Medan du tillverkade ditt verktyg testade jag en annan variant...:). Man vill ju få till nåt som inte kräver uppspänning av varje detalj när det är så många som 1000st, det här skulle gå att få rätt bra snurr på, <10s per pinne iaf.

Edit. Såg nu jag stoppat innan filmen va klar. Det sitter alltså ett fasstål i bordet, pinnen stoppar inåt mot anhållet.

Närbild av en klinga på ett verktyg med spån och märken på ytan som tyder på användning i bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
JFrisk och 5 till
  • Laddar…
AXS
Ola C Ola C skrev:
Medan du tillverkade ditt verktyg testade jag en annan variant...:). Man vill ju få till nåt som inte kräver uppspänning av varje detalj när det är så många som 1000st, det här skulle gå att få rätt bra snurr på, <10s per pinne iaf.

Edit. Såg nu jag stoppat innan filmen va klar. Det sitter alltså ett fasstål i bordet, pinnen stoppar inåt mot anhållet.

[video]
Det var ta mig tusan det snyggaste och smartaste jag sett. Hatten av! Bättre resultat än min med, kommer inte upp i samma hastighet och inte lika vasst stål.

Men nu blir det hemmabyggd fräs, pelarborr och så sätter jag fast 100 på en "bräda". Den självcentrerar riktigt bra. Plastdelen har en liten fot, så den kommer inte rotera.

CAD-ritning av en enkel verktygsform för tillverkning utan uppspänning.
Skapa konto

x100

Tack för all hjälp, tror det är löst nu. Men blir det fler måste jag nog beställa riktigt verktyg som är lite vassare.

AXS AXS skrev:
[bild]
Är det inte bara så att verktyget saknar släppvinklar?

AXS
B Bjober skrev:
Är det inte bara så att verktyget saknar släppvinklar?
Tar gärna emot tips på hur enkelt göra en egen fräs. Detta är ganska mycket chansat.

AXS AXS skrev:
Det var ta mig tusan det snyggaste och smartaste jag sett. Hatten av!
Har använt liknande metod för att runda av ändarna på en massa bordsben så hade lite "head start":). Den gången snurrade jag dock benen i ett långt v-format stöd som satt fastspänt på fräsbordet istället för att snurra dom i ett hål.

Bästa svaret

AXS AXS skrev:
Tar gärna emot tips på hur enkelt göra en egen fräs. Detta är ganska mycket chansat.
Jag har gjort en hel del enkla verktyg. Tex borr gjort av rör för att borra nån enstaka gång i tjock timmervägg. Erfarenheten är att just släppvinkeln är viktigast så skäret vill ner i materialet. Oftast slipat på fri hand med vinkelslip. Det är faktiskt viktigare än exotiska material och rakbladsvass kant.

Jag gissar att du svarvat eller borrat ut vinkeln i ditt verktyg. Då får du en stor yta som ligger platt mot ytan du försöker skära.
Jämför med att lägga ett vasst rakblad platt på bordet och låta det halka fram på ytan. Det kommer aldrig skära ner i bordet. Du måste vinkla upp rakbladet för att få det att vilja skära ner i ytan.
Det enklaste för dig är att med huggmejsel hugga här
Handritad skiss av en skärvinkel på ett verktyg med markering där man ska hugga för skärets kant.
Skapa konto

Så du får skärets kant att ligga något djupare än släppytan.
(Den uppmärksamme ser att detta blir ett vänstervarvsskär men det blev i hastigheten ritat så)
Sen slipar då på kanten något så den blir hyfsat vass.

Eller så tar du vinkelslipen och skär bort hela den plana ytan som ligger mot spetsen på din pinne och bara lämnar skärkanten kvar.
Som det blåa.
Visa bilaga 523735
Men då kan verktyget bli för hungrigt och hugga om släppvinkeln blir för stor.

De enkla verktyg jag gjort har dugt till att till och med borra sig förbi spikar. Visst man får slipa några gånger men det går och bygget kan gå vidare utan att köpa eller låna verktyg.

Edit. Strul med bilder. Sabbade bild 1 så det blev kluddigt.

Redigerat:
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
B Bjober skrev:
Jag har gjort en hel del enkla verktyg. Tex borr gjort av rör för att borra nån enstaka gång i tjock timmervägg. Erfarenheten är att just släppvinkeln är viktigast så skäret vill ner i materialet. Oftast slipat på fri hand med vinkelslip. Det är faktiskt viktigare än exotiska material och rakbladsvass kant.

Jag gissar att du svarvat eller borrat ut vinkeln i ditt verktyg. Då får du en stor yta som ligger platt mot ytan du försöker skära.
Jämför med att lägga ett vasst rakblad platt på bordet och låta det halka fram på ytan. Det kommer aldrig skära ner i bordet. Du måste vinkla upp rakbladet för att få det att vilja skära ner i ytan.
Det enklaste för dig är att med huggmejsel hugga här
[bild]

Så du får skärets kant att ligga något djupare än släppytan.
(Den uppmärksamme ser att detta blir ett vänstervarvsskär men det blev i hastigheten ritat så)
Sen slipar då på kanten något så den blir hyfsat vass.

Eller så tar du vinkelslipen och skär bort hela den plana ytan som ligger mot spetsen på din pinne och bara lämnar skärkanten kvar.
Som det blåa.
[media]
Men då kan verktyget bli för hungrigt och hugga om släppvinkeln blir för stor.

De enkla verktyg jag gjort har dugt till att till och med borra sig förbi spikar. Visst man får slipa några gånger men det går och bygget kan gå vidare utan att köpa eller låna verktyg.

Edit. Strul med bilder. Sabbade bild 1 så det blev kluddigt.
Tack, ska försöka mig på en uppdatering.

(Ska erkännas att jag har hjälp i verkstan, jag bara säger hur det ska se ut).

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
AXS
Uppdaterad version!
Hand håller en uppdaterad maskindel, möjligen skärande verktygsinsats.
Skapa konto

Någon som är liiite bättre på maskiner än vad jag är.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.