Snailman
Det bästa skattemässigt är ju att färdigställa huset samma år som man köper tomten (noll skatt)

inte så kul om huset blir fädigt tex 5 januari, det blir ganska dyra 5 dagar det...

Hörde med mors karl nu, som är hyffsat skattekunnig och fick förklarat för mig på detta sätt:

Fastighetsskatt betalas på tomter och tomter där man håller på att bebygga
Fastighetsavgift betalas på bebyggda tomter.

Frågan är då hur man beräknar 2010 om man flyttar in då. Om det räknas som obebyggt hela året, bebyggt hela året eller om man delar upp året? Någon som vet? Snailman?

Snailman
Taxerade som avgiftsfria ja. Men nu verkar den ju inte v ara det?
Frågan är ju hur/när man går över från byggnation till fastighet där man bor.

FredrikoKarl:

Ringer du skattemyndigheterna imorgon så skall jag också göra det.
Så ser vi ifall vi får olika svar.
Ta gärna namn på den du pratar med.

Jag ringer imorgon.

Jo jag ska ringa, det första jag gör. Eller så snart dom öppnar iaf.

Snailman
om det var under byggnation så fick man lämna en särskild fastighetsdeklararation nyligen där kunde man ju anmäla om man byggt färdigt , men den informationen används väl inte förrän i deklarationen året efter..

http://www.skatteverket.se/omskatte...tden6april.5.3258ac79127730fd3b980001843.html

så står det något i årets deklaration som ska in snart så är det väl tillståndet på bygget sista dec 2009?

Såhär ligger det till:
För 2010 (som exempel) så tittar skatteverket hur det ser ut i börjana av året, man får ju en speciell fastighetsdeklaration man ska skicka in för det året. Om fastigheten inte är klar i början av året så åker man på fastighetsskatt (1% av taxeringsvärdet av tomten plus nedlagd kostnad). Vi som blev klar i april betalar alltså fastighetsskatt för 2010, men inte för 2011 då vi är helt befriade från fastighetsskatt/avgift.

För att hårddra det: flyttar man in 31dec året innan så slipper man fastighetsskatt, flyttar man in 2januari så åker man på full fastighetsskatt för hela året.

Tipset är alltså att köpa tomt och färdigställa huset samma år, då slipper man fastighetsskatt. Mycket praktiskt. Något vi ska ta lärdom av :)

Oj det där har jag aldrig hört talas om, jag hade räknat med 6 000 i avgift. Betyder det då att om tomtkostnaden är angiven till 2 miljoner och byggkostnad på 2 miljoner så får vi istället betala 40 000 i skatt för att vi påbörjade bygget förra året och avslutar det i år. Gäller samma regler även om det innan var 6000 i skatt på fastigheten (tomten var bebyggd när vi köpte den)?

När jag angav byggkostnaden så tog jag det förväntade priset inkl. alla avgifter och inte vad vi verkligen lagt ner på själva bygget eftersom att jag tänkte att dte är ju hur som helst 6000 så det är ju inte så noga.

Men jag kanske borde ha dragit av de nästan 500 000 som vi betalat i väg- och vaavgift, försäkringar, KA, bygglov, pantbrev och lagfart. Egentligen borde man väl dra av momsen på allt också, man ska väl inte betala skatt på skatten?

34 000 extra är ju ganska mycket...

En annan fråga som jag kom på precis efter att jag har pratat med skatteverket. Deklarationen gäller ju vad man lagt ner till den 1:a januari.

Om det är så att de gamla byggnaderna med fastighetsskatt på 6000 kr inte är färdigrivna innan den 1:a januari kan man då hävda att det är fastighetsskatten för den byggnaden som gäller?

Eller är det direkt man börjar uppföra huset som en ny skatteberäkning görs oavsett vad som står på tomten?

Varför finns inte det här med i säljarnas kalkyler eller någon annanstans? Det innebär ju ändå en extrakostnad på säkert 30-50 000 minst för de allra flesta i Stockholmstrakten i alla fall. Sedan så ska man ju fylla i blanketten med värde inkl. eget byggande. Så man ska alltså betala skatt på det arbete man själv gör på huset?

Hemmakatten
fastighetsskatten är 1% på tomt + 1% av 50% på erlagd byggkostnad. Du skall ta med alla avgifter i byggkostnaderna inklusive moms. VA räknas som byggkostnad, lagfart räknas som tomtkostnad.
Så har du en tomt som kostat2 miljoner och en byggnad under uppförande som hittills kostad 2 miljoner så blir ditt skatteunderlag 2mil + 1 milj (50& av 20 milj) = 3 miljoner och du får betala 30.000:-

Sedan är det väl som så att man som köpare förutsätts ha inhämtat nödvändiga kunskaper i ämnet. En säljare har definitivt ingen skyldighet att upplysa dig om dina skattekonsekvenser. Oavsett vad man tycker om regeringens politik sånog är de duktiga på marknadsföring och jag håller med, inte mycket, i princip ingenting har skrivits om dessa skatter. Men har du synpunkter på skatterna så får du skriva ett brev till Reinfelt och hans kollegor och klaga.

Redigerat:
Ja hemmakatten la till en bra poäng också, det är 50% av nedlagd byggkostnad man beräknar utifrån. Inte totala byggkostnaden fram tills 1jan.

Och visst kan en säljare vara snäll att meddela detta, men som hemmakatten säger så har dom ingen skyldighet till det. Men nog blir man lite förvånad ändå. Men men, blir bättre året efter :).

Med säljare så menade jag såklart husleverantörerer och deras produktionskalkyler och inte privatpersonen som säljer tomten.

Oavsett vem/vikla som borde upplysa om denna oskäliga skatt så är det surt att behöva punga ut med 25500 som ivårt fall!

byggankan skrev:
Med säljare så menade jag såklart husleverantörerer och deras produktionskalkyler och inte privatpersonen som säljer tomten.
De vill att du ska köpa. Inte att du ska låta bli.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.