Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

782 Röster 75,8%
  • Nej

249 Röster 24,2%
  • Antal röster
    1 031
B Byggmarodören skrev:
Det är från årets pressrelease. De slutade tyvärr göra den historiska grafen och verkar cherry-picka data

[länk]
"I genomsnitt hittades 144 korkar per 100 meter strand under 2024 och under 2025 var de nästan lika många, 136 korkar i genomsnitt. Det visar den nationella övervakningen av skräp på stränder som Håll Sverige Rent gjort på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten."

Hade det varit lite ärligt här så hade de fortsatt med "vilket är en kraftig ökning jämfört med tidigare år"
Självklart, man kan ju inte säga att fastmonterade korkar inte löste problemet.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är utmärkt att de nya fastsatta korkarna inte ger dig personliga problem!
Vad menar du? Jag svarade att det var min personlig utvärdering av fastsatta korkarna.
Ger korkarna dig problem? :)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De fastsittande korkarna kanske inte infördes i för att minska plastskräpet på EUs stränder utan för att en liten grupp människor skulle få känna sig lite överlägsna i vardagen och vräka ur sig saker som "dysfunktionell" över de som klagade på försämringen av förpackningarna?
Nej det var det inte.
Av nån anledning får jag känslan av att korkarna gör dig upprörd.
Jag förstår att vissa kan ha olika sorters problem med olika saker men man kan inte anpassa allt för dom som inte kn anpassa sig alls. Inte nör det gäller en skitsak som korkar.
Att korkarna följer med förpackningen även nör den slängs/återvinns är bättre än att den riskerar att hamna på fel plats.
Det äe även sämre om flaskan ötervinns och korken förbränns men det är iaf bättre än att korken hamnar i naturen.

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
S Snurrespratt skrev:
Se där, en annan faktakälla än från aktivisterna på Naturvårdsverket. Och så en liten bortförklaring: "Den ökade mängden korkar på stränder kan dock bero på en tillfällighet och behöver inte ha något med lagstiftningen att göra."
Det är ju precis samma källa, Håll Sverige Rent, till den länk jag gav och som Byggmarodören gav.

Som Håll Sverige rent skriver:
"Varför det finns så många korkar på Västerhavets stränder är en komplex fråga. En stor del av skräpet i havet har sitt ursprung på land och transporteras via vindar och vattendrag ut till havet. I havet ackumuleras skräpet som följer med strömmar och spolas tillbaka upp på land. "
"Samtidigt påverkas Västerhavets stränder av skräp som kommer från andra länder. I Storbritannien finns till exempel inget krav på att korkar på dryckesflaskor ska sitta fast. Korkar som inte är fastsatta – från både dryckesförpackningar och andra produkter – kan därför lätt bli skräp, antingen på land eller genom att de slängs eller tappas från fartyg, fiske- eller fritidsbåtar. "
https://via.tt.se/pressmeddelande/4453901/tva-ar-med-fastsatta-korkar-sa-har-det-gatt?lang=sv

Som vanligt räcker det inte med att bara EU gör något åt plastkorkarna.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Nej det var det inte.
Av nån anledning får jag känslan av att korkarna gör dig upprörd.
Jag förstår att vissa kan ha olika sorters problem med olika saker men man kan inte anpassa allt för dom som inte kn anpassa sig alls. Inte nör det gäller en skitsak som korkar.
Att korkarna följer med förpackningen även nör den slängs/återvinns är bättre än att den riskerar att hamna på fel plats.
Det äe även sämre om flaskan ötervinns och korken förbränns men det är iaf bättre än att korken hamnar i naturen.
Oj, det var lätt att locka fram din verkliga personlighet. Vi får skicka dig på kurs om alla människors lika värde eller nåt.

P Peter787 skrev:
Precis, korkade beslut av EU.
Som dessutom kostar oss en massa pengar i hittepå tjänster.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju precis samma källa, Håll Sverige Rent, till den länk jag gav och som Byggmarodören gav.

Som Håll Sverige rent skriver:
"Varför det finns så många korkar på Västerhavets stränder är en komplex fråga. En stor del av skräpet i havet har sitt ursprung på land och transporteras via vindar och vattendrag ut till havet. I havet ackumuleras skräpet som följer med strömmar och spolas tillbaka upp på land. "
"Samtidigt påverkas Västerhavets stränder av skräp som kommer från andra länder. I Storbritannien finns till exempel inget krav på att korkar på dryckesflaskor ska sitta fast. Korkar som inte är fastsatta – från både dryckesförpackningar och andra produkter – kan därför lätt bli skräp, antingen på land eller genom att de slängs eller tappas från fartyg, fiske- eller fritidsbåtar. "
[länk]

Som vanligt räcker det inte med att bara EU gör något åt plastkorkarna.
Å andra sidan har brexiteers ojat sig över att även de fått korkar som sitt kvar. Fabrikanterna ser ju till att inte behöva tillverka fler varienater än nödvändigt...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Den sannolikaste förklaringen är alltså att
brittiska fiskemän släpper ut tusentals plastkorkar utanför västkusten som hämd för brexit?
🤔
The plot thickens...

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
brittiska fiskemän släpper ut tusentals plastkorkar utanför västkusten som hämd för brexit?
🤔
The plot thickens...
Nej, brittiska östkusten 😉

• Haha
Artemisia
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
🤔
The plot thickens...
"Fiskemän"?😀

• Haha
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Intet Intet skrev:
"Fiskemän"?😀
Ja för fiskekvinnorna är det faktiskt ordning på, de röstade inte ens fel.

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
T TheGame skrev:
Men precis som du skriver om "problemen" med plastkorken så är det ett ickeproblem.
Precis, det är bara att dra bort skiten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oj, det var lätt att locka fram din verkliga personlighet. Vi får skicka dig på kurs om alla människors lika värde eller nåt.
Jag hänger inte med. Du får förklara vad du menar 😄

P Peter787 skrev:
Precis, det är bara att dra bort skiten.
Ja om man inte vill ha nån kork alls går det bra att dra bort den. Precis som vissa bänder bort kabsylen på aluminiumburkarna.
Själv behöver jag inte ta bort dom.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
T TheGame skrev:
Ja om man inte vill ha nån kork alls går det bra att dra bort den. Precis som vissa bänder bort kabsylen på aluminiumburkarna.
Själv behöver jag inte ta bort dom.
Att man tar bort korken är väl väldigt naturligt, vill du ha en kork i munnen andra tagit på?
Jag tar också bort kapsylringen om jag dricker direkt ur en burk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.