58 055 läst ·
59 svar
58k läst
59 svar
Fått offert på takbyte, rimligt?
Okej, detta är den typ av fågellist jag sett. Har sett yrkesmän montera den på detta vis lika så. Googlade lite på fotplåt, och en del har monterat den så den täcker gluggen, men många verkar göra på detta vis som visas i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/204606-felaktig-monterad-fotplat.html
Man verkar också överens om att detta är den "rätta" metoden, eller åtminstonde den yrkesmässiga... Då blir återigen fågellisten högst onödig. Och täcker man hela gluggen hur påverkas då ventilationen?
Man verkar också överens om att detta är den "rätta" metoden, eller åtminstonde den yrkesmässiga... Då blir återigen fågellisten högst onödig. Och täcker man hela gluggen hur påverkas då ventilationen?
firman som offererade verkar inte helt seriös nu när jag mailat lite med dem fram och tillbaka förmedlar tjänsten som "kränga mobil utanför nordstan". De har inte räknat in allt i sin knapphändiga offert, låter på telefon som de precis kommit till sverige så de kan inte ge några referenser säger han...
Nä de går bort, får leta vidare.
Nä de går bort, får leta vidare.
Rolle85, Både ja och nej. Men du kommer få riktigt stora problem om du anlitar en firma som inte har alla papper på plats, eller om dom inte kan utföra jobbet på rätt sätt. Inte många som kommer vinnande ur en sådan situation, om dom ens får tag i personerna bakom företaget.
Nu för tiden finns det ganska enkla sätt via nätet att kolla upp om ett företag har allt i sin ordning, och om dom gör bra jobb. Så lägg någon/några timmar på att verkligen kolla upp företaget du kommer anlita. För är det ett skitföretag så kommer du garanterat gå förlorande i slutändan.
Nu för tiden finns det ganska enkla sätt via nätet att kolla upp om ett företag har allt i sin ordning, och om dom gör bra jobb. Så lägg någon/några timmar på att verkligen kolla upp företaget du kommer anlita. För är det ett skitföretag så kommer du garanterat gå förlorande i slutändan.
Som köpare är risken stor vid problem att det blir du som drabbas med mera eller mindre seriösa firmor, dvs du kan ha rätt och få rätt men finns inga pengar att hämta hos företaget så blir det din plånbok som får betala.Rolle85 skrev:
Visst kan det vara så att även etablerade och erkänt duktiga firmor kan vara avvecklade. Men många fel visas innan fakturan har betalats och där utförande inte ser det som felaktigt eller klarar inte utföra ett bra arbete. Man gör ju kontroll av pågående arbete och färdigt arbete, eller så gör man inte det vilket också ingår i risktagande.Rolle85 skrev:
Så det du får göra vid val av offert/företag är att välja utifrån hur riskbenägen du själv är och din egen kunskap.
Allt är ju beroende av var du bor, tillgång till företag/hantverkare och kännedom om dem. Idag efter ganska många år med fastigheter så beställer jag på löpande räkning och förtroende.
Redigerat:
Vad är det som gör att lertegel tar längre tid att lägga?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Tar vist längre tid att lägga!
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Är det ju inte har du lagt mycket tegel och betong? Har man gjort det vet man att det skiljer.
Jag har bara lagt lertegel på min gamla 1800-tals släktstuga och då lyftes pannorna på pall upp med en L70 till byggställningen, samma sak med den stora kapmaskinen med vattenbad. Vore ju kul om någon besvarade min fråga istället för att leka messerschmitt.