Man kommer till senaste olästa inlägget i en tråd. På datorn kan man klicka på rubriken för att komma till första inlägget eller den gråa texten under för att komma till första olästa.
På mobilen kan man tydligen bara välja mellan att klicka på (nästan) hela rutan eller på den minimala blåa pricken. Därav min fråga varför det ska vara svårare på mobilen som man manövrera med tjocka fingrar?

Går det att sortera på bilder direkt i en tråd? Missar jag något?
Dvs jag skulle vilja kunna klicka för att bara se bilderna.

ullberg
Ok, Komma till första olästa inlägget gör jag genom att klicka på korta början av inläggstexten (inte trådrubriken, då blir det första inlägget) - funkar på mina mobiler och paddor (iOS) i kombo med mina rätt feta fingrar - prova om det inte funkar för dig.

/U

Kommer man inte alltid till senaste olästa i mobilen? Kanske är en inställningsfråga, men så har jag det. I appen iofs.

ullberg ullberg skrev:
Ok, Komma till första olästa inlägget gör jag genom att klicka på korta början av inläggstexten (inte trådrubriken, då blir det första inlägget) - funkar på mina mobiler och paddor (iOS) i kombo med mina rätt feta fingrar - prova om det inte funkar för dig.

/U
Det funkar inte för mig på mobilen, bara på datorn. På mobilen kommer man till samma ställe vart man än klickar - inklusive vita områden där det inte är text. Det gör dels att det är lätt att råka klicka och dels att det är extra svårt att pricka den blåa pricken.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kommer man inte alltid till senaste olästa i mobilen? Kanske är en inställningsfråga, men så har jag det. I appen iofs.
Det är en inställningsfråga.

Har inte gått igenom hela tråden så det kanske har varit uppe förut, men: jag finner det väldigt irriterande att urgamla forumtrådar poppar upp som om de vore aktuella. Jag antar att det är något som sker automatiskt utifrån vissa nyckelord, men det är så onödigt att folk i all välmening börjar kommentera flera år gamla trådar!

Kan ni inte stänga av den funktionen? Eller åtminstone markera tydligare att det är en gammal tråd?

Instämmer. Många andra forum låser trådar automatiskt när dom blir gamla eller skriver ut en varning om man kommenterar en tråd som har varit inaktiv länge.

useless useless skrev:
Instämmer. Många andra forum låser trådar automatiskt när dom blir gamla eller skriver ut en varning om man kommenterar en tråd som har varit inaktiv länge.
Tycker inte de ska låsas, för ibland kan man vilja ha en uppdatering på hur det har gått med en viss fråga. Men man bör som sagt bli medveten om att det är en gammal tråd innan man slänger iväg en kommentar!

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Man kan ju göra så att trådskaparen kan låsa upp.

Men hur skulle vi då kunna tjata efter uppdateringar i gamla insomnade projekttrådar!? :thinking:

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det funkar inte för mig på mobilen, bara på datorn. På mobilen kommer man till samma ställe vart man än klickar - inklusive vita områden där det inte är text. Det gör dels att det är lätt att råka klicka och dels att det är extra svårt att pricka den blåa pricken.
Inställningarna för "Länkar i trådlistor" avser vad som ska hända när man klickar på en länk i en trådlista i mobilen. Den här specialaren kom till för några år sedan eftersom folk beklagade sig över att de klickade fel och ville ha en enklare hantering i mobila enheter och sedan dess har den funnits kvar.

Inställningen gäller alltså bara i mobilen, inte i desktop, detta kan vara förvirrande (vi människor är normalt också dåliga på att läsa hjälptexter som ibland står i anslutning till fält).

useless har inställningen "Första inlägget" medan de flesta användare har "Första olästa inlägget" eller "Standard". Standard har samma beteende som "Första olästa inlägget". Sedan finns det de som har "Senaste inlägget".

Jag minns inte riktigt men denna diskussion har varit uppe förut och useless har påpekat detta tidigare.

Inställningen finns på den här sidan: https://www.byggahus.se/forum/account/preferences. useless, kan du testa och ändra till "Första olästa inlägget" och se om det blir bättre? Om du ändrar, glöm då inte att klicka på Spara-knappen längre ner i formuläret.

useless useless skrev:
Man kan ju göra så att trådskaparen kan låsa upp.
Jag tycker gott de kan vara olåsta, den som vill aktualisera en gammal tråd kan själv leta upp den. problemet tycker jag är att sajten gör reklam för gamla trådar som om de vore nya. Om jag är inne på en viss tråd poppar det upp förslag om liknande trådar och dom kan vara urgamla! Det är den funktionen jag önskar man kunde ändra eller helt ta bort. Låt folk använda sökfunktionen i stället!

Just när man söker efter något och läser en tråd tycker jag dessa "relaterade trådar" kan vara intressanta, ja rent av intressantare än den man hittat.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
useless, kan du testa och ändra till "Första olästa inlägget" och se om det blir bättre?
Bättre och bättre... Då kommer jag alltid till första olästa inlägget vart jag än klickar.
Problemet är att jag vill kunna välja om jag vill komma till första olästa eller trådstarten beroende på vart jag klickar - Precis som på datorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.