17 511 läst ·
209 svar
18k läst
209 svar
Feedback på infinite scroll lämnas här
Jag använder huvudsakligen Chrome i datorn men läser även en hel del via appen på en Sony androidplatta. Nu har jag ju haft funktionen avstängd ett tag men jag noterade inte att det var några problem (bortsett från mina personliga preferenser) på plattan jämfört med hur det fungerade i datorn. Nu skriver jag sällan på plattan eftersom jag då föredrar ett riktigt tangentbord så det är möjligt att jag inte försökte skriva något på plattan under perioden som infinite scroll var påslaget.Per Eskilsson skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 158 inlägg
Jag håller med jac i hans kommentarer. Jag ogillar skarpt trenden där verktygen försöker förutse vad man vill göra och gömmer information och dessutom fladdrar så man blir yr. Detta att en sida inte visar all info utan börjar ladda mer när man scrollar ned är ett djävulens påfund. Det märks ju att detta är en nödlösning. Bättre då en knapp för man kan välja att ladda in x antal sidor upp och ned.
Men den är ändå sååå mycket bättre än förut som tillsammans med övriga ändringar på sistone gjort bh ljusår bättre.
Kör inte Android så mycket men upplever annars inga problem med infinite scroll. När man svarar finns dock ingen möjlighet att läsa tråd texten. Jag har även problem med att navigera inom svarsrutan, scrollar etc. Jag tror det har nämnts tidigare.
Men den är ändå sååå mycket bättre än förut som tillsammans med övriga ändringar på sistone gjort bh ljusår bättre.
Kör inte Android så mycket men upplever annars inga problem med infinite scroll. När man svarar finns dock ingen möjlighet att läsa tråd texten. Jag har även problem med att navigera inom svarsrutan, scrollar etc. Jag tror det har nämnts tidigare.
Även jag håller med. Dölj inte navigationselement och modifiera inte innehållet "on the fly". Ett bra gränssnitt beter sig förutsägbart.
Tack för tipset om att stänga av infinite scroll, nu har jag också gjort det. Helst av allt vill jag ha hela tråden på en sida när jag läser på datorn men på mobilen kan det få vara uppdelat.
Tack för tipset om att stänga av infinite scroll, nu har jag också gjort det. Helst av allt vill jag ha hela tråden på en sida när jag läser på datorn men på mobilen kan det få vara uppdelat.
Administrator
· Skåne
· 6 711 inlägg
Vi har identifierat följande problem med svarsrutan i infinite scroll så här långt:
1, Snabbsvar fungerar inte i iOS 12 (som fortfarande är en beta). - fixat
2. Snabbsvar fungerar inte i Android på Nokia 8 (vet ej vilken version av Android det är) - sidan blir vit.
3. När man snabbsvarar i iOS eller Android så kan man inte läsa (eller citera) tidigare inlägg på samma trådsida.
4. När man citerat ett långt inlägg och infogar en smiley så scrollar sidan högst upp i formuläret. Detta är inget nytt problem, det har egentligen inte med infinite scroll att göra, utan det har mer med att vår editor är gammal och har dåligt stöd i iOS.
5. När man infogar en smiley via mobilens tangentbord så raderas de när man submittar. Detta har med att vår databaskolumn där inläggen ligger inte stödjer det moderna UTF-formatet och har inte heller något att göra med infinite scroll.
1, Snabbsvar fungerar inte i iOS 12 (som fortfarande är en beta). - fixat
2. Snabbsvar fungerar inte i Android på Nokia 8 (vet ej vilken version av Android det är) - sidan blir vit.
3. När man snabbsvarar i iOS eller Android så kan man inte läsa (eller citera) tidigare inlägg på samma trådsida.
4. När man citerat ett långt inlägg och infogar en smiley så scrollar sidan högst upp i formuläret. Detta är inget nytt problem, det har egentligen inte med infinite scroll att göra, utan det har mer med att vår editor är gammal och har dåligt stöd i iOS.
5. När man infogar en smiley via mobilens tangentbord så raderas de när man submittar. Detta har med att vår databaskolumn där inläggen ligger inte stödjer det moderna UTF-formatet och har inte heller något att göra med infinite scroll.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 711 inlägg
Oh nej, stäng inte av, behöver din feedback och får det inte om du stänger av. Jag tolkar ditt svar som att du ogillar att svarsrutan ligger där nere i desktop och jag tror att även @Marlen Eskilsson har synpunkter på det, hon har bara inte hunnit med.tommib skrev:
Även jag håller med. Dölj inte navigationselement och modifiera inte innehållet "on the fly". Ett bra gränssnitt beter sig förutsägbart.
Nej, det är inte det. Jag stör mig på att sidan modifieras efter att den har laddat utan att jag gör något. Det är också irriterande att det inte fungerar bakåt när man t.ex. ska gå tillbaka och titta på något man försöker kommentera i längre trådar. Som sagt, helst av allt vill jag ha hela tråden på en sida när jag sitter på datorn, det gör det lättare att gå tillbaka och titta på vem som sa vad utan att öppna massa extra flikar.
Att svarsrutan flyter som den gör stör mig egentligen inte nämnvärt, då är det mer irriterande att det krävs två klick för att svara och att man gör första i en ruta som ser ut att kunna rymma text men inte gör det. Igen, ett oväntat beteende från gränssnittet.
Detta är i huvudsak små grejer dock, överlag har forumet blivit bättre och mer responsivt på sistone.
Att svarsrutan flyter som den gör stör mig egentligen inte nämnvärt, då är det mer irriterande att det krävs två klick för att svara och att man gör första i en ruta som ser ut att kunna rymma text men inte gör det. Igen, ett oväntat beteende från gränssnittet.
Detta är i huvudsak små grejer dock, överlag har forumet blivit bättre och mer responsivt på sistone.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Sweet jeesus, mary and joseph...... Få inte igång mig om det där. Jag har den distinkta oturen att sitta i någon form av styrgrupp för införande av nytt journalsystem på jobbet och har också jobbat ett halvår i upphandlingsprojektet.
Nästa utvecklare/IT-mupp/direktör som på något sätt antyder att funktioner vi vill ha och behöver i arbetet inte kommer att vara aktuella för att de är besvärliga för IT att implementera kommer utsättas för hårt och trubbigt våld med en datastoppslåda.
Nästa utvecklare/IT-mupp/direktör som på något sätt antyder att funktioner vi vill ha och behöver i arbetet inte kommer att vara aktuella för att de är besvärliga för IT att implementera kommer utsättas för hårt och trubbigt våld med en datastoppslåda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Du får trösta dig med att många upplever att de som patienter finns till för sjukvården och inte vice versa också.
Vi hamnade i våras i situationen att börja leta ny huvudleverantör för IT-utveckling för att befintlig leverantörs projektledare/utvecklarchef/kontorschef (alla i en) inte var i närheten av att klara sitt jobb. Utmärkt duktiga utvecklare i teamet, noll resultat pga. dålig ledning. Det finns många ställen det kan skita sig på, och förmodligen få branscher där det är så viktigt att vara en bra beställare.
Men tummen upp @Per Eskilsson! Jag vet inte hur mycket resurser ni har, men misstänker att de är begränsade. Trots (pga. ?) det känns det som att ni har en lyhörd utveckling och hela tiden gör det lite bättre.
Jag tänkte ge lite feedback, kom på att jag inte har mobilversionen, min mobil stödjer inte den.
Så, på mobilen har jag mao datorversionen i mobilformat, fungerar klockrent.
Nu måste jag ändå skaffa en ny mobil, eftersom mobilt bank id slutar fungera på Microsofts telefoner vid årsskiftet.
Hur som helst, jag gillar den nya scrollfunktionen.
Mvh P-A
Så, på mobilen har jag mao datorversionen i mobilformat, fungerar klockrent.
Nu måste jag ändå skaffa en ny mobil, eftersom mobilt bank id slutar fungera på Microsofts telefoner vid årsskiftet.
Hur som helst, jag gillar den nya scrollfunktionen.
Mvh P-A
Jag brukar öppna forumtrådar med nytt innehåll i en ny flik tills det underforum jag är i inte bjuder på fler uppdateringar. Sen rakar jag av tråd för tråd, och då vill jag att allt nytt ska vara laddat och klart. Jag gillar även att kunna öppna en tidigare sida i den tråd jag läser för att friska upp minnet om vad som pratas om. Samt att jag gärna lägger på minnat saker i stil med: ”i den tråden på sida 5 diskuterades hur man löser XYZ”.
I övrigt tycker jag forumet fungerar galant på alla punkter förutom att jag ibland tappar kontakten när jag stänger en tråd och ska börja på nästa. Det misstänker jag beror på nån spärr ni har som gör att man inte ska dunka ner för mycket data inom en viss period.
I övrigt tycker jag forumet fungerar galant på alla punkter förutom att jag ibland tappar kontakten när jag stänger en tråd och ska börja på nästa. Det misstänker jag beror på nån spärr ni har som gör att man inte ska dunka ner för mycket data inom en viss period.
Stängde av det för att det inte riktigt passar med mina surfvanor här. Börjar ofta läsa en tråd, kommer till nån sida och låter den sen vara i en tid... och sen fortsätter jag läsa på någon annan enhet. Då är det lättare för mig att hålla reda på sidnummer än på vilket inlägg jag var på.Per Eskilsson skrev:
Nu har vi fixat så att markören i desktop automatiskt ställer sig i svarsrutan igen.
Ni som stängt av infinite scroll funktionen. @Campar, @Carro_D, @fia_mstd, @Fotografen, @Huggmejsel, @jac, @jihe, @NilsNHbg, @OskarJ, @richardtenggren, @sYph
Varför stängde ni av? Var det ett tekniskt problem eller för att ni inte gillade det? Skriv gärna vilken enhet ni använder.
Sen är det en sån enkel sak som självdiciplin, "jag ska bara läsa klart den här sidan så släkcer jag sen". Laddas det då en ny sida automatiskt så kan man ge sig tusan på att tråden läses tills den tar slut.
Någon skrev även om att kunna hoppa tillbaka smidigt för att läsa om något. Det går fortare och mycket smidigare när man inte behöver skrolla en hel massa utan bara kan klicka sig tillbaka till föregående sida.
(FF på Android)
Ibland när jag når slutet på en tråd vill jag börja bevaka den. Bevaka-knappen finns bara överst. Med IS blir det ibland sjuuukt långt att scrolla tillbaka, vilket är jobbigt på en telefon. Lägg till en bevaka-knapp i slutet på en tråd så behåller jag IS på. Annars slår jag av det.
Ibland när jag når slutet på en tråd vill jag börja bevaka den. Bevaka-knappen finns bara överst. Med IS blir det ibland sjuuukt långt att scrolla tillbaka, vilket är jobbigt på en telefon. Lägg till en bevaka-knapp i slutet på en tråd så behåller jag IS på. Annars slår jag av det.
Administrator
· Skåne
· 6 711 inlägg
Jag saknar också en bevaka-knapp i slutet av respektive tråd. Jag tror vi ska lägga till en stjärna (eller något) i slutet. Kanske på samma rad som snabbsvarsrutan så att det inte bygger onödigt mycket på höjden.B bakterie skrev:
Tack för bra feedback alla.
I mobilappen kommer inte tangentbordet fram när man svarar i någon tråd, ser att skärmen ”blinkar till” när man trycker i textrutan.
iPhone 6s, iOS 11.4.1
Bilden jag försöker få med kommer inte med när jag använder webbsidan, kan välja bild, när jag klickar ”klar” så blir det som om jag inte valt någon bild alls.
Edit: när nu redigerar jag via appen, då kommer tangentbordet fram, samt det går att infoga bild, här kommer bilden jag tänkte infoga först.
iPhone 6s, iOS 11.4.1
Bilden jag försöker få med kommer inte med när jag använder webbsidan, kan välja bild, när jag klickar ”klar” så blir det som om jag inte valt någon bild alls.
Edit: när nu redigerar jag via appen, då kommer tangentbordet fram, samt det går att infoga bild, här kommer bilden jag tänkte infoga först.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder