Ett alternativ som jag ser det är att blåklocka och blodsugarna kommer överens och styckar av tomten, då blir båda fastigheterna mer värda utan hus på ofri grund.

• Gilla
Blåklocka
  • Laddar…
xdigger skrev:
Ett alternativ som jag ser det är att blåklocka och blodsugarna kommer överens och styckar av tomten, då blir båda fastigheterna mer värda utan hus på ofri grund.
Förutom att de då så klart skall enas om delandet av de hus på fastigheten som verkligen har samma ägare ..

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja givetvis!

MissMuffet skrev:
Det är om föräldrars avsikt var att gåvan skulle vara någon typ av arv och om föräldrar ville att det skulle bli rättvist mellan sönerna.
Vänta nu här.. Inlägg 74, har blåklocka presenterat vilket kön hen är eller finns det en bakomliggande kunskap här? Bara för att elda på konspirationen lite. B-)

Blåklocka skrev:
Mitt hus på ofri grund har beteckningen byggnad å + beteckningen på stamfastigheten
Ja, som jag skrev har huset/byggnaden en beteckning (ofta ett nummer) på kartan över stamfastigheten och givetvis en fastighetsbeteckning som överensstämmer med den fastighet/mark det står på. Kanske var otydlig där. Men det är endast fastigheten som sådan som kan vara registrerad i fastighetsregistret....Äh, andra kan nog förklara det där bättre. Det är ändå egentligen irrelevant i sammanhanget.....:rolleyes:

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vad jag kan se är MM i sitt inlägg #74 den första att bestämma mitt kön. Kanske ett medvetet fel för att förvilla

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Har läst hela tråden, viken soppa. Vet inte vart man ska börja, men så jag förstått:

Brorsdottern äger halva fastigheten exklusive blåklockas hus.
Blåklocka äger halva fastigheten inklusive sitt hus.

Brorsdottern nyttjar övriga hus på fastigheten
Blåklocka vill ha tillgång till en ladugård och eventuellt ett boningshus.

Men en sak som jag inte förstår är vad brorsdottern vill, vill hon sälja eller bo där? Det rimliga är väl att hon vill sälja och känna en extra hacka på blåklockas hus. Detta är för mig helt obegripligt men det finns folk till allt, varför i hela världen skulle man beröva en släkting något som denne skapat med sina egna händer?

Brorsdottern får helt enkel acceptera att hennes farbror byggde och ägde något på fastigheten innan hennes far eller hon själv kom in i bilden.

xdiggers ide låter som den bästa lösningen på problemet. Då ska självklart inte blåklockas hus och eventuella utlägg på detta räknas med i värderingen.

Sen om MM och brorsdottern är samma person, troligt men ointressant enligt mig.
Visar bara vilken liten människa hon är, som inte anonymt vågar visa vem hon är.
Om hon tror hon har ett bra "case" så kanske det är på tiden att tillföra något nytt som är till hennes fördel och erkänna vem hon är.

Hoppas allt detta löser sig så alla känner sig som vinnare efteråt.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
P
Nimajneb skrev:
Att MissMuppet ….
Så barnsligt att hålla på och förvränga mitt namn och bara hålla på och osakligt källa.

Därför har det ett egenvärde för Blåklockas och hans möjlighet att bemöta brorsbarnens luftsvingar genom att läsa vad MissMuppet skriver.
JAAAAAAAA!!! Äntligen!!! Precis det jag påpekat hela tiden. Påhopp på brorsbarnen och att bagatellisera brorsbarnens argument hjälper verkligen inte Blåklocka i denna svåra situation! Hoppas alla ”vita kränkta män ” äntligen fattar det nu när en annan man skriver det eftersom ni uppenbart inte har förmågan att ta in vad en kvinna skriver. Vill ni hjälpa Blåklocka sluta med ”pajkastningen” och sluta förminska problemet!

… juridiken låter en sådan person som MissMuppet företräda dom på ett forum
OBS!!! Jag har ingen aning om vem Blåklocka eller hans brorsbarn är och jag företräder inte brorsbarnen. Det är faktiskt skrämmande hur osaklig den här tråden har blivit.

P
xdigger skrev:
"Poäng" betyder inte mycket utan erfarenhet från verkligheten. Rätt så vanligt med folk som är akademiker att tro att dom kan allt bara för att dom läst några "poäng", jag menar inte att det är nåt fel på akademiker, bara att dom kan vara "lite" väl övermodiga ibland.
Det gäller även personer som skriver på anonyma forum...

MissMuffet skrev:
JAAAAAAAA!!! Äntligen!!! Precis det jag påpekat hela tiden. Påhopp på brorsbarnen och att bagatellisera brorsbarnens argument hjälper verkligen inte Blåklocka i denna svåra situation! Hoppas alla ”vita kränkta män ” äntligen fattar det nu när en annan man skriver det eftersom ni uppenbart inte har förmågan att ta in vad en kvinna skriver. Vill ni hjälpa Blåklocka sluta med ”pajkastningen” och sluta förminska problemet!

OBS!!! Jag har ingen aning om vem Blåklocka eller hans brorsbarn är och jag företräder inte brorsbarnen. Det är faktiskt skrämmande hur osaklig den här tråden har blivit.
Kära MM,
Beklagar att du inte fattar att det är det omvända som avses: Det är ju tack vare att du skriver och tar fram precis samma felaktiga argument som brorsdottern skulle kunna göra, som Blåklocka redan här får ett generalrep och argument från panelen på hur mycket brorsdottern (och du) är ute och cyklar, och ett bra artilleri av argument.

Du talar om osakligheter. Men det var ju
- du som hela tiden rör till det genom att inte veta skillnad på fastighet, byggnad, mark
- du som började tala om marknadsvärde innan någon ens nämnt det i tråden
- du som inte förstår hur man värderar en fastighet. Och inte vill förstå
- du som plötsligt vet om Blåklocka är en man eller kvinna
- du som förde på tal försäljningar, som inte nämnts i tråden innan
- du som hela tiden försöker blanda in andra saker och föra fokus från det sakliga ("sluta förminska problemet")
- du som konsekvent blundar för referenser till HD-domar och bevisat juridiskt kompetentas svar
- du som nu börjar göra det till en kvinnosaksfråga genom att tala om "vita kränkta män"

Vad i hela friden har folks kön och framförallt hudfärg med saken att göra !?! Du slog nog rekord i osaklighet nu, MissMuffet. Dessutom i samma inlägg som där du själv just efterlyser saklighet.
Puh....:x

Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
P
spiskrok skrev:
...
Brorsdottern äger halva fastigheten exklusive blåklockas hus.
Blåklocka äger halva fastigheten inklusive sitt hus.
Njaä Liten detalj bara: De äger inte hälften var det äger hela fastigheten gemensamt. De har alltså inte delat upp fastigheten i två olika halvor.

Detta är för mig helt obegripligt men det finns folk till allt, varför i hela världen skulle man beröva en släkting något som denne skapat med sina egna händer?
Fast omm (om och endast om) Blåklocka har rätt så har ju han agerat så att brorsbarnens del kraftigt minskat i värde något Blåklocka senare kan göra sig en rejäl hacka på när han löst ut brorsbarnen. Jag tycker inte Blåklocka behandlar sin döde brors barn jyst... fast det är juridiskt ointressant.

Brorsdottern får helt enkel acceptera att hennes farbror byggde och ägde något på fastigheten innan hennes far eller hon själv kom in i bilden.
Här beror det ju helt på om det var en gåva eller förskott på arv och hur allt var formulerat. Det finns många kluriga regler där men jag tänker inte ta hela familjejuridiken på detta forum.

xdiggers ide låter som den bästa lösningen på problemet. Då ska självklart inte blåklockas hus och eventuella utlägg på detta räknas med i värderingen.
Det är säkert den bästa lösningen för Blåklocka men jag gissar att det knappast är vad brorsbarnen vill. Det troligaste, gissar jag, är att brorsbarnen vill få ut sitt arv efter sin pappa och sen gå vidare med sina liv. Låter inte roligt att samäga något med sina syskon. Ingen kan ju veta hur bra dessa brorsbarn kommer överens. Det fula tycker jag är att Blåklocka försöker agerar på ett sätt så att brorsbarnens arv kraftigt förminskas. Därför tycker jag det är fel att kalla brorsbarnen för blodsugare och allt möjligt.

Sen om MM och brorsdottern är samma person,...
Löjligt!

Hoppas allt detta löser sig så alla känner sig som vinnare efteråt.
Hoppas också det men tyvärr brukar alla snarare bli förlorare efter familjestrider.

Jag vill tacka er alla som kommit med kloka inlägg som hjälper mig mycket i mina funderingar! Jag kan berätta att min brorson nu har erkänt i ett telefonsamtal med min mor, att dom har hållit på så här mot mig för att skrämma mig, så att dom ska få fortsätta att ha det som det är nu. Alltså vill dom fortsätta att disponera båda de gemensamma stugorna som sina egna och fortsätta att disponera halva den lada som min bror och jag kommit överens om att jag skulle få disponera ensam.
Men ändå vidhåller dom att min stuga skall ingå.

MissMuffet skrev:
Fast omm (om och endast om) Blåklocka har rätt så har ju han agerat så att brorsbarnens del kraftigt minskat i värde något Blåklocka senare kan göra sig en rejäl hacka på när han löst ut brorsbarnen. Jag tycker inte Blåklocka behandlar sin döde brors barn jyst... fast det är juridiskt ointressant.

Här beror det ju helt på om det var en gåva eller förskott på arv och hur allt var formulerat. Det finns många kluriga regler där men jag tänker inte ta hela familjejuridiken på detta forum.
Bra, MM. Nu har du förstått att ett hus på ofri grund på en fastighet sänker dess värde. En liten bit på väg.
Men du missar en väsentlig sak: Brorsbarnens del har inte kraftigt minskat i värde p.g.a. TS "agerande". TS hade sitt hus där långt, långt innan brorsbarnen ens fanns med i bilden. Blanda nu inte in osakligheter nu.

Det är bra att du inte tänker ta hela familjejuridiken på detta forum. För det kommer med stor sannolikhet inte bli speciellt rätt.

Redigerat:
  • Gilla
Blåklocka och 1 till
  • Laddar…
Blåklocka skrev:
Jag vill tacka er alla som kommit med kloka inlägg som hjälper mig mycket i mina funderingar! Jag kan berätta att min brorson nu har erkänt i ett telefonsamtal med min mor, att dom har hållit på så här mot mig för att skrämma mig, så att dom ska få fortsätta att ha det som det är nu. Alltså vill dom fortsätta att disponera båda de gemensamma stugorna som sina egna och fortsätta att disponera halva den lada som min bror och jag kommit överens om att jag skulle få disponera ensam.
Men ändå vidhåller dom att min stuga skall ingå.
Du skall inte ge dig förrän detta är uppklarat och kanske t.o.m. skriftligen överenskommet. Det hela sticker i ögonen på dem, och det kommer vara orsak till schismer under många år framåt om du inte ser till att få det tydligt nu.

De säger ju i praktiken att du har rätt, men ändå tycker de inte det - riktigt. Och att stugan skall ingå är ju för att din brorsdotter annars skulle tappa ansiktet - hon har ju satt sin utbildning och kompetens i pant på att hon har rätt. Dessutom skriftligt i ett mail.

• Gilla
Blåklocka och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas även för Blåklockas och diskussionens bästa att inte brorsdottern inte deltar i denna diskussion, då hon lätt skulle kunna misstolka allmänhetens solida ståndpunkt och cementera sin ståndpunkt ytterligare utifrån någon emotionell stolthet snarare än att parterna tillgodoser sig den goda information som forumsdeltagarna levererat mellan raderna...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.