AXS
Ska fräsa av toppen på massor med pinnar i plast, det ska bli en fas på 45 grader. Pinnen är 12mm i diameter och det ska bort ca 2mm.

Finns det någon fräs som klarar det? Monterar antingen i CNC-fräsen eller i pelarborr, båda möjliga.

Finns dessa på amazon:
https://www.amazon.se/NiceCore-Avgradning-fasverktyg-reparation-elverktygstillbehör/dp/B092V4Y1P6
Men känns som det inte är bra nog för det priset?

Helst skulle jag hitta något cobolt, men de verkar inte ha denna typ...

?

• Handritad skiss av ett verktyg med märkningen "Bandputs" och en jig, dimensioner angivna i meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
AXS
Det där är ett bra förslag! Men det måste gå snabbare och mina försök med dremel-slip gjorde för grov yta.

Vad är det för plast?

Ska de bara gradas eller är det viktigt att fasen är rak? Man kan ju göra samma typ av jig, men sätta en roterande kombiborste i pelarborren.. De har hyfsad avverkning men ger ju en svagt konkav yta...

• Roterande kombiborste med slitsade lameller och centrerad stålskaft för slipning.
    Skapa konto
AXS
Det är PA/nylon, som smälter ganska lätt.

Behöver vara ganska exakt, inom 0,1mm ungefär. Och helt rakt.

Tror mest på något i stål. Har tagit fram ett verktyg i stål, men blev inte vasst nog. Måste utöka maskinparken tror jag. :D

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur viktigt är det att fasen är 45 grader? Är det hårdplast eller skulle det kanske funka med en pennvässare för stora pennor?

Adlibris säljer den här för pennor med en diameter på nio till tolv mm för 49 kr:

Röd pennvässare för stora pennor med synlig bladkonstruktion och LYRA-märkning.
Skapa konto

https://www.adlibris.com/se/produkt/pennvassare-dia-9-12-mm-23421517?article=P23421517

De har även den här varianten för pennor med en diamater på sexton mm, också den för 49 kr:

Tre pennvässare i plast i färgerna gul, röd och blå för olika pennstorlekar.
Skapa konto

https://www.adlibris.com/se/produkt/pennvassare-dia-16-mm-1-st-lyra-23422966?article=P23422966

Kanske kan funka?
//Ronnie

AXS
Bra tips, men måste vara 45grader tyvärr. 40-50 grader är acceptabelt.

Kanske måste beställa ett verktyg från typ Kyocera eller liknande. Säkert billigt.

Staffans2000
Nu blir jag djäkligt nyfiken. Vad skall du konstruera för något?

Staffans

Hur många ska du göra?

Det är ju annars ett jobb för en svarv, och är det ett färre antal med krav på precision, så hade jag nog letat upp en sån som första alternativ... Sätter man ett längdstopp, låser längdmatningen och ställer tvärsliden på 45 grader så går det rätt fort...

Den du länkar till lär funka rätt halvkasst på plast, troligen ännu sämre om du har tänkt att ha verktyget i en lös borrmaskin, eller hålla plaststången för att uppnå nån form av snabb hantering...

AXS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu blir jag djäkligt nyfiken. Vad skall du konstruera för något?

Staffans
Har fått felleverans på små plastpinnar som ska styra in ett rör. De är utan fas och då går den inte in. Måste även vara exakt rätt diameter på pinnen(efter fasning) som ska trycka på en grej på andra sidan. För stor fas och den kan inte trycka, för liten fas och det fastnar på kanten.

Kass konstruktion, men jag var stressad och det var fredag. Totalt ca 1000 st som behöver ha fas.

Har du tillgång till 3D-skrivare borde det vara ganska enkelt med en egen "pennvässare" med rätt vinkel och passande djupstopp. Ett skruvat stål eller knivblad borde kunna skära som önskat.

Annars låter väl svarv som rätt verktyg, om än kanske lite omständigt för volymen.

Hur långa e pinnarna?

AXS
20mm.

AXS
Hand håller ett metallborr med slipade kanter mot en slitstark arbetsbänk.
Skapa konto

Det där var ganska kreativt ändå...

Får jag pitcha min egen idé igen så har den fördelen att du slipper hålla i pinnen med skruvstycke eller chuck och slipper riskera märken efter denne...

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.