tommib
För mig så flyter svarsrutan fint. Det går att scrolla upp och ner utan problem och ändå ha rutan i fokus.

Som det är nu är det irriterande att rutan kommer längst ner dock. Eftersom de flesta skärmar är widescreen nuförtiden vore det bättre att använda utrymmet som finns på sidorna. Ändra inte för min skull dock, jag kör mina skärmar på högkant i vanliga fall, det är bara nu när vi har renoveringskaos som jag är nödgad att använda en ensam skärm (oh the pain :))

Jag upplever fortfarande problem med reklam från criteo.com som saggar ner sidan åtminstone en gång i timmen. Chromium frågar om jag vill stänga fliken eftersom den blir helt död. Om man väntar tillräckligt länge så hämtar det sig men det är störande.

En klar förbättring. (y)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Senaste tidens (för övrigt mkt goda) ändringar har skapat en lite ryckig webb. Om jag klickar på en tråd för att visa senast olästa så öppnas sidan, och ca en sekund senare scrollar sidan upp en centimeter. Det rycket lite även när man backar. Det fanns inte förut. Går det att se över, för det är lite otrevlig.
I mobilen eller i desktop? Jag upplever inte detta i mobilen och i appen flyter det på allra bäst.

Desktop, sorry.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
tommib
Jag vet inte om det är relaterat till infinite scroll eller något annat men nu är BH tidvis oanvändbart långsamt för mig. Sidan väntar på att diverse reklamsiter ska ladda, mest ads.eu.criteo.net och pagead2.googlesyndication.com. Kan det ha ändrats något i ett script som gör att sidan inte renderar förän det kommer ett svar från siterna?

MultiMan
Jag har samma problem med annonser och det började innan ändringen till oändlig rullning på Byggahus och drabbar även andra sidor.

Eftersom det beror på vilken annonsserver som väljs är problemet iaf delvis slumpartat. Just nu är det blixtsnabbt, men kan som sagt ändras snabbt.

tommib
Det verkar för övrigt gå bättre med Firefox jämfört med Chromium, vet inte riktigt varför.

Som sagt så är förändringen till IS bra, men det behövs nog tänkas ett varv till kring svarsrutan, först måste man klicka i svarsrutan och sen måste man klicka en gång till i den flytande svarsrutan för att kunna börja skriva. Om fokus kunde automatiskt vore det bättre.

Man får också uppfattningen av layouten att man faktiskt ska skriva i den gamla svarsrutan, vilket kanske kan vara lite förvirrande. Om inte annat så skulle det ta mindre plats med bara en länk som hette "Svara" eller liknande.

Vi kommer fixa så att markören automatiskt ställer sig i svarsrutan idag. Så från och med imorgon när vi publicerat den nya koden så kommer det att funka lite bättre.

Tyvärr så kommer denna fix bara funka i desktop eftersom vår editor buggar när vi gör samma sak i iOS och Android. Men vi planerar även att fixa det där men vi måste ersätta vår editor först (och har inte bestämt oss för om vi ska byta till Froala eller CKEditor).

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
richardtenggren
På grund av tidigare nämnd anledning, det går inte svara på forumet i iOS 12. :/

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag gillade det helt enkelt inte, gillar att bläddra mellan sidorna alternativt kunna välja hur många inlägg jag vill se per sida.

Men jag är lite trög när det gäller förändringar också :p

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
richardtenggren eftersom det inte funkar i iOS12, iphone.
fia_mstd eftersom skärmen blir vit i android, Nokia 8.
Campar eftersom han inte gillar det.

Hur är det med er andra? Funkar det bra eller dåligt i androidplattor? Vi har ingen egen sådan här hos oss.

Jag har en gammal Sony Experiaplatta som det funkar bra på i Chrome.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag trivs helt enkelt inte alls med den funktionen (som tyvärr, i mitt tycke, blir allt vanligare). När jag öppnar en sida så vill jag kunna se på scroll-baren i webläsaren (eller appen) var jag befinner mig och ogillar starkt när sidan plötsligt fylls på och positionen ändras. Nyss var muspekaren på scrollknappen och nu har den plötsligt flyttat sig långt upp på sidan igen. Tyvärr så verkar trenden även gå mot att scroll-baren (som kan ligga i sidan istället för i webbläsaren) blir allt tunnare och blekare så att den på vissa andra sidor knappt går att hitta. Jag föredrar helt enkelt ett rent och tydligt interface där jag snabbt kan se var jag befinner mig.

Nu ser det inte ut så här (ännu) men som ett exempel på hur illa det kan vara så använder jag dagligen sidor som består av två eller fler kolumner med egna scroll-bars. Dessa är endast synliga om man hovrar över dem med musen. Detta i kombination med att de dessutom är mycket smala gör att det inte finns någon indikation alls på att det finns mer information längre ned på sidan och även om man ser att det finns mer så går det inte att hitta scroll-baren (hur ska jag veta var jag ska hovra med musen när rätt position är osynlig och jättesmal?).

Till viss del kan det också ha att göra med hur jag läser forumet. De forumdelar som intresserar mig har jag bokmärken till och går ganska regelbundet in och kollar om det har kommit något nytt. Det är väldigt sällan jag behöver gå längre ner än det som visas på första sidan.

En alternativ förklaring är att jag börjar bli gammal och ogillar all form av förändring, speciellt om det innebär att jag måste lära mig något nytt vilket är jättejobbigt. ;-)

• Gilla
Pen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.