Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

781 Röster 75,9%
  • Nej

248 Röster 24,1%
  • Antal röster
    1 029
P
Frerider Frerider skrev:
Menar du att varje gång en äldre behöver medicin så åker en läkare med hemtjänsten för att tillgodogöra detta?
Nej, en läkare medicinerar, dvs skriver ett recept på ett läkemedel åt en patient. En sköterska (eller en läkare) administrerar läkemedlet (dvs ger det till patienten och ser till att patienten tar det).
Hemtjänstpersonal kan administrera läkemedel på delegation (av läkare eller sjuksköterska). Vanligtvis handlar det då om hemtjänstpersonal som är undersköterska.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det en oroväckande trend att det har minskat mellan 2024 och 2025?

Som det står i artikeln med 2025 är det inte så enkelt som att antalet korkar på Bohuskustens stränder direkt motsvarar de som kastas som skräp där under senaste året. Korkarna kan vara många år gamla, och komma från andra ställen.
Fast det är att grovt förenkla det. Under de senaste två åren har det hittats betydligt fler korkar än under de tolv föregående åren tillsammans. Det är ändå anmärkningsvärd skillnad.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det en oroväckande trend att det har minskat mellan 2024 och 2025?
Titta på stapeldiagrammet i den första av artiklarna. Mätningarna har gjorts i ganska många år.

BirgitS
B Byggmarodören skrev:
Fast det är att grovt förenkla det. Under de senaste två åren har det hittats betydligt fler korkar än under de tolv föregående åren tillsammans. Det är ändå anmärkningsvärd skillnad.
Absolut, men det är ju ingen trend. Börjar man prata om trend i detta fall så gäller det ju flera år i en viss riktning.

Frerider
P pmd skrev:
Nej, en läkare medicinerar, dvs skriver ett recept på ett läkemedel åt en patient. En sköterska (eller en läkare) administrerar läkemedlet (dvs ger det till patienten och ser till att patienten tar det).
Hemtjänstpersonal kan administrera läkemedel på delegation (av läkare eller sjuksköterska). Vanligtvis handlar det då om hemtjänstpersonal som är undersköterska.
Nej du förväxlar att föreskriva medicinen ”skriva ut recept” med att medicinera se inlägg #1320.

Skillnaden i korthet:
Skriva ut: Handlingen att bestämma och godkänna vilken medicin en person ska ha via ett recept.
Medicinera: Själva behandlingen eller handlingen att inta medicinen över tid. Man kan till exempel få medicin utskriven utan att påbörja sin medicinering.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Titta på stapeldiagrammet i den första av artiklarna. Mätningarna har gjorts i ganska många år.
Jag ser ett hopp för 2024, men just ingen trend. Särskilt inte med tanke på att det minskade 2025.

Frerider Frerider skrev:
Nej du förväxlar att föreskriva medicinen ”skriva ut recept” med att medicinera se inlägg #1320.

Skillnaden i korthet:
Skriva ut: Handlingen att bestämma och godkänna vilken medicin en person ska ha via ett recept.
Medicinera: Själva behandlingen eller handlingen att inta medicinen över tid. Man kan till exempel få medicin utskriven utan att påbörja sin medicinering.
Jag får ge dig rätt.

Att ge en aktiv substans (läkemedel) till en annan person (eller till sig själv) i syfte att lindra eller behandla ett tillstånd är att medicinera, oavsett om substansen är ordinerad eller inte.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag får ge dig rätt.

Att ge en aktiv substans (läkemedel) till en annan person (eller till sig själv) i syfte att lindra eller behandla ett tillstånd är att medicinera, oavsett om substansen är ordinerad eller inte.
Medicinera, självmedicinera eller tvångsmedicinera.

Att på något vis tillföra en kemisk substans i syfte att ändra eller behålla mottagarens välbefinnande.
??

Frerider
D Dilato skrev:
Medicinera, självmedicinera eller tvångsmedicinera.
Det sistnämnda får inte många göra det hoppas jag att du är med på😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Frerider Frerider skrev:

Skillnaden i korthet:
På webbsidan som länkas till från #1 320 står inte "medicinera".
Har du fått svaret av en AI?

Hursomhelst så ger inte hempersonal i allmänhet medicin till sina "brukare". Administrering måste delegeras till specifika personer i hemtjänsten (inlägg #1 321) av en läkare eller en sjuksköterska.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Frerider
P pmd skrev:
Hursomhelst så ger inte hempersonal i allmänhet medicin till sina "brukare". Administrering måste delegeras till specifika personer i hemtjänsten (inlägg #1 321) av en läkare eller en sjuksköterska.
Det är ju det som dom gör!

Så ditt påstående nedan stämmer inte!
P pmd skrev:
F.ö. medicinerar inte hemtjänsten alls. Det gör läkare
Jag ger dig rätt på att det måste delegeras av behörig personal.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut, men det är ju ingen trend. Börjar man prata om trend i detta fall så gäller det ju flera år i en viss riktning.
OK, vi nöjer väl med att det är oroväckande.
(Fast Wiktionary anger "tillfällig modeföreteelse" som en av betydelserna för "trend". 😉)

Frerider Frerider skrev:
Det sistnämnda får inte många göra det hoppas jag att du är med på😉
Får och får...nu pratar vi definition 😉

Frerider
D Dilato skrev:
Får och får...nu pratar vi definition 😉
Då vet vi att polisen tex. får ge dig en go cocktailmix innan förhör😉😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Då vet vi att polisen tex. får ge dig en go cocktailmix innan förhör😉😂
Såsom varande missbrukare så ser jag fram emot det, i mitt fall får dom nog fortare fram ett totalt erkännande om dom gör tvärtom 😇

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.