B
T TommyC skrev:
Ett perverst skattesystem är grundorsaken till att vanliga människor inte har råd att köpa tjänster med god kvalité. Tacka sossarna och övriga vänstern för det.
Idiotkommentar
 
  • Gilla
BosseHansson och 5 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Startat 2017, tror att VDn är killen som har företaget o det verkar som han själv är med ute o gräver o jobbar.
Dom har f-skatt och är momsreggade.
Jag tänkte att dom här skulle vara seriösa så om jag ska ta ut en "seriös" byggfirma för bedömning - hur vet jag dom är OK?

Sen innan jag anlitade dom så har jag tagit offert från 3 företag, googlat efter recensioner, de har kommit hit och tittat allihopa för o bedöma jobbet. Alla har varit lika trevliga, verkat kunniga osv. 1 lämnade en bra mycket dyrare offert och 2 lämnade ganska så lik offert, var hugget som stucket vem man skulle ta men just dom här har man sett på en del ställen i stan. Kollat dom på alla bolag och det såg ok ut i mina novisögon. Inga skumma saker med något av företagen vad jag kunnat se.

Tack för alla tips o råd och rättslig hjälp osv. Tror som du att det blir bara dyrt och skit i rätten..
Vi ska ha ut dom nu i veckan då de ska göra en slutlig besiktning på jobbet.
Men så som jag uppfattat de flesta svaren här - ska man göra om allt? Tänker att de ska ju ha rätt att göra det men tror att de kommer vilja quickfix på det mesta, dvs foga igen glipor, måla igen där trät syns osv osv.
Jag tänkte be dom säga hur de vill fixa och att jag sen vill fundera till nästa dag om det är ok, så jag har möjlighet att höra mig för med er här inne bl.a.
Du behöver ha med en kunnig person på genomgången med firman.
Är du själv inte kunnig/ erfaren på detta så blir du lätt övertalad, bortgjord att det ska vara så.
Ta hjälp
 
  • Gilla
Jo Mel
  • Laddar…
H Hildor skrev:
En äldre svensk herre, han bröt mest loss de gamla fönsterna.
En medelålders utländsk kille, svårt o förstå vad jag sa o han pratade själv dålig svenska. Han har gjort i princip alla lister, snabbfogat efteråt osv. Han har vattenpassat oxå. Sen har de hjälpts åt o sätta in fönsterna.
Fanns en yngre utländsk kille som var lärling. Han sa att dom inte lärde honom nått o han påpekade saker för dom, hur de skulle göra. Men det sket dom i för de kunde ditt jobb o hade gjort det länge, så det han sa var inte vatten värt
Hörde att dom dividerade en dag vid en list oxå o då sa lärlingen ”det blir så vid kapningen vid sågen” o det var den äldre utländske som kapade.
I gamla hus får man ofta välja mellan att montera efter vattenpass eller följa huset. Är huset lite snett är det bättre att följa huset. Jag försöker få antingen in eller utsidan att följa befintlig vägg och såga till salning så de täcker gliporna,
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
R Rullle skrev:
Är huset lite snett är det bättre att följa huset.
Jag skulle vilja flika in att det är en sanning med modifikation (och det kanske är det du menar när du säger "lite snett"). Blir det för snett finns det stor risk att fönstret eller (i synnerhet) dörren inte stänger korrekt, utan skrapar i karmen som följd. Men visst kan man behöva kompromissa ibland och det går ofta att göra små sådana utan att tex dörrbladet kärvar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi har beställt en entreprenadsbesiktnings
lärjungen lärjungen skrev:
Jag skulle vilja flika in att det är en sanning med modifikation (och det kanske är det du menar när du säger "lite snett"). Blir det för snett finns det stor risk att fönstret eller (i synnerhet) dörren inte stänger korrekt, utan skrapar i karmen som följd. Men visst kan man behöva kompromissa ibland och det går ofta att göra små sådana utan att tex dörrbladet kärvar.
Kom på nu när du skrev detta, att ena fönstret i vardagsrummet inte går att öppna. Drar man i handtaget åt vänster o drar till, då kan man öppna..de skulle justera detta sa dom. Vet inte varför det blir så.
 
Har iaf beställt en entreprenadbesiktningsman nu iaf.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 8 till
  • Laddar…
För att dom har skruvat upp en romb. Betala inget e mitt råd dom verkar vara helt värdelösa även dom som kollade slut resultatet
 
  • Gilla
Jo Mel och 1 till
  • Laddar…
hsd
lärjungen lärjungen skrev:
Jag skulle vilja flika in att det är en sanning med modifikation (och det kanske är det du menar när du säger "lite snett"). Blir det för snett finns det stor risk att fönstret eller (i synnerhet) dörren inte stänger korrekt, utan skrapar i karmen som följd. Men visst kan man behöva kompromissa ibland och det går ofta att göra små sådana utan att tex dörrbladet kärvar.
Visst ska det vara i våg men klarar inte fönster och dörrar att de lutar lit utåt eller inåt så ska man ha andra fönster och dörrar, klart är även att man kan anpassa salningen så de står i lod också mem hållapå med fogmassa är idiotiskt
Jag hade inte betalt för detta, tagit in en annan firma och fått det rätt
Maila VD:n och meddela att Ni inte godtar fogmassa och de övriga avikelserna ,ge honom en chans att själv bedömma jobbet
Se till att få besiktning snarast , tiden tickar och snart ska räkningen vara betald eller bestriden samt att vintern står för dörren
 
  • Gilla
Jo Mel och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Jag skulle vilja flika in att det är en sanning med modifikation (och det kanske är det du menar när du säger "lite snett"). Blir det för snett finns det stor risk att fönstret eller (i synnerhet) dörren inte stänger korrekt, utan skrapar i karmen som följd. Men visst kan man behöva kompromissa ibland och det går ofta att göra små sådana utan att tex dörrbladet kärvar.
'
 
Redigerat:
hsd hsd skrev:
Visst ska det vara i våg men klarar inte fönster och dörrar att de lutar lit utåt eller inåt så ska man ha andra fönster och dörrar, klart är även att man kan anpassa salningen så de står i lod också mem hållapå med fogmassa är idiotiskt
Jag hade inte betalt för detta, tagit in en annan firma och fått det rätt
Maila VD:n och meddela att Ni inte godtar fogmassa och de övriga avikelserna ,ge honom en chans att själv bedömma jobbet
Se till att få besiktning snarast , tiden tickar och snart ska räkningen vara betald eller bestriden samt att vintern står för dörren
Nu var det VD:n som var hos TS och besiktade det fantastiska arbetet. Så finns väl ingen anledning att även mejla till han?
 
Hus byggda på både 50 och 60-tal brukar vara gediget byggda så jag tvivlar på att allt i huset är snett och vint och att det bara är nya fönster som sitter rakt.
 
hsd
GoC GoC skrev:
Nu var det VD:n som var hos TS och besiktade det fantastiska arbetet. Så finns väl ingen anledning att även mejla till han?
Det var väl "byggchefen"
 
Idag var VDn/chefen sant deras byggchef som var ute hos oss.
 
  • Gilla
Jo Mel
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.




[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?

[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..

[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?

[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.

[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.

[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.

[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.

[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"

[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.

[bild] Snyggt??

[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?

[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
OMG! Som dom slarvat.
 
  • Gilla
Jo Mel
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Han som var ute o offererade är VD, en ung kille - verkar iaf som man kan snacka med honom. Vet inte, men tror han äger företaget. När jag kollade på alla bolag så var dom 11 anställda. De håller på med bygg, stensättning, rivning - lite allt möjligt inom bygg.
Jag tänker oxå som du, ska de göra quickfix med massa fox överallt? Känns sådär..hur vet man om det är fackmannamässigt utfört? Ska man anlita en besiktningsman?

Tack för länkar, ska in o grotta ner mig i det sen.
Bestrid fakturan, håll inne betalning, Anlita en besiktningsman, skicka över protokollet från besiktningen och de ska åtgärda inom tidsfristen besiktningsmannen satt upp.

obs! kom ihåg att även kalla byggfirman till besiktningen.
 
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.