Betala inte ett spänn!
Ring och prata med högre chef.
Om dom är normala och vill sitt företag väl, skickar dom dit en duktig kille och gör om ALLT!

Beklagar att dom inte visste att den “nya” i personalen var kass.

Spelar ingen roll om du skriver här, skulle dom åtgärda allt ORDENTLIGT så skulle det ju säga allt bra om det företaget?

Visst har jag haft montörer som gör fel, men det är vårt ansvar tills det blir rätt!

• Gilla
Hildor och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Nu har jag med största sannolikhet listat ut vilken firma det rör sig om. Hemsidan ger ett seriöst intryck, och baserat på den information man kan tillgodogöra sig där skulle jag bli förvånad om de inte ville göra rätt för sig. De bilder du lagt upp här i tråden speglar nog inte den kvalitet de vill förknippas med.

När man tittar på projekt på deras Facebook är det uppenbart att de har duktiga snickare också. Min gissning är att du haft oturen att få dit någon oseriös nyanställd (du nämnde även en lärling), alternativt någon som börjat tröttna på sitt jobb. Om de inte går med på dina krav att göra rätt för sig (och då menar jag att det mesta av arbetena med tex foder skall göras om helt) tycker jag att det är rimligt att outa dem här på forumet. Men alla firmor, även de seriösa, kan råka ut för rötägg och det är min gissning att denna firma inte vill förknippas med det dåliga arbete som utförts hos dig.

På vår snickarfirma anställdes en tillsynes seriös och erfaren herre, men det visade sig att han var en riktig fuskbyggare vilket stod min chef dyrt. Så fort vi blev varse sades han upp, och vi fick åka runt och rätta till alla hans projekt. Så med den vetskapen i bagaget vill jag understryka att firman du anlitat mycket väl kan vara seriös och sträva efter nöjda kunder, men ingen är helt immun mot anställningsmisstag.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.

[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?

[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..

[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?

[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.

[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.

[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.

[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.

[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"

[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.

[bild] Snyggt??

[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?

[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
Vad heter byggfirman så man slipper anlita dem?

H Hildor skrev:
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.

[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?

[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..

[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?

[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.

[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.

[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.

[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.

[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"

[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.

[bild] Snyggt??

[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?

[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
Ser för j...ligt ut. Stor risk för läckage och inträngande vatten vid slagregn. Försök få tag i en opartisk besiktningsman och bestrid ev obetalda fakturor. Kräv att byggaren gör om och gör rätt!
Tyvärr fins det för många inkompetenta som har sökt sig till högavlönade hantverkarjobb inom byggnadsindustrin.
Det borde ställas högre krav än kunna hålla i en hammare/skruvdragare.
Sjävsanering kommer med den väntade lågkonjunkturen.

• Gilla
Jo Mel och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ett perverst skattesystem är grundorsaken till att vanliga människor inte har råd att köpa tjänster med god kvalité. Tacka sossarna och övriga vänstern för det.
Jag håller i princip med om att skattesystemet inte fungerar men det blir aldrig billigare att fuska med jobben.
Dåliga hantverkare orsakar ofantliga kostnader för privatpersoner. Det kan inte anses vara orsakat av skattesystemet.

• Gilla
Mamma4
  • Laddar…
H Hildor skrev:

[bild] Snyggt??

Inte okej nånstans! Fy, vad ledsen och arg jag skulle blivit om jag råkat ut för det där

• Gilla
Hildor och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
J Jonasdzm skrev:
Vad heter byggfirman så man slipper anlita dem?
Jag tror jag listat ut firman, men jag anser ändå att de inte skall outas baserat på ett dåligt jobb (det får naturligtvis TS ta ställning till men detta är min åsikt). Baserat på de bilder som finns på deras Facebook/insta så kan de absolut göra riktigt bra arbeten och jag tror inte de vill förknippas med ett så uselt arbete som visats upp i denna tråd. Som jag skrev här ovan kan vilken firma som helst råka anställa någon som ger ett seriöst intryck men som sedan missköter sig, och kanske har just detta inträffat här. Om firman gör rätt för sig i detta läge är det onödigt att dra dem i smutsen tänker jag. Men vägrar de villkorslöst rätta till spektaklet är det en annan femma naturligtvis.

• Gilla
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Nu är det så att vårt hus faktiskt är ganska så fint i basen, dvs ingen fukt i grund, på vind, gediget byggt etc. Det vi har att göra är att rusta upp huset och det har vi inte råd att göra allt på en gång..
Sen vi flyttade in har vi bytt radonfläkt, nu fönster, tilläggsisolerat, bytt alla rör under huset och lite annat, allt kostar och vi är tyvärr inga miljonärer. Vi är medvetna om att panelen är sliten så planen är att den med ska bytas ut i framtiden, samt målas. Så det kommer nog se bättre ut sen, en sak i taget..
Beaktningsvärt att du lyckats se hela vårt hus standard genom det lilla man såg på bilderna :D
Koppar på taket. Fukt i källaren.

H Hildor skrev:
Nu är det så att vårt hus faktiskt är ganska så fint i basen, dvs ingen fukt i grund, på vind, gediget byggt etc. Det vi har att göra är att rusta upp huset och det har vi inte råd att göra allt på en gång..
Sen vi flyttade in har vi bytt radonfläkt, nu fönster, tilläggsisolerat, bytt alla rör under huset och lite annat, allt kostar och vi är tyvärr inga miljonärer. Vi är medvetna om att panelen är sliten så planen är att den med ska bytas ut i framtiden, samt målas. Så det kommer nog se bättre ut sen, en sak i taget..
Beaktningsvärt att du lyckats se hela vårt hus standard genom det lilla man såg på bilderna :D
Du har koll. Det låter som att det kommer bli bra till slut. Bara kläm dom jäklarna. Men kom ihåg, Koppar på taket, fukt i källaren.

Kanske redan har nämnts, men såg inte det...

Plåten vid dörren borde ha ett uppvik på sidorna med, och sticka in under fodret på sidorna av dörren, så det inte kan rinna ner vatten vid sidan av plåten.
Närbild av en dörrtröskel med felaktigt installerad plåt som saknar uppvik och dubbelvikta hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det svarta i hörnet på underblecket är ett snitt är det fel. Hörnen ska dubbelvikas, så det blir en vattentät sarg som håller tätt utan tätningsmassa.

Dörrfodrets plåtskydd med synligt snitt istället för korrekt uppvikning och dubbelvikning vid hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Borgir och 6 till
  • Laddar…
E Edvuld skrev:
Kanske redan har nämnts, men såg inte det...

Plåten vid dörren borde ha ett uppvik på sidorna med, och sticka in under fodret på sidorna av dörren, så det inte kan rinna ner vatten vid sidan av plåten.
[bild]

Om det svarta i hörnet på underblecket är ett snitt är det fel. Hörnen ska dubbelvikas, så det blir en vattentät sarg som håller tätt utan tätningsmassa.

[bild]
Inte bara att hörnet är fel. Det är fel bleck och det är åthelvete fel monterat. Sitter ju inte ens på rätt ställe. Den där lilla glipan är ju bara en petitess då inget över huvud taget verkar vara korrekt utfört.

• Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Hoppas allt löser sig på bästa sätt och att du blir nöjd till 110%. Jag förstår våndorna nu och blir riktigt ledsen för din skull. Skriv gärna och berätta hur det gått sen

• Gilla
Jo Mel och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
S simonnorrman skrev:
Du har koll. Det låter som att det kommer bli bra till slut. Bara kläm dom jäklarna. Men kom ihåg, Koppar på taket, fukt i källaren.
Vad är problemet med kopparen?

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:

[bild] Snyggt??

Men nej så tråkigt! Absolut dåligt arbete, det borde göras om, betala inte förrän de fixat till det, absolut så kan mindre springor fogas men inte såhär

• Gilla
Jo Mel
  • Laddar…
J Jo Mel skrev:
Du menar väl inte att detta är ett acceptabelt jobb dom försökt utföra?
Det skrev jag väl inte? Arbeten som detta börjar dock bli standard på större byggen. jag själv hade aldrig betalat för det där, men mycket som man måste veta om jobbet också, kostade det 300kr timmen eller 800kr väsentlig skillnad. Ser så många trådar där folk gnäller om dåligt utförda jobb men samtidigt tar dom in kreti o pleti från Litauen för 120kr timmen och tror dom ska få finsnickar kvalite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.