J JBa skrev:
Hur vet man när de publicerat beslutet i Post- och Inrikes tidningar då?

Det säger ju 4 veckor efter att det kungjorts i Post- och Inrikes tidningar så om det dröjer kan det ju ta långt längre än 4 veckor. I min mening ett väldigt konstigt upplägg där en slarvig tjänsteman skulle kunna skapa ett väldigt problem för den sökande och dessutom en process som så här utifrån saknar tydliga referenspunkter.

”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Vi tjänstemän publicerar det inte själva. Åtminstone i vår kommun skickar vi inte besluten själva heller, det sköter registraturen. Så hos oss skickas bygglovet till sökande samtidigt som det skickas till poi.

• Gilla
JBa
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
I går kom ett mail om att rivningslovet för att gammalt förråd och bygglov för ett komplementhus på 60 kvm på samma plats, är klart. Trevligt, men i slutet av dokumentet stod ett litet tillägg:

”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”

Vaf_n?? Det där var jag inte beredd på. Allt är enligt den färska detaljplanen och det finns absolut inget som går att ifrågasätta, men ändå måste jag rulla tummarna medan grannarna läser om mitt bygglov. Jag som tagit ledigt några dagar nästa vecka för att riva hus.

Två frågor:

Någon som vet vad jag riskerar om jag river nu? Någon sanktionsavgift och i så fall hur stor? Riskerar jag att bygglovet ”dras in”?

Hur mycket kan jag riva och komma undan med det? Nu håller jag på att plocka ner 800 takpannor som ska göras rena och återanvändas. Det är byggnadsvård och ingen rivning. Men kan jag riva ner hela taket som är halvruttet och fortfarande hävda att jag renoverar, även om det är helt uppenbart vad jag egentligen håller på med?
Det kallas demokrati och är helt naturligt

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H hecla skrev:
Det kallas demokrati och är helt naturligt
Tack för ditt bidrag. Bättre lycka nästa gång.

• Gilla
  • Älska
Peter #11 och 4 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Men TS hade ju startbesked, alltså kan det inte bli tal om avgift utan bara krav på återställning om en överklagan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om det är hönsgård, det handlar mer om politisk ideologi/agenda och vems intresse man tycker är viktigast, byggherrens som har fått bygglovet eller miljöorganisationer eller grannar som vill överklaga det. It's not a Bug, it's a Feature!
"The purpose of a system is what it does"

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
N NL12345 skrev:
"The purpose of a system is what it does"
Men i det här fallet misslyckas ju inte systemet med det av lagstiftaren valda ändamålet. Upplägget ger verkligen t ex grannskap och miljöorganisationer en möjlighet att överklaga bygglovet före åtgärden vidtas. Det är inget byråkratiskt misslyckande, det är ett politiskt val av en regering.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Men i det här fallet misslyckas ju inte systemet med det av lagstiftaren valda ändamålet. Upplägget ger verkligen t ex grannskap och miljöorganisationer en möjlighet att överklaga bygglovet före åtgärden vidtas. Det är inget byråkratiskt misslyckande, det är ett politiskt val av en regering.
Säger inte emot.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det inte egentligen en språkfråga som är problemet. Om kommunen hade skickat ungefär: "Bygglovet är godkänt, men innan du får startbesked är det fyra veckors karenstid för att hantera eventuella överklaganden", så hade varit mindre förvirrande. Att ge startbesked, fast det man absolut inte får göra är att starta, är ju inte direkt glasklart.

Att det finns en möjlighet att överklaga och stoppa eventuella tokigheter är ju i grunden rätt bra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör på bara, du har rätt.
Nej, vänta ! Annars gör du fel!

Hur länge tycker du att jag ska vänta med att börja riva?

Ett halvt rivet tak ligger på marken, omgiven av byggmaterial och bråte i en trädgårdsmiljö med bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd yta i trädgård med markförberedelse för byggprojekt, omgiven av växtlighet och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
P
Svaret är att regeringen har beslutat detta via PBF. Det är således ett politiskt övervägande. Det är inte mer komplicerat än så.
Tja, 64000 är ju småpengar för våra överbetalda politiker...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.