172 001 läst ·
618 svar
172k läst
618 svar
Fått nya fönster - är detta OK?
Jahapp, då har dom varit här!
Vi började på köksfönsterna o jag påpekade glipa i fönstret, vi gick försiktigt fram eftersom vi ville se deras approach på jobbet. Han sa direkt att det där ser slarvigt ut så det får dom ju foga i ordentligt så det ser snyggt ut. Det är ju lite småfel här o var som så klart ska fixas.
Plåtblecket sa byggchefen att där ska de sätta en dropplist under (eller nått annat kanske) för att det ska bli mellanrum på fasadens trä och listen, så det droppar på marken istället. Diskuterades nytt bleck men då måste de bryta upp fasaden osv, men det ska vi inte göra nu oavsett. Det blev mycket fokus på plåtarbetet o blecket där iaf - än på fönsterna..
Spikarna i plåten vid altandörren skulle bytas ut till skruvar.
Bilden där plåten går över "stubben" - längst ut på kanten, då skulle dom ta av stumpen så det inte ligger så nära blecket, uppfattade jag det som.
Sen sa dom ungefär: Det är så med gamla hus, de är sneda, de rör sig osv så man får sätta allt rakt och sen fixa till så gott det går med det andra. Det blir ju lite fog som ska i här o var eftersom det kan bli glipor. Är fönstret rakt så är kanske väggen sned eller sned en liten bit men det är viktigt att fönstret sitter rakt.
Likaså med lister, fönsterna är raka och sen får man anpassa lister därefter. Glipor o sånt får man ju foga igen.
Jag sa till dom att eftersom det är så slarvigt gjort på alla fönster så har jag tappat förtroendet för dom lite. Han sa att de oxå ville det skulle bli bra.
Byggchefen sa att snickaren kanske haft en dålig dag o då sa jag att jag köper att man kan ha en dålig dag men det ska inte gå ut över arbetet och 7 dåliga dagar??? Det är inte ok.
Jag funderar på besiktningsman så ska ringa o höra med en.
Om besiktningsman ska komma ut nu innan de hunnit rätta allt (men det kommer bli fel för de kommer bara quickfixa med fog, rätta de lister som är sneda o ersätta dom, typ göra så det ser snyggt o rakt ut o utan glipor - fast med fog och inte rätta snickeriarbetet mer än på de ställen som är sneda då) - men kommer han ut nu så vill vi ha en besiktningsman efter de gjort sina rättningar med eftersom vi inte litar på att jobbet blir rätt gjort.
Eller låta en besiktningsman komma efter de har rättat och då lär företaget få rätta en gång till oavsett eftersom de fogar osv.
Vi pratade om drevningen och jag berättade att jag sett en video på youtube hur det ska göras och sen hur han hade gjort med kniven o stuckit in, sen att det var rakt på en del ställen o på en del ställen är det kurvigt (alltså mer intryckt än på andra ställen) o då sa han att han kan inte tänka sig att det är fel gjort. O jag kontrade med att allting är så slarvigt gjort så vi blir osäkra på om det ens är rätt från start.
Har en kompis vars pappa är besiktningsman, visserligen mot företag och mest tak o sånt, men han sa att man får inte använda fog ute så, som de har gjort, för det blir helt tätt och fukt ska kunna ha möjlighet att komma ut o inte bli instängt.
Så det känns som att det här inte alls känns bra. Jag får bara fundera på smartaste vägen att gå vidare.
Om man ska låta dom fixa det de antal ggr de har på sig och sen ta in annan firma, eller nöja sig med jobbet (men det känns absolut inte ok), eller be dom göra om allt o riva det o se vad hans approach är på det. Han lär säkert tycka att det är overkill. Dom hade tänkt skicka ut 2 killar som fixar detta på 2 dagar o går över alla små skönhetsfel (som han kallade det) så det ser snyggt ut.
Jag är mer inne på att det f*n är allvarliga fel på en del ställen - jag har bott i ett mögelhus o vet hur allvarliga konsekvenser det kan få på både hus och hälsa. Jag är inte taggad på o bo så igen. Jag vill att dom ska riva o göra om allt.
Jag sa iaf att jag ska kolla med sambon om vi ska ta ut besiktningsman nu eller sen, för att köpa oss tid till hur vi ska gå vidare och återkomma till dom. Så jag ska ringa o meddela det senast imorgon.
Nu är det återberättat från min sida, det är inte ordagrant det som sas men summan av det hela har jag skrivit iaf.
Vi började på köksfönsterna o jag påpekade glipa i fönstret, vi gick försiktigt fram eftersom vi ville se deras approach på jobbet. Han sa direkt att det där ser slarvigt ut så det får dom ju foga i ordentligt så det ser snyggt ut. Det är ju lite småfel här o var som så klart ska fixas.
Plåtblecket sa byggchefen att där ska de sätta en dropplist under (eller nått annat kanske) för att det ska bli mellanrum på fasadens trä och listen, så det droppar på marken istället. Diskuterades nytt bleck men då måste de bryta upp fasaden osv, men det ska vi inte göra nu oavsett. Det blev mycket fokus på plåtarbetet o blecket där iaf - än på fönsterna..
Spikarna i plåten vid altandörren skulle bytas ut till skruvar.
Bilden där plåten går över "stubben" - längst ut på kanten, då skulle dom ta av stumpen så det inte ligger så nära blecket, uppfattade jag det som.
Sen sa dom ungefär: Det är så med gamla hus, de är sneda, de rör sig osv så man får sätta allt rakt och sen fixa till så gott det går med det andra. Det blir ju lite fog som ska i här o var eftersom det kan bli glipor. Är fönstret rakt så är kanske väggen sned eller sned en liten bit men det är viktigt att fönstret sitter rakt.
Likaså med lister, fönsterna är raka och sen får man anpassa lister därefter. Glipor o sånt får man ju foga igen.
Jag sa till dom att eftersom det är så slarvigt gjort på alla fönster så har jag tappat förtroendet för dom lite. Han sa att de oxå ville det skulle bli bra.
Byggchefen sa att snickaren kanske haft en dålig dag o då sa jag att jag köper att man kan ha en dålig dag men det ska inte gå ut över arbetet och 7 dåliga dagar??? Det är inte ok.
Jag funderar på besiktningsman så ska ringa o höra med en.
Om besiktningsman ska komma ut nu innan de hunnit rätta allt (men det kommer bli fel för de kommer bara quickfixa med fog, rätta de lister som är sneda o ersätta dom, typ göra så det ser snyggt o rakt ut o utan glipor - fast med fog och inte rätta snickeriarbetet mer än på de ställen som är sneda då) - men kommer han ut nu så vill vi ha en besiktningsman efter de gjort sina rättningar med eftersom vi inte litar på att jobbet blir rätt gjort.
Eller låta en besiktningsman komma efter de har rättat och då lär företaget få rätta en gång till oavsett eftersom de fogar osv.
Vi pratade om drevningen och jag berättade att jag sett en video på youtube hur det ska göras och sen hur han hade gjort med kniven o stuckit in, sen att det var rakt på en del ställen o på en del ställen är det kurvigt (alltså mer intryckt än på andra ställen) o då sa han att han kan inte tänka sig att det är fel gjort. O jag kontrade med att allting är så slarvigt gjort så vi blir osäkra på om det ens är rätt från start.
Har en kompis vars pappa är besiktningsman, visserligen mot företag och mest tak o sånt, men han sa att man får inte använda fog ute så, som de har gjort, för det blir helt tätt och fukt ska kunna ha möjlighet att komma ut o inte bli instängt.
Så det känns som att det här inte alls känns bra. Jag får bara fundera på smartaste vägen att gå vidare.
Om man ska låta dom fixa det de antal ggr de har på sig och sen ta in annan firma, eller nöja sig med jobbet (men det känns absolut inte ok), eller be dom göra om allt o riva det o se vad hans approach är på det. Han lär säkert tycka att det är overkill. Dom hade tänkt skicka ut 2 killar som fixar detta på 2 dagar o går över alla små skönhetsfel (som han kallade det) så det ser snyggt ut.
Jag är mer inne på att det f*n är allvarliga fel på en del ställen - jag har bott i ett mögelhus o vet hur allvarliga konsekvenser det kan få på både hus och hälsa. Jag är inte taggad på o bo så igen. Jag vill att dom ska riva o göra om allt.
Jag sa iaf att jag ska kolla med sambon om vi ska ta ut besiktningsman nu eller sen, för att köpa oss tid till hur vi ska gå vidare och återkomma till dom. Så jag ska ringa o meddela det senast imorgon.
Nu är det återberättat från min sida, det är inte ordagrant det som sas men summan av det hela har jag skrivit iaf.
Fönster/dörrar: ca 90 000:-N Naab skrev:Det skrev jag väl inte? Arbeten som detta börjar dock bli standard på större byggen. jag själv hade aldrig betalat för det där, men mycket som man måste veta om jobbet också, kostade det 300kr timmen eller 800kr väsentlig skillnad. Ser så många trådar där folk gnäller om dåligt utförda jobb men samtidigt tar dom in kreti o pleti från Litauen för 120kr timmen och tror dom ska få finsnickar kvalite.
Montage fönster: ca 42 500:-
Montage altandörrar: ca 9000:-
Material fönstermontage: ca 9500:-
Sen é det lite resekostnader, markiser o sånt.
Jag tog som sagt in 3 olika offerter från svenska företag och det kom ut svenska killar o gav offert. Sen vilka de har anställt - så noga kollade inte jag, men detta är iaf inget svartjobb eller att dessa låg flera tiotusentals kronor under dom andra. Det var ett företag som var lite dyrare (då var det oxå annat märke på fönsterna) men skenet av dom alla var att de var likvärdigt bra iaf.
Som nån annan skrivit har de kanske råkat anställa en med tummen mitt i handen men då måste man rätta till det oxå.
"Sådan herre sådan hund"H Hildor skrev:Jahapp, då har dom varit här!
Vi började på köksfönsterna o jag påpekade glipa i fönstret, vi gick försiktigt fram eftersom vi ville se deras approach på jobbet. Han sa direkt att det där ser slarvigt ut så det får dom ju foga i ordentligt så det ser snyggt ut. Det är ju lite småfel här o var som så klart ska fixas.
Plåtblecket sa byggchefen att där ska de sätta en dropplist under (eller nått annat kanske) för att det ska bli mellanrum på fasadens trä och listen, så det droppar på marken istället. Diskuterades nytt bleck men då måste de bryta upp fasaden osv, men det ska vi inte göra nu oavsett. Det blev mycket fokus på plåtarbetet o blecket där iaf - än på fönsterna..
Spikarna i plåten vid altandörren skulle bytas ut till skruvar.
Bilden där plåten går över "stubben" - längst ut på kanten, då skulle dom ta av stumpen så det inte ligger så nära blecket, uppfattade jag det som.
Sen sa dom ungefär: Det är så med gamla hus, de är sneda, de rör sig osv så man får sätta allt rakt och sen fixa till så gott det går med det andra. Det blir ju lite fog som ska i här o var eftersom det kan bli glipor. Är fönstret rakt så är kanske väggen sned eller sned en liten bit men det är viktigt att fönstret sitter rakt.
Likaså med lister, fönsterna är raka och sen får man anpassa lister därefter. Glipor o sånt får man ju foga igen.
Jag sa till dom att eftersom det är så slarvigt gjort på alla fönster så har jag tappat förtroendet för dom lite. Han sa att de oxå ville det skulle bli bra.
Byggchefen sa att snickaren kanske haft en dålig dag o då sa jag att jag köper att man kan ha en dålig dag men det ska inte gå ut över arbetet och 7 dåliga dagar??? Det är inte ok.
Jag funderar på besiktningsman så ska ringa o höra med en.
Om besiktningsman ska komma ut nu innan de hunnit rätta allt (men det kommer bli fel för de kommer bara quickfixa med fog, rätta de lister som är sneda o ersätta dom, typ göra så det ser snyggt o rakt ut o utan glipor - fast med fog och inte rätta snickeriarbetet mer än på de ställen som är sneda då) - men kommer han ut nu så vill vi ha en besiktningsman efter de gjort sina rättningar med eftersom vi inte litar på att jobbet blir rätt gjort.
Eller låta en besiktningsman komma efter de har rättat och då lär företaget få rätta en gång till oavsett eftersom de fogar osv.
Vi pratade om drevningen och jag berättade att jag sett en video på youtube hur det ska göras och sen hur han hade gjort med kniven o stuckit in, sen att det var rakt på en del ställen o på en del ställen är det kurvigt (alltså mer intryckt än på andra ställen) o då sa han att han kan inte tänka sig att det är fel gjort. O jag kontrade med att allting är så slarvigt gjort så vi blir osäkra på om det ens är rätt från start.
Har en kompis vars pappa är besiktningsman, visserligen mot företag och mest tak o sånt, men han sa att man får inte använda fog ute så, som de har gjort, för det blir helt tätt och fukt ska kunna ha möjlighet att komma ut o inte bli instängt.
Så det känns som att det här inte alls känns bra. Jag får bara fundera på smartaste vägen att gå vidare.
Om man ska låta dom fixa det de antal ggr de har på sig och sen ta in annan firma, eller nöja sig med jobbet (men det känns absolut inte ok), eller be dom göra om allt o riva det o se vad hans approach är på det. Han lär säkert tycka att det är overkill. Dom hade tänkt skicka ut 2 killar som fixar detta på 2 dagar o går över alla små skönhetsfel (som han kallade det) så det ser snyggt ut.
Jag är mer inne på att det f*n är allvarliga fel på en del ställen - jag har bott i ett mögelhus o vet hur allvarliga konsekvenser det kan få på både hus och hälsa. Jag är inte taggad på o bo så igen. Jag vill att dom ska riva o göra om allt.
Jag sa iaf att jag ska kolla med sambon om vi ska ta ut besiktningsman nu eller sen, för att köpa oss tid till hur vi ska gå vidare och återkomma till dom. Så jag ska ringa o meddela det senast imorgon.
Nu är det återberättat från min sida, det är inte ordagrant det som sas men summan av det hela har jag skrivit iaf.
Det låter som att byggfirman glider undan med enkla förslag och bristfälliga lösningar och skyddar sin inkompetenta personal.
"Dålig dag" är inte orsak till bristerna.
Inkompetens uppstår inte tidigt på morgonen vid arbetsdagen början.
Alla salningar/foder/plåtar ska bytas ut till korrekt utförande.
Betala inte en krona för detta. I värsta fall får byggfirman ta tillbaka allt och du anlitar ett seriöst företag för utbyte av alla fönster/dörrar.
Ta hjälp av opartisk besiktningsman och skriv ett tydligt protokoll.
Ja då missuppfattade jag dig. Då ber jag så mycket om ursäkt. Ja... så är jag enig med dig om val av snickare..man får vad man betalar för.N Naab skrev:Det skrev jag väl inte? Arbeten som detta börjar dock bli standard på större byggen. jag själv hade aldrig betalat för det där, men mycket som man måste veta om jobbet också, kostade det 300kr timmen eller 800kr väsentlig skillnad. Ser så många trådar där folk gnäller om dåligt utförda jobb men samtidigt tar dom in kreti o pleti från Litauen för 120kr timmen och tror dom ska få finsnickar kvalite.
Har pratat med If nu som vi har stor villaförsäkring hos, hos dom ingår Huskoll, dvs en besiktningsman kommer ut gratis o besiktigar hela huset. Så det har jag beställt, de ska höra av sig inom 10 dagar o boka in tid o sen är det 1-2 månaders väntetid stod det. Får se om vi hinner få hit den där snubben i tid, om man kan skynda på det lite.B Bernt Ö97 skrev:"Sådan herre sådan hund"
Det låter som att byggfirman glider undan med enkla förslag och bristfälliga lösningar och skyddar sin inkompetenta personal.
"Dålig dag" är inte orsak till bristerna.
Inkompetens uppstår inte tidigt på morgonen vid arbetsdagen början.
Alla salningar/foder/plåtar ska bytas ut till korrekt utförande.
Betala inte en krona för detta. I värsta fall får byggfirman ta tillbaka allt och du anlitar ett seriöst företag för utbyte av alla fönster/dörrar.
Ta hjälp av opartisk besiktningsman och skriv ett tydligt protokoll.
Sen sa Anticimex (som är samarbetspartnern) att dom inte kollar på byggkonstruktionen så sett o då tänker jag - vilken besiktningsman ska jag beställa då?
Just nu ser det ut som att firman får komma ut o rätta och att vi efter det tar i en besiktningsman. Är rädd att denne ska säga det är ok gjort ändå,. vi känner oss inte nöjda med jobbet med så mycket småfel som i sin tur kan leda till stora skdaor.
Jag tycker inte vi valt en snorbillig firma, de låg i pris med andra och en var lite dyrare.J Jo Mel skrev:
Jag skrev ovan vad vi betalat för montage osv men timmarna de jobbat är skitsvåra o kalkylera eftersom de hade glömt verktyg o fick åka o hämta, sen glömde de köpa en list så de fick åka iväg, sen behövde dom mer list o fick åka iväg för det. Alltså de tog ganska så lång tid på sig för att de glömt verktyg, fick åka o köpa saker mitt i allt osv. Det säger väl en del om deras arbete med.
Tar man timmarna för 3 pers på 5 dagar så blir det ca 435/h - men nu har de ju som sagt jobbat en del för länge så drar man bort nån dag till så kommer man ju upp i högre timpeng oxå.
H Hildor skrev:Jag tycker inte vi valt en snorbillig firma, de låg i pris med andra och en var lite dyrare.
Jag skrev ovan vad vi betalat för montage osv men timmarna de jobbat är skitsvåra o kalkylera eftersom de hade glömt verktyg o fick åka o hämta, sen glömde de köpa en list så de fick åka iväg, sen behövde dom mer list o fick åka iväg för det. Alltså de tog ganska så lång tid på sig för att de glömt verktyg, fick åka o köpa saker mitt i allt osv. Det säger väl en del om deras arbete med.
Tar man timmarna för 3 pers på 5 dagar så blir det ca 435/h - men nu har de ju som sagt jobbat en del för länge så drar man bort nån dag till så kommer man ju upp i högre timpeng oxå.
Du valde en firma du kände var ok och seriös, det förstår jag, men tyvärr har nog firman anställt fel folk som råkade hamna hos dig låter det som. Stå på dig, låt dom fixa och göra om allt.H Hildor skrev:Jag tycker inte vi valt en snorbillig firma, de låg i pris med andra och en var lite dyrare.
Jag skrev ovan vad vi betalat för montage osv men timmarna de jobbat är skitsvåra o kalkylera eftersom de hade glömt verktyg o fick åka o hämta, sen glömde de köpa en list så de fick åka iväg, sen behövde dom mer list o fick åka iväg för det. Alltså de tog ganska så lång tid på sig för att de glömt verktyg, fick åka o köpa saker mitt i allt osv. Det säger väl en del om deras arbete med.
Tar man timmarna för 3 pers på 5 dagar så blir det ca 435/h - men nu har de ju som sagt jobbat en del för länge så drar man bort nån dag till så kommer man ju upp i högre timpeng oxå.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Låter som du bör agera snabbare än ”några månader”, besiktningsmän hittar du här: https://sbr.se/sok_entreprenadbesiktningsman/
Bra att ni stod på er! Det blev ungefär som väntat låter det som, mer fog och fler lister..
Det finns något som heter Ama-Hus. Det är en teknisk beskrivning kring hur moment ska utföras, allt från vilken vinkel en utkastare ska ha, till när man fogar och inte. Det är bl.a den skriften som bestämmer vad som är fackmannamässigt utfört.
Denna är besiktningsmän ofta och gräver i. Det du behöver (i detta fall) är en annan typ av besiktningsman (detta är inte en skyddad yrkestitel) än de som anticimex tillhandahåller.
Du kan hitta några här:
[URL='https://ramabbyggkonsult.com/besiktningsman-vasteras/#om-oss'][URL='https://besiktningsbyran.se/entreprenadbesiktning'][/URL][/URL]
[URL='https://ramabbyggkonsult.com/besiktningsman-vasteras/#om-oss'][URL]https://besiktningsbyran.se/entreprenadbesiktning
[/URL][/URL]
[URL]https://ramabbyggkonsult.com/besiktningsman-vasteras/#om-oss
[/URL]
https://woxa.se/
https://besiktningsföretaget.se/hus...MIyrSh6srp-gIVvYxoCR1HYw1UEAAYBCAAEgLPbvD_BwE
Värt att tänka på är att besiktningsmän endast granskar det som de kan se med blotta ögat.
Det finns något som heter Ama-Hus. Det är en teknisk beskrivning kring hur moment ska utföras, allt från vilken vinkel en utkastare ska ha, till när man fogar och inte. Det är bl.a den skriften som bestämmer vad som är fackmannamässigt utfört.
Denna är besiktningsmän ofta och gräver i. Det du behöver (i detta fall) är en annan typ av besiktningsman (detta är inte en skyddad yrkestitel) än de som anticimex tillhandahåller.
Du kan hitta några här:
[URL='https://ramabbyggkonsult.com/besiktningsman-vasteras/#om-oss'][URL='https://besiktningsbyran.se/entreprenadbesiktning'][/URL][/URL]
[URL='https://ramabbyggkonsult.com/besiktningsman-vasteras/#om-oss'][URL]https://besiktningsbyran.se/entreprenadbesiktning
[/URL][/URL]
[URL]https://ramabbyggkonsult.com/besiktningsman-vasteras/#om-oss
[/URL]
https://woxa.se/
https://besiktningsföretaget.se/hus...MIyrSh6srp-gIVvYxoCR1HYw1UEAAYBCAAEgLPbvD_BwE
Värt att tänka på är att besiktningsmän endast granskar det som de kan se med blotta ögat.
Tack för länkar, ska kolla Richards lista oxå, har varit inne o kollat på den tidigare men då var det inte aktuellt o ta in en. Men nu känns det som det måste till.V Vardagsrum skrev:Bra att ni stod på er! Det blev ungefär som väntat låter det som, mer fog och fler lister..
Det finns något som heter Ama-Hus. Det är en teknisk beskrivning kring hur moment ska utföras, allt från vilken vinkel en utkastare ska ha, till när man fogar och inte. Det är bl.a den skriften som bestämmer vad som är fackmannamässigt utfört.
Denna är besiktningsmän ofta och gräver i. Det du behöver (i detta fall) är en annan typ av besiktningsman (detta är inte en skyddad yrkestitel) än de som anticimex tillhandahåller.
Du kan hitta några här:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Värt att tänka på är att besiktningsmän endast granskar det som de kan se med blotta ögat.
Jag tänker om dom kommer hit o kollar o vi bryter upp en lista själv för att dom ska se - kollar dom då även på det eller det tillhör inte deras jobb?
Underliggande arbete är ju oxå viktigt att det blir rätt.
Ja, de kollar då! Har själv gjort det samma i yrket för att få en anmärkning på byggslarv.H Hildor skrev:Tack för länkar, ska kolla Richards lista oxå, har varit inne o kollat på den tidigare men då var det inte aktuellt o ta in en. Men nu känns det som det måste till.
Jag tänker om dom kommer hit o kollar o vi bryter upp en lista själv för att dom ska se - kollar dom då även på det eller det tillhör inte deras jobb?
Underliggande arbete är ju oxå viktigt att det blir rätt.
Bryt försiktigt dock, så att det går att återställa någorlunda smidigt själv. Kan annars tänkas att det blir lite knot från firman om de upplever att de fått merjobb pga dina ”förstörande prov”.
Hade det varit mitt hus så hade jag tagit bort varenda list, foder, bleck och planka där jag visste att de gått fram.
Kolla även fallet på bleck och hur pass rakt fönster/dörrar sitter
Börja med att kolla med vattenpass om karm och foder ligger i våg/lod. Det går lätt och snabbt att göra.H Hildor skrev:Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.
[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?
[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..
[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?
[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.
[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.
[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.
[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.
[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"
[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.
[bild] Snyggt??
[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?
[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
Som andra har påpekat så går inte detta att åtgärda med fog, och det är inga skönhetsfel det handlar om, alla foder, både utvändigt och invändigt måste bort och nytillverkas, även plåtar måste bort. Att fönsterna dessutom inte sitter i linje hade inte jag accepterat, men om du kan leva med det och du inte orkar bråka om det så är det ju inget som påverkar funktionen.
Villaägarnas riksförbund brukar ju rekommenderas, de bör kunna rekommendera besiktningsmän och juridisk hjälp.
Annars så är det sbr.se som listar besiktningsmän, ring runt lite där och förklarar ärendet, alla är ju inte specialister inom allt även om detta är ganska basic. En besiktningsman kan nog kosta dig ca 8000kr men det kommer vara värt det i slutändan.
Villaägarnas riksförbund brukar ju rekommenderas, de bör kunna rekommendera besiktningsmän och juridisk hjälp.
Annars så är det sbr.se som listar besiktningsmän, ring runt lite där och förklarar ärendet, alla är ju inte specialister inom allt även om detta är ganska basic. En besiktningsman kan nog kosta dig ca 8000kr men det kommer vara värt det i slutändan.