Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

781 Röster 75,9%
  • Nej

248 Röster 24,1%
  • Antal röster
    1 029
P
P pmd skrev:
Men jag ska göra en grundlig undersökning nästa gång det är pantningsdags. Ett jämförande test i vilket jag kommer att jämföra en modern pantningsmaskin (med blänkande display och oergonomisk inmatning av en flaska i taget) med en lite mindre modern maskin (i vilken man tömmer en kasse med flaskor i taget). Den sistnämnda maskinen har alltså helt överlägsen ergonomi.
Tyvärr glömde jag bort det här ändå fram tills jag stod framför den överlägset ergonomiska maskinen igår, men jag kom i sista stund ihåg att slita av en kork från en PET-flaska och slänga den (flaskan alltså) i den rymliga behållaren för pantiga flaskor och burkar. Maskinen svalde flaskan utan att tveka.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tyvärr glömde jag bort det här ändå fram tills jag stod framför den överlägset ergonomiska maskinen igår, men jag kom i sista stund ihåg att slita av en kork från en PET-flaska och slänga den (flaskan alltså) i den rymliga behållaren för pantiga flaskor och burkar. Maskinen svalde flaskan utan att tveka.
Fattar inte vad du menar?

P
Du får återse kommentarskedjan bakåt tills du kommer tillbaka till det inlägg där jag skrev om pantmaskinen som inte ville ta emot en PET-flaska utan kork.

P pmd skrev:
Du får återse kommentarskedjan bakåt tills du kommer tillbaka till det inlägg där jag skrev om pantmaskinen som inte ville ta emot en PET-flaska utan kork.
Aldrig haft det problemet!

P
L LaT skrev:
Aldrig haft det problemet!
Inte jag heller förrän då, men det kan ju vara "finess" som har infört på nya maskiner som har byggts sen eu-direktivet om fastsatta korkar trädde ikraft. Maskinen såg sprillans ny ut.
Jag ska, om jag får möjlighet, prova med fler korklösa PET-flaskor, men om min tes ovan stämmer kostar det minst två kronor per prov, så jag gör nog inte så många. 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P pmd skrev:
men om min tes ovan stämmer kostar det minst två kronor per prov, så jag gör nog inte så många.
Som sann smålänning får du väl testa i en maskin som spottar tillbaka de ratade flaskorna och skruva dit korken och köra dem igen. 🤓

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Som sann smålänning får du väl testa i en maskin som spottar tillbaka de ratade flaskorna och skruva dit korken och köra dem igen. 🤓
Ja, det var så den skinande blanka maskinen gjorde (en oergonomisk sak som man måste stoppa in en flaska i taget i) så där behöver jag förstås inte förlora pengar, men det blir ju problem att panta gamla PET-flaskor som inte fick behålla sina korkar när de tömdes.

Den stora ergonomiska maskinen sväljer glatt okorkade flaskor så där kommer jag istället att få en stor korksamling. 🙃

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
men det blir ju problem att panta gamla PET-flaskor som inte fick behålla sina korkar när de tömdes.
Du får väl fråga någon med en stor korksamling om du kan få några. 🙃
P pmd skrev:
så där kommer jag istället att få en stor korksamling

• Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
På resa utanför Europa
Varför lägger du inte in filmen, eller vad det nu handlar om, i stället för en trasig länk?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför lägger du inte in filmen, eller vad det nu handlar om, i stället för en trasig länk?
Länken funkar.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Länken funkar.
Ja kanske rent tekniskt men jag får en uppmaning om att registrera mig för att kunna se filmen. Det är bättre att lägga in själva filmen här på Bygga Hus. Då fungerar det dessutom för ”alltid”.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske rent tekniskt men jag får en uppmaning om att registrera mig för att kunna se filmen. Det är bättre att lägga in själva filmen här på Bygga Hus. Då fungerar det dessutom för ”alltid”.
Uppe till höger kan du klicka på "fortsätt på webben"

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Uppe till höger kan du klicka på "fortsätt på webben"
Vilket fungerar för kanske de första 15 sekunderna av filmen.

IMG_1053.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur som helst är det olämpligt att skapa onödiga externa beroenden när man bara kan ladda upp filmen.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Och den som inte hanterar fastmonterad korkar lider antingen av intellektuell eller kroppslig dysfunktion.

Jag menar, hur svårt är det att slita loss den om det är det som är problemet?

Men, att göra det till ett problem är ju ett ypperligt sätt att skapa en distraktion som drar uppmärksamheten ifrån de verkliga problem som finns.
Nästan så man tror att detta är skapat av nån av alla trollfabriker som ryssar/högerextrema driver...

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.