Min mamma har fått en prisuppgift för byte av papp, läkt och lertegel från Benders. Taket är totalt 91m2 samt att de klär in skorsten i plåt och sätter du ca 10 meter hängränna på långsidorna. Taket är enkelt att gå på och har inte konstiga vinklar. Firman sa att de skulle gå på ca 150k men inte 200k. Jag höll då på att ramla av stolen, vad är rimligt? Jag trodde de skulle landa på max 70k.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Låter inte alls orimligt.
Specificera lite mer så som fasadhöjd, takvinkel, ev ränndalar, antal genomföringar, ventilationshuvar etc så får man en bättre känsla för prisbilden samt om det är före eller efter Rot och vad rot avdraget ligger på. Lertegel är betydligt dyrare än tex Benders Palema och tar längre tid att lägga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Vi byter tak just nu, efter förhandlingar i nån vecka med olika anbud så valde vi firma 2, de gav pris på 167000 först, men vi fick ner det till 114000. Det som ingår:
Rivning av betongpannor, läkt samt masonit ända ner till takstolarna
spikning av 150m2 råspont
takduk,läkt, nya betongpannor
2 plåthuvar som plåtslagare ska göra, avloppsavluftare ( hole in one)
vindskivor, 16m hängränna,
förlängning av 2 takstolar för att bygga entretak.
Tror inte jag missade något.
Grannarna gjorde ett likadant tak men de hade redan råspont, deras kostade drygt 70 000 efter rot. Så din offert känns jättedyr
Rivning av betongpannor, läkt samt masonit ända ner till takstolarna
spikning av 150m2 råspont
takduk,läkt, nya betongpannor
2 plåthuvar som plåtslagare ska göra, avloppsavluftare ( hole in one)
vindskivor, 16m hängränna,
förlängning av 2 takstolar för att bygga entretak.
Tror inte jag missade något.
Grannarna gjorde ett likadant tak men de hade redan råspont, deras kostade drygt 70 000 efter rot. Så din offert känns jättedyr
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
60-70 t är vad bara mtrl går på till den ytan.Rolle85 skrev:Min mamma har fått en prisuppgift för byte av papp, läkt och lertegel från Benders. Taket är totalt 91m2 samt att de klär in skorsten i plåt och sätter du ca 10 meter hängränna på långsidorna. Taket är enkelt att gå på och har inte konstiga vinklar. Firman sa att de skulle gå på ca 150k men inte 200k. Jag höll då på att ramla av stolen, vad är rimligt? Jag trodde de skulle landa på max 70k.
Gör det själv så är du hemma med uträkningen
Nu har jag fått in fler offerter via offerta.se
Den högsta offerten jag fått är på 99k för omläggning med lertegel.
Den billigaste ligger på ca 70k. Det är skillnad på 70k och 150k menar jag så jag vet inte hur man ska tolka detta...några av er säger att de ska kosta 150k...
Den högsta offerten jag fått är på 99k för omläggning med lertegel.
Den billigaste ligger på ca 70k. Det är skillnad på 70k och 150k menar jag så jag vet inte hur man ska tolka detta...några av er säger att de ska kosta 150k...
Redigerat:
Syna offerterna, erbjuder dom exakt samma sak eller skiljer det sig?
Kolla upp företaget noga, begär referenser i närheten och åk ut och kolla på tidigare utförda arbeten.
Ingår ställningar? Bortforsling av gammalt tegel?
Kolla upp företaget noga, begär referenser i närheten och åk ut och kolla på tidigare utförda arbeten.
Ingår ställningar? Bortforsling av gammalt tegel?