180 412 läst ·
688 svar
180k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Du är en av de som skulle vara totalt förbjuden att lämna staddgränsen!T Turbo_Tail skrev:De som gör sig lustig över att en som bor på landet reagerar negativt då han plöstligt får kreatur som granne har nog aldrig upplevt vad det faktiskt innebär att ha friliggande gödsel (gödsel = avföring för er som inte bor på landet) i närheten av ett bostadshus.
En släkting till mig fick mitt i allt ett par hästar som granne - ca 30 m från bostadshuset. Alltså den minst sagt sjuka mängden flugor som kom "på köpet" - fy faan vad hemskt - det går aldrig att föreställa sig hur enorma mängder flugor du skall handskas med i en sådan situation. Tänk Hitchcock x 100! Den normalt gula väggen mot söder var helt svart! Tänk på hur mycket flugor som hittar in och hur gardiner, lampor etc ser ut efter några veckor. Man kräks efter några dagar och vill bara bränna ner hela skiten!
Nån här i tråden förslog visst flugremsor, men vilket skämt! Även om du anställde en som dygnet runt skulle sätta upp och ta ner fulla remsor så kan du aldrig leva ett normalt liv med terrasshäng etc med gödselhögar på andra sidan gräsmattan.
Det kändes säkert naturligare förr i tiden. Nu är det många storstadsfolk som aldrig sett en levande ko. Själv är jag djurälskare och tycker om kor. Djur kan också variera mycket i sina psyken, det finns de som är riktiga gosedjur. Själv skulle jag vara rädd för att fästa mig för mycket vid ett djur som sedan försvinner.R Ranchägarn skrev:Tycker den här bilden säger en hel del.
Grannen har kor bara 5 meter från sin entré och hade enormt med flugor vid dörren. Skyllde på betesdjuren. Sedan några år har dock flugorna i stort försvunnit men djuren går kvar. Men grannarna som bor långt bort från djuren har fler flugor så som andra skrivit... vänta och se, det kan snarare bli väldigt gemytligt att höra kossornas rogivande mumsande medan ni ligger i badet.[bild]
Du kan ju alltid mjölka dom...
" Mina 4 kossor " har varit på annat bete i 1 månad . Nu ringde bonden och sa att nu kommer de tillbaka till mig ! Så trevligt och bra att slyn som växt upp på 1 mån , nu blir betad . Denna gången är det 3 fina, svartvita kvigor som förgyller idyllen kring mitt " hus på landet " Deras gödsel tar jag hand om och lägger i en egen kompost en bra bit från mitt hus .. Gratis gödsel till våren
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
svensk låglandsboskap.. dvs SLB..I Issehunden skrev:" Mina 4 kossor " har varit på annat bete i 1 månad . Nu ringde bonden och sa att nu kommer de tillbaka till mig ! Så trevligt och bra att slyn som växt upp på 1 mån , nu blir betad . Denna gången är det 3 fina, svartvita kvigor som förgyller idyllen kring mitt " hus på landet " Deras gödsel tar jag hand om och lägger i en egen kompost en bra bit från mitt hus .. Gratis gödsel till våren
Är väl ca 50% av landets kossor som tillhör den klassen.
SRB svensk rödbrokig boskap.
SKB svensk kullig boskap typ fjällko.
Här är de ! " Mina 3 fina kor , som jag blir glad av att se
ser ut som SLB.
De är oftast blandade med Holstein.
För att öka på mjölkproduktionen.
genetiskt framtagna för att öka på produktionen av mjölk medans kött värdet minskar...
dvs mjölkar man dem för sällan så får de mjölkstockning och högfeber fort och kan dö inom timmar... Men det brukar inte aktivister ha en aning om.
genetiskt framtagna för att öka på produktionen av mjölk medans kött värdet minskar...
dvs mjölkar man dem för sällan så får de mjölkstockning och högfeber fort och kan dö inom timmar... Men det brukar inte aktivister ha en aning om.
gissar att det är kvigor dvs de kanske redan är inseminerade men nu går de ute för att äta upp sig.Maskintok skrev:ser ut som SLB.
vaa?? kommer det från kossor...D Dixies skrev:
det är ju vitt ju...
Och står arla på förpackningen...
Nä måste komma från Ica eller Coop.. ..
När jag var liten var det vanligt med råttor som drunknat i grädden när man stod och mjölkade.. ställde undan för att kalvarna skulle dricka... Eller medans man stökade och rengjorde mjölkmaskinen...