den lilla texten i appen.

Nu är det kanske inte så, då jag antar att knappen under är inaktiv då man redan är på bevakningar, men känslan är ändå så.

Så på tvärs med de andra som kommenterat frågan skulle jag gärna slippa Deltagit/Bilder/Följer helt och få mer fokus på Trådar/Ämnen (som är vad jag skulle kalla de två valen snarare än Ämnen/Forum).
 
ådal ådal skrev:
Jag skulle behöva bevaka alla trådar jag skriver i
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så använder vi forumet på lite olika vis helt enkelt.
Ja det är väl här det skiljer. Jag bevakar alla trådar jag skriver i (automatiskt, och så har det "alltid" varit) och ser väl därför inte problemet med bevakningar kontra deltagit då det nästan är same same för mig.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är väl här det skiljer. Jag bevakar alla trådar jag skriver i (automatiskt, och så har det "alltid" varit) och ser väl därför inte problemet med bevakningar kontra deltagit då det nästan är same same för mig.
Så är det för mig också, jag har nog max en handfull (typ 5) trådar som jag bevakar utan att ha skrivit något i.
Men jag har alltså fram till för någon vecka sedan alltid fått en lista med mina bevakade ämnen genom att klicka på "bevakningar", den har då varit sorterad i tid och lästa och olästa blandade.

Sen ändrades det så att lästa inte kom med, det var inte helt bra, så då började jag klicka "deltagit" istället, som gav nästan samma resultat som jag var van (alltså bara minus de 5 jag bevakar utan att skrivit i)

Sen ändrades det igen, så med "bevakningar" kommer först olästa, sen lästa.
Denna funktion ser jag dock en finess med, så nu kan jag känna mig hyggligt nöjd och ibland välja "bevakningar" och ibland "deltagit".
Sen backar jag numera ofta i webläsaren när jag läst klart ett ämne, så jag behöver inte gå och klicka runt i de där menyerna så ofta, utan hamnar ju direkt på det ställe jag var sist.
 
Dheri Dheri skrev:
När det ändå är en pågående förändringsprocess kring bevakningar mm passar jag på att presentera en liten idé. Jag tycker att det skulle vara trevligt om antalet olästa trådar summerades i anslutning till rubriken olästa, och såklart antalet lästa bevakningar vid rubriken lästa. (åtminstone olästa, summeras lästa bevakningar finns gissningsvis viss risk att jag och flera med mig inser hur mycket tid vi lägger på forumet)
Idag har vi fixat så att du ser hur många olästa bevakningar du har.
 
  • Skärmavbild av en forumtråd som visar 4 olästa bevakningar med en röd pil och siffran 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag har vi fixat så att du ser hur många olästa bevakningar du har.
Och ni var visa nog att skippa det på lästa :rofl:
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Verkar som att Deltagit hittat hem igen :D(y)
 
  • Gilla
  • Älska
ådal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.