Hej! Jag är riktigt okunnig när det gäller fönsterbyte, verkar det här vara en rimlig offert?
 
  • Offert detalj för fönsterbyte med information om fönstertyper, mått, pris och antal enheter för olika rum i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för fönsterbyte inkluderar priser och specifikationer för fönster, arbetskostnader och rabatter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Karrock
Offerten gäller inte längre enligt datum. Står de fast vid den ändå, eller har priserna som av en händelse gått upp? Är det en "stor fönster firma", eller lokal snickare?

4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.

Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
 
Karrock Karrock skrev:
Offerten gäller inte längre enligt datum. Står de fast vid den ändå, eller har priserna som av en händelse gått upp? Är det en "stor fönster firma", eller lokal snickare?

4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.

Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
Hej offerten är godkänd redan, dom kommer utföra jobbet nu efter sportlovet.
Har en vän som jobbar med inköp hos Beijer och har jobbat inom bygg som sa att priset såg bra ut.
Han kunde köpa in samtliga fönster då för 6000 KR totalt billigare, då med deras rabatt.
Våra grannar bytte fönster på 2-3 år sen dom betalade 174 000 för sitt byte.
Det är putsfasad, dom kommer åt alla fönster utan ställning.

Är en större firma!

Tack för svaret!
 
T
Jag reagerade också på att offerten har gått ut och att det var rätt många timmar per fönster.
Vad fönsterpriser är i dagsläget har jag ingen riktig koll på - det är rätt länge sedan vi köpte våra. Sen undrar jag vad det är för "material" som de behöver för för 1500 kronor per fönster? Drev/fogmassa och lite kilar kan inte kosta så mycket - ska de även byta alla foder ut- och invändigt?

Om jag vore du skulle jag nog ta in flera offerter för att kunna jämföra.
 
T
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej offerten är godkänd redan, dom kommer utföra jobbet nu efter sportlovet.
Har en vän som jobbar med inköp hos Beijer och har jobbat inom bygg som sa att priset såg bra ut.
Han kunde köpa in samtliga fönster då för 6000 KR totalt billigare, då med deras rabatt.
Våra grannar bytte fönster på 2-3 år sen dom betalade 174 000 för sitt byte.
Det är putsfasad, dom kommer åt alla fönster utan ställning.

Är en större firma!

Tack för svaret!
Ja, då är det lite sent att undra över om priset är "rätt" :)
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag reagerade också på att offerten har gått ut och att det var rätt många timmar per fönster.
Vad fönsterpriser är i dagsläget har jag ingen riktig koll på - det är rätt länge sedan vi köpte våra. Sen undrar jag vad det är för "material" som de behöver för för 1500 kronor per fönster? Drev/fogmassa och lite kilar kan inte kosta så mycket - ska de även byta alla foder ut- och invändigt?

Om jag vore du skulle jag nog ta in flera offerter för att kunna jämföra.
Hej! Ursäkta otydligheten, har redan godkänt denna offert. Efter godkännande av offert kan man förhandla om? Eller är det ur världen?
 
T
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej! Ursäkta otydligheten, har redan godkänt denna offert. Efter godkännande av offert kan man förhandla om? Eller är det ur världen?
Offerten är godkänd och då har du "köpt" tjänsten och fönstren så det är lite sent att förhandla om.
 
T Testarn skrev:
Ja, då är det lite sent att undra över om priset är "rätt" :)
Ja du har rätt, skulle ha skrivit på forumet tidigare! Prata med mina "byggvänner" och dom tyckte det såg bra ut.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag är glad att jag bytte fönster för 7 år sedan, då kostade 18 plastfönster och två verandadörrar med byte 90 000:- inkl. moms.
 
Jag gissar att detta är en "fönsterbytarfirma"? Ta in offert från någon lokal snickare. Jag tolkar att de vill ha 4800 + moms per fönster för montering. Det skulle innebära ca 10h per fönster (om man tittar på att de vill ha 510 + moms för tillkommande löpande räkning).

Jag tror att det är minst 50% för mycket.

Även själva fönstren som material ser ut att gå att köpa för ca halva priset om man tittar på nätbutiker och jämför med kända märken. Ser ingen angivelse om vilket fabrikat av fönster som är aktuellt.

Fönsterbytarfirmorna är ofta rena förmedlare, de har ingen egen personal, utan agerar bara onödigt säljled. Om du skriver på så letar de efter någon billigast möjlig hantverkare, som inte nödvändigtvis någonsin monterat fönster.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Herregud! Lycksökare, näst intill skojare.

Är ju direkt lönsamt att byta själv!

Fina pengar att spara in.
Men det känns kanske skönt att jobba extra ett år och lägga ledig tid på annat.
T ex åka skidor i fjällen typ: Herregud så mycket glass som nån sjöng.

(Ushiamäj, nu måste jag ut och tvätta bilen för hand, då jag inte har någon gratis automattvätt i närheten.)
 
Redigerat:
Karrock Karrock skrev:
Offerten gäller inte längre enligt datum. Står de fast vid den ändå, eller har priserna som av en händelse gått upp? Är det en "stor fönster firma", eller lokal snickare?

4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.

Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
510 kr per timme är efter ROT så det är högre timpris och alltså färre timmar.
 
Som fattig pensionär, med någon vecka ledigt om året, så ska jag lägga denna tråd på minnet. (Svårt att få tiden att räcka till.)

Vad kom Ni egentligen fram till för timpenning? 7 - 800 ?

Alltså om jag själv byter samtliga fönster inför framtida försäljning, och då lägger på motsvarande på priset🙏😀

Äntligen på grön kvist... Tack.

Tre år sen jag la nytt yttertak....
 
H Hybro skrev:
Som fattig pensionär, med någon vecka ledigt om året, så ska jag lägga denna tråd på minnet. (Svårt att få tiden att räcka till.)

Vad kom Ni egentligen fram till för timpenning? 7 - 800 ?

Alltså om jag själv byter samtliga fönster inför framtida försäljning, och då lägger på motsvarande på priset🙏😀

Äntligen på grön kvist... Tack.

Tre år sen jag la nytt yttertak....
OT: Som fattig pensionär bör du nog inse att fönsterbyten sällan eller aldrig lönar sig ekonomiskt, fönsterbyten sker normal pga att ägarna inte tar sig tiden att sköta underhållet av de befintliga fönstren.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Satte själv in ett extra fönster i köket. Det blev inte dyrt😉

Övriga är väl underhållna och fortfarande efter 43 år i fullgott skick.

- Ja, hur var det nu.... Tekniska livslängden?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.