P Palleee skrev:
Då kanske du kan göra markarbetet för husgrund till mig i Malmöregionen, mig veterligen är endast materialkostnaden på 0-90 ca 200 kr tonnet här, sen arbetskostnad för schaktning och avjämning samt maskinkostnader och transportkostnader på det. Tycker det är ofta man ser folk på detta forumet som klagar på helt rimliga eller till och med väldigt låga priser, däremot skulle företaget så klart kontaktat kunden och diskuterat hur dom skulle göra istället för att bara fylla på med 0-90.
Absolut kan jag ordna det på något sätt, sitter på bra kontakter inom branchen

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Det är en del i beskrivningen som är svår att förstå. Tex att man vill jämna ut med 0-90, men väljer att höja tomten med 3m (!). Bor ni i någon suterräng av extrem natur eller liknande? Varför gick inte ställningarna att ställa 3m längre ned? Eller är det så att de lutar extremt runtomkring huset? Att ni bor på en lokal kulle =) Som andra skriver så kan man lätt få underlag för ställningar med plattor och virke .. Kanske en bild eller två hjälper oss?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
GRS GRS skrev:
Över 200kr / ton för 0-90 är orimligt, bor ni på en ö? Eftersom det är en totalare, vem är Bas-p och Bas-u?
Måste bara undra - Vad har byggarbetsmiljösamordnaren med det här att göra? :thinking:

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
I icho skrev:
Måste bara undra - Vad har byggarbetsmiljösamordnaren med det här att göra? :thinking:
Bas-p har ju ansvaret för arbetsmiljön i proj-skedet, redan där borde man sett att/om det fans en möjlig risk för ställningsarbetet med befintlig mark. Och redan i det skedet diskuterat om det bästa alternativet var att fylla upp med ngt material. Bas-p ansvaret ligger på byggherren därav min synpunkt att ett eventuellt problem skulle ha diskuterats.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
GRS GRS skrev:
Bas-p har ju ansvaret för arbetsmiljön i proj-skedet, redan där borde man sett att/om det fans en möjlig risk för ställningsarbetet med befintlig mark. Och redan i det skedet diskuterat om det bästa alternativet var att fylla upp med ngt material. Bas-p ansvaret ligger på byggherren därav min synpunkt att ett eventuellt problem skulle ha diskuterats.
Ok! Jag läste ihop det med att priset var oskäligt och att bas-p/u skulle haft med det att göra. :giggle:

GRS GRS skrev:
Bas ligger inte på byggherren om denne är konsument bortse från om det är en delad entreprenad. Har svårt att se en totalentreprenad upphandlad som delad entreprenad, i synnerhet när det rör sig om en privatperson som byggherre.

I icho skrev:
Ok! Jag läste ihop det med att priset var oskäligt och att bas-p/u skulle haft med det att göra. :giggle:
jag var nog lite otydlig

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Fylla ut med 1400 ton är mycket.Många kubikmeter.Bortåt 35 Lastbil med släp.En Tridembil med släp lastar lite över 40 ton,.

• Gilla
lofstrom99 och 1 till
  • Laddar…
S Sven Thomas Jansson skrev:
Behovet av ställning finns väl knappast om man kliver runt på plattan?

Verkar vara en entreprenör vars personal kommer direkt från skolbänken,,,,
Nu hänger jag inte med, förklara gärna varför man behöver en ställning innan man har gjutit plattan, men inte efter?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi har precis köpt 0-90, 150:-/ton levererat tippad på vår tomt.
Men 1400ton, det är enorma mängder, var det dessutom enbart utöver för att fixa ställningsplatsen?
Jag hade aldrig i mitt liv betalat för det där. Vad är det för folk som resonerar att 150k är sånt man får räkna med när man bygger hus.. ?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
A Attimannen skrev:
Nu hänger jag inte med, förklara gärna varför man behöver en ställning innan man har gjutit plattan, men inte efter?
Plattan är så klart gjuten, ställningen kommer väl fram när väggarna har rests - i alla fall i de byggnader jag byggt.

Det står att man kliver runt på plattan - alltså finns den - att som någon påstå att man lägger ut grus för 150 tusen för att inte grisa ned inomhus tror jag inte att så många anser vara rimligt?

Verkar otroligt skumt? Den första känslan jag får är som om de har har använt din tomt för att dumpa sprängmassor för att bli av med det från ett annat jobb i närheten. Där efter kör en rövare för att få extra betalt för det jobbet av dig också. Det här är ju sådana ovanligt stora mängder och kostnader att det är närmast omöjligt att det handlar om ett misstag. Ställnings historien är ju helt horribel för en vanlig villa. Hade det varit ett hyreshuskvarter med 70 lägenheter hade jag nästa gått på det.

Låt dem ta bort det om de nu egentligen vill det och kräv hyra med några tusen i månaden av dem för att de fått förvara massorna på din tomt och din olägenhet som de har skapat om de nu inte kan låta det ligga kvar och låta det vara som det är.

När man skall fylla ut en tomt eller liknande så skall man har lite framförhållning. Det finns alltid de som vill bli av med material för att slippa långa transporter. De räcker med att de skall gräva ner en kabel så blir det oftast material över som inte går att fylla med vid ledningsjobb. Material kostar inte många kronor annars. Det är transporten som kostar. När det gäller sådana fyllnadsmassor duger det med vad som helst. Bara det inte är jord eller sopor.

De finns ju de som köper vissa tomter med fyllnadsbehov lite billigare för att ha en yta i närheten för att tippa sprängmassor mm. När den sedan är uppfylld till rätt höjd säljer man den dyrt.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
S Sven Thomas Jansson skrev:
Plattan är så klart gjuten, ställningen kommer väl fram när väggarna har rests - i alla fall i de byggnader jag byggt.

Det står att man kliver runt på plattan - alltså finns den - att som någon påstå att man lägger ut grus för 150 tusen för att inte grisa ned inomhus tror jag inte att så många anser vara rimligt?
Nja, jag har byggt massor av ställning till villor där plattan är gjuten men innan väggarna är resta - just för att dom använder ställningem när dom reser väggarna, så det är inget konstigt alls.

• Gilla
Attimannen och 1 till
  • Laddar…
T TobbeP skrev:
Nja, jag har byggt massor av ställning till villor där plattan är gjuten men innan väggarna är resta - just för att dom använder ställningem när dom reser väggarna, så det är inget konstigt alls.
Visst - det går att använda olika metoder för att montera byggnader. Men den ursprungliga frågan var om det är rimligt att köpa grus för 150 tusen för att ha som underlag till ställningen,,,,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.