Jag slås av hur stora summor det är i sammanhanget... Är det verkligen såhär dyrt med husbyggnationer?

Stenkross är inte så dyrt- mellan 90-200Kr/ton+ frakt. Beroende på vad du ska göra på tomten så går det åt olika mycket. Om det är platta på mark så får du räkna med 20cm makadam under sulan och det ger 200 liter eller 300Kg/M2. Sedan går det åt lite mera runt. Men det dyra är arbetskostnaden, varje gubbe kostar ca 600Kr/timmen.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
J Joakimpersson91 skrev:
Hej,

Har skrivit om detta ämne tidigare men nu har vi kommit vidare till en viss del.

Bakgrunden är:
Bygger ett hus med en totalentreprenad. Vi visste om att vi behövde fylla på med mer grus än vad som ingick. Dock slutade det med ca 1 400 ton 0-90 grus. Räkningen landade på 300 000 kr.

Vi bestred fakturan då vi ansåg att detta var fel. Enligt vårat entreprenadskontrakt så står det att det ska vara uppfyllnad 3 meter ut från huslivet med befintliga massor.

Och vi fick en del massor över efter dom schaktat men givetvis inte tillräckligt.

Vi frågade varför dom då valde 0-90 grusen till att fylla upp 3 meter och inte någon annan jord/grus. Då är svaret att det var för att dom skulle ha sina ställningar där. Vilket innebär att vi betalar 150 000 kr extra för att deras ställningar ska stå där.

Nu är där en lösning på bordet som innebär att dom ska komma tid och schakta, ta bort, väga och sen krediteras oss efter 0,5 meter plan ifrpn huslivet och sen en fallvinkel(osäker om det är rätt ord) på 2,6 meter.

Men detta ger oss ingen säkerhet i att vi får betala det som skulle varit rätt. Finns risker att förstöra vår trädgård, grannens mark som ej är byggd på ännu.

Från början var det att detta ska betalas och det är så är det ska vara, men efter vi stått på oss så kom denna lösningen.

Att tillägga är att ingen har pratat med oss om att "nu behöver vi köra på 0-90 grus 3 meter ut för att ställningarna ska stå där".

Så min fråga är, får dom komma och bara ta tillbaka grusen? Finns där fler risker än att förstöra vår och grannes mark?

Vi har fått rätt i vår sak att det är fel. Men vi vill se andra lösningar på detta såklart.

Tack på förhand!
Destillerad som du redan vet talat om vad det skulle kosta
Får ej ta tillbaka det

B birgitbolennart skrev:
Destillerad som du redan vet talat om vad det skulle kosta
Får ej ta tillbaka det
Det här får du nog utveckla...

• Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 8 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Varför hänga ut någon som åtgärdar efter sig ?
Vad skulle problemet vara med att "hänga ut" någon som du menar har gjort rätt för sig? Han har ju även klargjort på vilket sätt de gjort rätt för sig, så det finns ju som jag ser det ingen anledning att hålla det hemligt. Är väl snarare positivt att folk kan se vilket sätt dom hanterat saker på för att kunna göra sin egen bedömning av om dom tycker det är bra eller dåligt. Saklig info om bolag är alltid bra att ha.

• Gilla
Peternow och 7 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Varför hänga ut någon som åtgärdar efter sig ?
Man skulle också kunna se det som att jag ville veta vilken den fantastiska leverantören är som rättar till sitt fel och är lite serviceminded istället för att bara hävda att fakturan ska betalas.
Mest intresserad för att vi själva håller på att välja husleverantör just nu.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Är nog inte så mycket för ställa ställningen. Utan brukar vara mer för att inte trava runt i lera. Inte så kul när man kommer ut på ett bygge och betongplattan är full med lera och jord. Är inte bra.

Behovet av ställning finns väl knappast om man kliver runt på plattan?

Verkar vara en entreprenör vars personal kommer direkt från skolbänken,,,,

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
B Bannanas99 skrev:
Man skulle också kunna se det som att jag ville veta vilken den fantastiska leverantören är som rättar till sitt fel och är lite serviceminded istället för att bara hävda att fakturan ska betalas.
Mest intresserad för att vi själva håller på att välja husleverantör just nu.
Stämmer faktiskt, det är precis som klassikern med vattenglaset:
Är det halvtomt eller halvfullt? ;-)

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jag hade låtit det ligga och bestridit priset på gruset!
Det verkar otroligt överpris!
Prata med en annan leverantör om offert på motsvarande grusleverans?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
S Sven Thomas Jansson skrev:
Behovet av ställning finns väl knappast om man kliver runt på plattan?

Verkar vara en entreprenör vars personal kommer direkt från skolbänken,,,,
Såklart när huset är uppe. Går folk in och ut och jobbar.

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Herregud vad galet att ta bort. Det ligger väl bra där det ligger. Jättetrist med de 150 000 men det är ju felräkningspengar när man bygger hus. Menar inte att ni ska se glada ut och betala. Men försök få ner priset.
Man kan ju vända på det också. Om 150' är småpengar så kan väl entreprenören ta den kostnaden?

• Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
GRS GRS skrev:
Över 200kr / ton för 0-90 är orimligt, bor ni på en ö? Eftersom det är en totalare, vem är Bas-p och Bas-u?
Då kanske du kan göra markarbetet för husgrund till mig i Malmöregionen, mig veterligen är endast materialkostnaden på 0-90 ca 200 kr tonnet här, sen arbetskostnad för schaktning och avjämning samt maskinkostnader och transportkostnader på det. Tycker det är ofta man ser folk på detta forumet som klagar på helt rimliga eller till och med väldigt låga priser, däremot skulle företaget så klart kontaktat kunden och diskuterat hur dom skulle göra istället för att bara fylla på med 0-90.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
J Joakimpersson91 skrev:
Hej,

Har skrivit om detta ämne tidigare men nu har vi kommit vidare till en viss del.

Bakgrunden är:
Bygger ett hus med en totalentreprenad. Vi visste om att vi behövde fylla på med mer grus än vad som ingick. Dock slutade det med ca 1 400 ton 0-90 grus. Räkningen landade på 300 000 kr.

Vi bestred fakturan då vi ansåg att detta var fel. Enligt vårat entreprenadskontrakt så står det att det ska vara uppfyllnad 3 meter ut från huslivet med befintliga massor.

Och vi fick en del massor över efter dom schaktat men givetvis inte tillräckligt.

Vi frågade varför dom då valde 0-90 grusen till att fylla upp 3 meter och inte någon annan jord/grus. Då är svaret att det var för att dom skulle ha sina ställningar där. Vilket innebär att vi betalar 150 000 kr extra för att deras ställningar ska stå där.

Nu är där en lösning på bordet som innebär att dom ska komma tid och schakta, ta bort, väga och sen krediteras oss efter 0,5 meter plan ifrpn huslivet och sen en fallvinkel(osäker om det är rätt ord) på 2,6 meter.

Men detta ger oss ingen säkerhet i att vi får betala det som skulle varit rätt. Finns risker att förstöra vår trädgård, grannens mark som ej är byggd på ännu.

Från början var det att detta ska betalas och det är så är det ska vara, men efter vi stått på oss så kom denna lösningen.

Att tillägga är att ingen har pratat med oss om att "nu behöver vi köra på 0-90 grus 3 meter ut för att ställningarna ska stå där".

Så min fråga är, får dom komma och bara ta tillbaka grusen? Finns där fler risker än att förstöra vår och grannes mark?

Vi har fått rätt i vår sak att det är fel. Men vi vill se andra lösningar på detta såklart.

Tack på förhand!
Hej,
Din fråga gäller ju inte byggställningen men jag kan inte låta bli att kommentera det. Det går givetvis att ställa en byggställning på annat än 0/90 grus. Det går att ställa byggställning på befintliga massor men då får ha en större platta under foten för byggställningen. En åtgärd som inte kostar många extra kronor. Köp inte det s**tsnacket från entreprenören.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Alltså, det hela låter ju konstigt...

Nu antar jag lite, kanske missat något

Hur ser tomten ut?
Med sånna mängder, 1400 ton 3m ut så förstår jag att de fyllt med 0-90 och inte lera/grus/jord, det måste ju vara väldiga nivåskillnader? Men det som också låter konstigt att de säger att de fyllt pga ställningen, det borde ha kommunicerats på ett bättre sätt?
Att gräva bort massorna låter som en dålig lösning. Försök komma överens om ett bättre pris istället.

Annars tycker jag också 200/ton inte alls låter orimligt. Hade liknande avtalat för extra tillkommande material när jag byggde och det var 10 år sedan (kommer ej ihåg men det var mellan 180-200) och det är alltså inklusive lastbil och grävmaskin

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Är nog inte så mycket för ställa ställningen. Utan brukar vara mer för att inte trava runt i lera. Inte så kul när man kommer ut på ett bygge och betongplattan är full med lera och jord. Är inte bra.
För att undvika det problemet lägger man endast ut 20 till 30 cm grus som arbetsbord.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.