F fribygg skrev:
Vad har du för U-värde på fönstren?
0,8 enligt tillverkaren.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När vi renoverade badrummen så tog vi bort vattenburna radiatorerna och lade in vattenburen golvvärme via var sin minigolvvärmeshunt.

Är inne på att koppla på en golvvärmeslinga till ena golvvärmeshunten när vi renoverar entrén.
L Leif Nyllet skrev:
Det är ju en tanke, då kan man ju renovera del för del.
Vad lade du för tjocklek på slang? betong/träbjälklag?

Det är flera/många år sedan, kommer ej ihåg grovleken men kanske 16mm.
Ena är träbjälklag, slangen ingjuten i någon typ av flyspackel.
Andra, bilade vi bort källargolvet och grävde ur lite, lade i någon typ av frigolit, armeringsjärn ovanpå som golvvärmeslangen sattes fast vid sen någon typ av betong.

Du skriver att ni betalar en fast summa varje månad för värme och det tolkar jag som att radhusområdet har en gemensam fjärrvärmeundercentral. Är det så är det också ett stort värmesystem med en cirkulationspump och då finns risken att injusteringen sabbas om du gör förändringar i värmesystemet som att komplettera med golvvärme eller byta radiatorer mot golvvärme.

• Gilla
Leif Nyllet
  • Laddar…
Ett par saker att tänka på är golvuppbyggnad och vattentemperaturer. Beroende på hur golvet är byggt idag så måste du ev. höja golvet för att få plats med glovvarmen. Det kan medföra en del jobb/ändringar runt dörrar och trappor.
Framledningstemperaturen i ett radiatorsystem är kanske runt 50°C i ett relativt modernt system, högre i äldre anläggningar. Om du skall ha parkett kan man inte köra ut så hög temperatur då det är stor risk att parketten blir förstörd (klinker är inte så känsligt.). Då måste du sätta in någon lokal shunt för att kunna få riktig temperatur på vattnet till golvvärmen. Byter du till golvvärme överallt så kan du kanske sätta något där värmen kommer in i huset men kom ihåg att det skall finnas ström och kanske framför allt plats för det. Om du behåller en del radiatorer måste du jobba med två olika system eller sätta shunt lokalt vid det remmen som skall ha golvvärme.

L Leif Nyllet skrev:
Hej!
Jag står inför en större renovering och har kört fast i min tanke, vi bor i ett friköpt radhus med förutsättningarna;
Vattenburet system via fjärrvärme, vi betalar en fast (låg) summa för VA och Värme varje månad.

Det som ska renoveras är Kök, Wc, samt hall, sammanlagd yta på ca 25-30 kvm. Ytan är förlagd i samma del av fastigheten på entréplanet med inredd/uppvärmd källare under.
Idag är det radiatorer i samtliga utrymmen och de gör sitt jobb, utrymmen där jag måste ha golvvärme oavsett om jag landar i vattenburet eller elsystem rör ca 5 kvm hall samt 2 kvm wc där det blir klinker.
Jag måste inte ha bort de befintliga radiatorerna av praktiska skäl men det vore heller ingen nackdel.

Den berörda ytan som skall renoveras är en förhållandevis stor del av fastigheten där vi rör oss mycket och när jag ändå ska byta köket helt och har för avsikt att även renovera de andra utrymmena vore det ju jäkligt skönt med golvvärme även i de utrymmen där det inte ''behövs av praktiska skäl'' då det inte blir klinkers i kök/resterande yta av hallen.
Men med tanke på att jag har vattenburet system och har den värmen ''gratis'' känns det onödigt att lägga elslinga på bara de 7-10 kvm där det verkligen är ett måste och ta bort radiatorerna och lämna två radiatorer kvar för övriga yta när jag ''ändå håller på''.

Vad tycker ni? är det värt att köra allt i ett svep och lägga in vattenburet? eller ska jag satsa på elslinga och bara ha golvvärme där det verkligen är ett måste där det blir klinkers?

Det jag ser är väl att om jag väljer elslinga kan jag ta renoveringen i etapper, kör jag vattenburet så ryker allt i ett svep så att säga då det vattenburna systemet hänger ihop under bef. golv.

Att tillägga är väl att samtliga ytor som berörs där det sitter radiatorer idag är yttervägg.
Är det en samfällighet som levererar värmen kan det vara klokt att ta reda på deras riktlinjer. I vår samfällighet är det inte tillåtet att koppla på vattenburen golvvärme utan i så fall får det bli elvärme i golvet. Orsaken är att vattenburen golvvärme kan ta ut mer värme och att det rubbar balansen mellan fastigheterna i radhuslängan.

• Gilla
Leif Nyllet
  • Laddar…
E Erik Berglund skrev:
Orsaken är att vattenburen golvvärme kan ta ut mer värme
Nja, i så fall är radiatorerna underdimmensionerade.
E Erik Berglund skrev:
och att det rubbar balansen mellan fastigheterna i radhuslängan.
Då är värmesystemet felkonstruerat och felaktigt injusterat.
Varje radhus bör ha sin egna STAD-ventil så att stamsystemet går att justera in rätt samt att ingen av radhusen kan överkonsumera värmeenergi.

• Gilla
Leif Nyllet
  • Laddar…
kisumisu
L Leif Nyllet skrev:
Hej!
Jag står inför en större renovering och har kört fast i min tanke, vi bor i ett friköpt radhus med förutsättningarna;
Vattenburet system via fjärrvärme, vi betalar en fast (låg) summa för VA och Värme varje månad.

Det som ska renoveras är Kök, Wc, samt hall, sammanlagd yta på ca 25-30 kvm. Ytan är förlagd i samma del av fastigheten på entréplanet med inredd/uppvärmd källare under.
Idag är det radiatorer i samtliga utrymmen och de gör sitt jobb, utrymmen där jag måste ha golvvärme oavsett om jag landar i vattenburet eller elsystem rör ca 5 kvm hall samt 2 kvm wc där det blir klinker.
Jag måste inte ha bort de befintliga radiatorerna av praktiska skäl men det vore heller ingen nackdel.

Den berörda ytan som skall renoveras är en förhållandevis stor del av fastigheten där vi rör oss mycket och när jag ändå ska byta köket helt och har för avsikt att även renovera de andra utrymmena vore det ju jäkligt skönt med golvvärme även i de utrymmen där det inte ''behövs av praktiska skäl'' då det inte blir klinkers i kök/resterande yta av hallen.
Men med tanke på att jag har vattenburet system och har den värmen ''gratis'' känns det onödigt att lägga elslinga på bara de 7-10 kvm där det verkligen är ett måste och ta bort radiatorerna och lämna två radiatorer kvar för övriga yta när jag ''ändå håller på''.

Vad tycker ni? är det värt att köra allt i ett svep och lägga in vattenburet? eller ska jag satsa på elslinga och bara ha golvvärme där det verkligen är ett måste där det blir klinkers?

Det jag ser är väl att om jag väljer elslinga kan jag ta renoveringen i etapper, kör jag vattenburet så ryker allt i ett svep så att säga då det vattenburna systemet hänger ihop under bef. golv.

Att tillägga är väl att samtliga ytor som berörs där det sitter radiatorer idag är yttervägg.
Bara ett ord!
Kör på vattenburet!

Allt för många snålar på det här. Var själv och tittade på ett hus där det stod "vattenburen värme med luftvatten värmepump"
Halva huset var direkt-el 🧐

Golvvärme EL.
Övervåningen direktel element (av någon konstig anledning).

Jag bor idag i ett hus som jag själv låtit konvertera till vattenburet, ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare.

Dock radiatorer som du redan har i ditt boende.

Vi har golvvärme i badrum/hall eldrivet givetvis då hela huset ursprungligen var direkt el hus vid köp också.

Jag vill inte riva klinker och golv på annars fungerande badrum. Men den eldrivna golvvärmen har gått sönder och av den blev man bara varm när man gick och kollade hur "fort" elmätaren snurrade!

Så förutom att du får betydligt billigare golvvärme får du också ett som är mer enkel dvs går inte sönder i första taget. Visst finns det säkert saker som kan bli fel även med vattenburet men oftast har man väl där allt lättåtkomliga tex cirkulationspump osv?
Enda som kan hända att du råkar borra hål i den och tom det är bättre än att råka borra i elslingan ⚡😱💀⚰️

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, i så fall är radiatorerna underdimmensionerade.

Då är värmesystemet felkonstruerat och felaktigt injusterat.
Varje radhus bör ha sin egna STAD-ventil så att stamsystemet går att justera in rätt samt att ingen av radhusen kan överkonsumera värmeenergi.
Området är byggt på 60-talet där varje radhusläng har en STAD-ventil och inom längan justeras flödet med förinställningsring. Så felkonstruerat eller felaktigt injustering är en slutsats som inte är underbyggd med fakta.

kisumisu kisumisu skrev:
Övervåningen direktel element (av någon konstig anledning).
Det där är/var väldigt vanligt i många kataloghus som saluförs som förberedd övervåning och med option att övervåningen inreds.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är/var väldigt vanligt i många kataloghus som saluförs som förberedd övervåning och med option att övervåningen inreds.
Var det jag fick förklarat när jag ifrågasatte.

Men varför snålar man med värmesystemet?
Det går ju att bygga ut vattenburen också?!

Eller var det då elen var billig man byggt?
Jag har ju också direktel element i garaget, men det är så dåligt isolerat att dessa värmer konstant om jag har de på!
Gick 8kwh per dygn för att hålla ca +15 🧐
Tror ni jag har dessa på 😁 när hela huset tar ca 20kwh dygn för att hålla +21 med bergvärme.

Misstänker att det ska se billigt ut på försäljningspapperet.
Att bygga vattenburet kostar mer än att bygga elburet, att sedan driftkostnader är högre med eldrivet är inget som skyltas om.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Kan du inte sätta fördelaren så du kommer åt den från de rummen du vill fortsätta med senare? Jag gjorde så hemma när jag byggde om till golvvärme. La in rör som förband respektive rum med fördelaren. Lite bökigare men kanske ett alternativ.

• Gilla
Leif Nyllet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.