Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Offerten gäller inte längre enligt datum. Står de fast vid den ändå, eller har priserna som av en händelse gått upp? Är det en "stor fönster firma", eller lokal snickare?
4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.
Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.
Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
Hej offerten är godkänd redan, dom kommer utföra jobbet nu efter sportlovet.Karrock skrev:
Offerten gäller inte längre enligt datum. Står de fast vid den ändå, eller har priserna som av en händelse gått upp? Är det en "stor fönster firma", eller lokal snickare?
4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.
Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
Har en vän som jobbar med inköp hos Beijer och har jobbat inom bygg som sa att priset såg bra ut.
Han kunde köpa in samtliga fönster då för 6000 KR totalt billigare, då med deras rabatt.
Våra grannar bytte fönster på 2-3 år sen dom betalade 174 000 för sitt byte.
Det är putsfasad, dom kommer åt alla fönster utan ställning.
Är en större firma!
Tack för svaret!
Jag reagerade också på att offerten har gått ut och att det var rätt många timmar per fönster.
Vad fönsterpriser är i dagsläget har jag ingen riktig koll på - det är rätt länge sedan vi köpte våra. Sen undrar jag vad det är för "material" som de behöver för för 1500 kronor per fönster? Drev/fogmassa och lite kilar kan inte kosta så mycket - ska de även byta alla foder ut- och invändigt?
Om jag vore du skulle jag nog ta in flera offerter för att kunna jämföra.
Vad fönsterpriser är i dagsläget har jag ingen riktig koll på - det är rätt länge sedan vi köpte våra. Sen undrar jag vad det är för "material" som de behöver för för 1500 kronor per fönster? Drev/fogmassa och lite kilar kan inte kosta så mycket - ska de även byta alla foder ut- och invändigt?
Om jag vore du skulle jag nog ta in flera offerter för att kunna jämföra.
Ja, då är det lite sent att undra över om priset är "rätt"Stimulants95 skrev:
Hej offerten är godkänd redan, dom kommer utföra jobbet nu efter sportlovet.
Har en vän som jobbar med inköp hos Beijer och har jobbat inom bygg som sa att priset såg bra ut.
Han kunde köpa in samtliga fönster då för 6000 KR totalt billigare, då med deras rabatt.
Våra grannar bytte fönster på 2-3 år sen dom betalade 174 000 för sitt byte.
Det är putsfasad, dom kommer åt alla fönster utan ställning.
Är en större firma!
Tack för svaret!
Hej! Ursäkta otydligheten, har redan godkänt denna offert. Efter godkännande av offert kan man förhandla om? Eller är det ur världen?T Testarn skrev:Jag reagerade också på att offerten har gått ut och att det var rätt många timmar per fönster.
Vad fönsterpriser är i dagsläget har jag ingen riktig koll på - det är rätt länge sedan vi köpte våra. Sen undrar jag vad det är för "material" som de behöver för för 1500 kronor per fönster? Drev/fogmassa och lite kilar kan inte kosta så mycket - ska de även byta alla foder ut- och invändigt?
Om jag vore du skulle jag nog ta in flera offerter för att kunna jämföra.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag gissar att detta är en "fönsterbytarfirma"? Ta in offert från någon lokal snickare. Jag tolkar att de vill ha 4800 + moms per fönster för montering. Det skulle innebära ca 10h per fönster (om man tittar på att de vill ha 510 + moms för tillkommande löpande räkning).
Jag tror att det är minst 50% för mycket.
Även själva fönstren som material ser ut att gå att köpa för ca halva priset om man tittar på nätbutiker och jämför med kända märken. Ser ingen angivelse om vilket fabrikat av fönster som är aktuellt.
Fönsterbytarfirmorna är ofta rena förmedlare, de har ingen egen personal, utan agerar bara onödigt säljled. Om du skriver på så letar de efter någon billigast möjlig hantverkare, som inte nödvändigtvis någonsin monterat fönster.
Jag tror att det är minst 50% för mycket.
Även själva fönstren som material ser ut att gå att köpa för ca halva priset om man tittar på nätbutiker och jämför med kända märken. Ser ingen angivelse om vilket fabrikat av fönster som är aktuellt.
Fönsterbytarfirmorna är ofta rena förmedlare, de har ingen egen personal, utan agerar bara onödigt säljled. Om du skriver på så letar de efter någon billigast möjlig hantverkare, som inte nödvändigtvis någonsin monterat fönster.
Herregud! Lycksökare, näst intill skojare.
Är ju direkt lönsamt att byta själv!
Fina pengar att spara in.
Men det känns kanske skönt att jobba extra ett år och lägga ledig tid på annat.
T ex åka skidor i fjällen typ: Herregud så mycket glass som nån sjöng.
(Ushiamäj, nu måste jag ut och tvätta bilen för hand, då jag inte har någon gratis automattvätt i närheten.)
Är ju direkt lönsamt att byta själv!
Fina pengar att spara in.
Men det känns kanske skönt att jobba extra ett år och lägga ledig tid på annat.
T ex åka skidor i fjällen typ: Herregud så mycket glass som nån sjöng.
(Ushiamäj, nu måste jag ut och tvätta bilen för hand, då jag inte har någon gratis automattvätt i närheten.)
Redigerat:
510 kr per timme är efter ROT så det är högre timpris och alltså färre timmar.Karrock skrev:
Offerten gäller inte längre enligt datum. Står de fast vid den ändå, eller har priserna som av en händelse gått upp? Är det en "stor fönster firma", eller lokal snickare?
4800/510=9,5h per fönster är mycket. En gubbe för-och efter arbetar 1h, sedan är de två och lyfter i och ur. 2*1h. Har svårt att se att montaget inte är dubbelt mot rimlig löpande kostnad.
Jämfört fönsterpriserna mot bygghemma eller motsvarande? Verkar inte super, ens efter 30%
Är det putsfasad, eller är omfattningarna utv av trä? Kommer de åt utan ställning på utsidan?
Som fattig pensionär, med någon vecka ledigt om året, så ska jag lägga denna tråd på minnet. (Svårt att få tiden att räcka till.)
Vad kom Ni egentligen fram till för timpenning? 7 - 800 ?
Alltså om jag själv byter samtliga fönster inför framtida försäljning, och då lägger på motsvarande på priset🙏😀
Äntligen på grön kvist... Tack.
Tre år sen jag la nytt yttertak....
Vad kom Ni egentligen fram till för timpenning? 7 - 800 ?
Alltså om jag själv byter samtliga fönster inför framtida försäljning, och då lägger på motsvarande på priset🙏😀
Äntligen på grön kvist... Tack.
Tre år sen jag la nytt yttertak....
OT: Som fattig pensionär bör du nog inse att fönsterbyten sällan eller aldrig lönar sig ekonomiskt, fönsterbyten sker normal pga att ägarna inte tar sig tiden att sköta underhållet av de befintliga fönstren.H Hybro skrev:Som fattig pensionär, med någon vecka ledigt om året, så ska jag lägga denna tråd på minnet. (Svårt att få tiden att räcka till.)
Vad kom Ni egentligen fram till för timpenning? 7 - 800 ?
Alltså om jag själv byter samtliga fönster inför framtida försäljning, och då lägger på motsvarande på priset🙏😀
Äntligen på grön kvist... Tack.
Tre år sen jag la nytt yttertak....
Klicka här för att svara


