420 535 läst ·
5 719 svar
421k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Hur vill du att den dagliga notisen (som syns i listan över notiser) och push-notisen (som dyker upp som en popup om man använder appen) ska se ut för att den inte ska bli ointressant?tveksamt skrev:
Tänk på att det finns de som bara bevakar ett enda ämne (ungefär hälften).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Jag vill ha mejl för trådar jag bevakar, men inte notiser (som är reserverat för när jag citeras etc.). Jag fick mejl för denna tråd nu, men innan jag skrev mitt förra inlägg ovan hade jag inte fått några mejl fast det hade kommit in inlägg i minst 2 trådar jag bevakar.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Bevakningsmail skickas som standard direkt när någon postar ett svar första gången. Under två års tid (sedan vi bytte forumprogramvara från vbulletin till xenforo) så har det bara skickats ett mail. Om man missat läsa och klicka i detta mail eller råkat läsa innehållet som gäst så har man sedan inte längre fått något nytt från den tråden.BirgitS skrev:
Detta har resulterat i att många har tyckt att de ”tappat bort” trådar som de varit intresserade av. De har varken fått några nya mail om dem (vilket de tidigare fick på vbulletin-tiden) eller några notiser (som tillkommit på senare tid).
Det är därför vi skapat uppföljningsmail och notiser. Från och med ikväll kl 17:30 (därefter kl 20) kommer dessa samlingsmail börja skickas ut. Om man vill kan man ändra frekvensen på hur ofta dessa skickas ut, till exempel till veckovis som någon tidigare föreslog passade dem bättre.
Det kluriga är att hitta standardinställningar som passar de allra flesta oavsett om man är newbie eller gammal i gemet, eller oavsett om man är hooked on appar och gillar push-notiser eller om man föredrar desktop.
Redigerat:
Exakt så är.Per Eskilsson skrev:
Det finns ju allt ifrån de som inte vill ha något alls (ungfär där jag är) till de som vill ha massor med notifieringar. Så det går väl endast att lösa med att man kan göra inställningar.
Och de valen som finns där nu (och förra veckan) har åtminstone inte jag några direkta synpunkter på. Men andra användare kan naturligtvis ha.
Men jag hade gärna sluppit att mina inställningar blev förändrade nu när programvaran ändrades. Men det kanske inte alltid går att fixa.
Jag kan dock hålla med useless om det med att man kanske skulle vilja kunna hårdbevaka vissa trådar.
Fanns det en funktion så jag kunde markera någon enstaka tråd, att jag vill ha notis eller notifiering via mail på just dessa, så skulle jag ev använda mig av det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag ser inte riktigt problemet. Vad ni väljer för inställningar för nya användare ser jag som helt fritt, det som ni tror passar bäst. För befintliga användare däremot är det önskvärt att aldrig ändra någonting. Vill ni föra in en ny funktion, berätta om den istället, förklara vad den är bra till och beskriv hur den aktiveras.Per Eskilsson skrev:
Mitt användningsmönster är normalt
1. några specifika forum
2. bevakningar
3. nya inlägg i viss mån
dvs den standardinställning som funnits från början där trådar man deltar i automatiskt blir bevakade gör att jag aldrig missar uppdateringar i dem. Jag har aldrig så bråttom att det behövs ett mail eller notis. Notiser är bra för saker som annars inte syns via någon lista i vänstermenyn på desktop, som t.ex gilla.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Efter senaste ändringarna har jag börjat tappa notiser för trådar igen så jag missar att läsa, så nu är vi tillbaka på ruta ett. Varför ändra fram och tillbaka hela tiden? Slutar bara med att ingen är nöjd, som nu.
Knappen med 3 val i varje tråd är nog det bästa jag sett och använt på något forum och det fungerade, men nej, det fick ju inte vara kvar.
Man behövde ju inte välja, utan ett tryck gav standardinställningen som man hade under sin profil. Win-win för alla. Än en gång obegripligt att det togs bort.
Knappen med 3 val i varje tråd är nog det bästa jag sett och använt på något forum och det fungerade, men nej, det fick ju inte vara kvar.
Det vet jag inte. Jag ser det som ett knepigt problem att designa en sådan notis utan att den blir rörig över huvud taget.Per Eskilsson skrev:
För de som bara bevakar en tråd är det ju enkelt, det är när det ska in flera trådar det blir svårt..
6Per Eskilsson skrev:
Om jag förstår er rätt så har ni nu på morgonen fått fler notiser än tidigare, inte e-post utan just notiser, stämmer det? Hur många notiser har ni fått (på ett ungefär)? Är det 3 eller 30?
Vi upplevde att det största problemet med de nya ändringarna som vi rullade ut för en vecka sedan var att många (de med standardinställningen) fick för många notiser och e-post för ofta eftersom de fick en dagligt uppsamlingsnotis och e-post från varje ämne som hade uppdaterats det senaste dygnet.
Själv fick jag ofta 13 notiser och e-post var dag medan jag medan jag upplever att 3-6 hade räckt.
Vi beslutade då oss för att skapa en samlingsnotis och en ett samlingsmail så att detta ska ske. Detta rullas ut idag. Tror första samlingsnotisen och samlingsmailet kommer kl 20 ikväll. Vi har inte riktigt bestämt när bästa tiden är för att skicka ut dessa så i brist på annat så gör vi tror flest är mottagliga för notisen, vi får se.
Men problemet nu blir alltså att ni som tidigare stängt av notis och e-post plötsligt får notiser, vilket ni inte verkar vilja ha.
Kan ni tänka er att stå ut med dessa notiser idag och kanske över helgen så att ni kan uttala er på nytt på måndag om ni fortfarande får för många notiser, för i sånt fall så måste vi såklart fixa detta.
Det här samlingsmailet kan man ändra så att det bara skickas ut veckovis eller månadsvis eller inte alls, men väljer man det sistnämnda finns risk att man ”tappar bort” trådar.
Det var bara @MultiManOriginal som hade olika frekvens på olika ämnen, tror ”alltid, ibland, aldrig” blev lite för komplicerat för de allra flesta.
Exakt så använder jag forumet också och därför har jag naturligtvis utgått från att alla andra gör likadant. Jag vet att du hängt här rätt länge, men ända sedan medeltiden alltså?Mikael_L skrev:
Vad gäller huvudaktiviteten, det som skrivs i forumet, hanterar jag på ett medeltida vis. När jag tid/lust att kika in i forumet, går jag in på "bevakningar" och kollar i listan på ämnen jag varit aktiv i (och någon enstaka ren bevakning), och läser och skriver där jag har lust.
Och har jag ytterligare tid och lust över så kollar jag lite snabbt i "senaste" för att se ifall jag hittar något där som jag har tid/lust att läsa i.
(Så, viktigt med en bra ämnesrubrik, för att tilldra just mitt intresse ...)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag gör likadant, och det är knappast medeltida att inte vilja bli störd av notiser när man sysslar med annat. Om jag själv skapar en tråd om ett akut problem lär jag dock slå på alla alarm som finns just för den.
Ja just så tänkte jag själv att jag kanske skulle använda en funktion som kan sätta en tråd som högprioriterad, så inlägg i just den (och ev några till som man har högprioriterat) kommer generera någon form av notifiering, notis, skickar ett mail, avfyrar en kanon eller vad som nu vore bäst för att jag ska uppmärksamma att det varit aktivitet.Magnus E K skrev:
Ty just nu sitter jag och funderar på hur jag borde bli notifierad, för att det skall funka. Jag är nämligen erbarmligt dålig på att kolla epost och annat under arbetsintensiva dagar, jag brukar helt enkelt låta bli telefonen helt hela dagen då. Det är typ bara röstsamtal och SMS som tar sig fram till mig.
Har ju en och annan gång blivit lite tokigt då jag .t.ex. fått nya eller uppdaterade ritningar, instruktioner eller annat under dagen, som epost, men sett det först på kvällen.
Så jag brukar nämna att man också måste skicka ett SMS som ber mig kolla eposten.
Tidigare fick jag notiser när det var någon som citerade mig, vilket jag kände var en rimlig nivåPer Eskilsson skrev:
Bevakningsmail skickas som standard direkt när någon postar ett svar första gången. Under två års tid (sedan vi bytte forumprogramvara från vbulletin till xenforo) så har det bara skickats ett mail. Om man missat läsa och klicka i detta mail eller råkat läsa innehållet som gäst så har man sedan inte längre fått något nytt från den tråden.
Detta har resulterat i att många har tyckt att de ”tappat bort” trådar som de varit intresserade av. De har varken fått några nya mail om dem (vilket de tidigare fick på vbulletin-tiden) eller några notiser (som tillkommit på senare tid).
Det är därför vi skapat uppföljningsmail och notiser. Från och med ikväll kl 17:30 (därefter kl 20) kommer dessa samlingsmail börja skickas ut. Om man vill kan man ändra frekvensen på hur ofta dessa skickas ut, till exempel till veckovis som någon tidigare föreslog passade dem bättre.
Det kluriga är att hitta standardinställningar som passar de allra flesta oavsett om man är newbie eller gammal i gemet, eller oavsett om man är hooked on appar och gillar push-notiser eller om man föredrar desktop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu får jag notis när det hänt något i de trådar jag följer. Det gillar jag inte. Vill jag veta vad som hänt i de trådar jag följer så går jag till Bevakningar-knappen
Logga in
Skapa konto
Önskemål: när jag i appen läser en tråd jag fått pushnotis om, tas den bort. Om jag klickar in via pushnotis, markeras tråden som läst (notisen tas bort). Om jag läser en tråd via senaste inlägg, så uppdateras notiserna/bevakningen.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Åsa, testa bocka ur ”få notis när någon svarar i ett ämne du bevakar” och ”få notis när någon bifogar en bild i ett bevakat ämne” på sidan Notisinställningar om du vill ha färre notiser.Åsa Lund skrev:
Glöm inte klicka på Spara-knappen längre ner i formuläret innan du lämnar sidan.
Observera att detta kommer göra att du även får färre push-notiser i appen (jag ser på din skärmdump att du använder appen), eftersom beteendet för notiser och push-notiser är likadant.
https://www.byggahus.se/forum/account/alert-preferences
Logga in
Skapa konto
Jag tror det hade varit bra om notiserna under Notiser hade ”grupperats” på samma sätt som push-notiser numera görs i mobilen. Jag tror att det då skulle upplevas som mindre jobbigt att se fler liknande notiser från samma ämne och att det hade blivit lättare att snabbt hitta det man letar efter eftersom man då skulle få en bättre överblick.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Är ditt önskemål att notisen i listan över Notiser försvinner när man klickat på en push-notis, på samma sätt som push-notiserna gör i mobilen?kashieda skrev:
Och att siffran som står i den röda ringen uppdateras.
Och att notisen (men inte push-notisen) försvinner när du går in och läser från t ex senaste inläggen? Bara så att jag förstår.