Jag vill på Festools CMS-bord bygga en hemmagjord sak som trycker ner det jag ska såga/fräsa. Ungefär som en Featherboard men istället för från sidan så ska den hålla ner materialet mot bänken.

Söker i första hand någon som har en bild eller ritning på en enkel konstruktion av detta. Har sökt men inte hittat i forumet.

martinradbo skrev:
Jag vill på Festools CMS-bord bygga en hemmagjord sak som trycker ner det jag ska såga/fräsa. Ungefär som en Featherboard men istället för från sidan så ska den hålla ner materialet mot bänken.

Söker i första hand någon som har en bild eller ritning på en enkel konstruktion av detta. Har sökt men inte hittat i forumet.
Menar du något som trycker ner innan stålet? Det finns ju redan en featherboard på cmsen som trycker materialet mot stålet.

Det heter featherboard oavsett från vilket håll den trycker. Mitt tips är att bygga en "vanlig" featherboard i trä som fästs med 2 skruvar i spåret i bordet tex, och sen fästa denna featherboard i ett fräst spår i ditt anhåll. Fungerar utmärkt.

Jag har bara CMS-modulen för sänksågen, för fräsen håller jag på att bygga egen modulplatta. Men det funkar säkert som du skriver också.

martinradbo skrev:
Jag har bara CMS-modulen för sänksågen, för fräsen håller jag på att bygga egen modulplatta. Men det funkar säkert som du skriver också.
Aha, då förstår jag. Men ta en titt på fräsmodulen för att se hur featherboarden ser ut där. Kanske inte helt lätt att bygga själv, men å andra sidan är den featherboarden inte bättre än egentillverkad i stil med den jag skrev om i förra inlägget.

martinradbo skrev:
Jag använder Progrips featherboard (det går lika bra att såga själv som Daniel säger). trots att jag har Festools modul, så behöver jag ibland det som så vackert kallas en "non clearance" fräsguide (en överbliven MDF skiva). När jag använder den fungerar inte Festools inbyggda fräs-featherboard, och då använder jag istället den featherboard som jag annars har till sågen. Den sitter normalt sett på mitt vinkelanslag, och jag skruvar bara loss aluminiumskenan från vinkelanslaget och spänner på staketet på fräsbordet.

Inser det svåra i att förstå det, svårt nog ens försöka beskriva det. Bifogar bild. När du gjort en egen modul är det ingen skillnad för dig, du kommer säkert ha ett frässtaket på din fräsmodul med, så det som behövs är bara att spänna fast en featherboard.

• router-table-with-wa-featherboard-from-festool.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.