4 996 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Nybygge: fastighetsskatt över årskiftet?
Hej!
Har läst på mer än ett ställe om folk som åkt på en högre skatt på sina hus när slutbesiktningen inte varit klar över årsskiftet. Någon som kan sprida lite ljus över denna frågan? Svårt att hitta vad som gäller kring detta. //mvh Martin
Har läst på mer än ett ställe om folk som åkt på en högre skatt på sina hus när slutbesiktningen inte varit klar över årsskiftet. Någon som kan sprida lite ljus över denna frågan? Svårt att hitta vad som gäller kring detta. //mvh Martin
Skatteverket skiljer på hus och pågående bygge. Hus är fria från fastighetsavgift i 5 år. Bygge räknas som en tomt med lite högre pris (än tomt utan bygge) och beskattas som en tomt fram till slutbesiktning.
I slutändan får ni ändå era 5 avgiftsfria år men ett år senare än ni kanske tänkt er.
Minns att jag ringde skatteverket och frågade så lite otydligt är det nog.
I slutändan får ni ändå era 5 avgiftsfria år men ett år senare än ni kanske tänkt er.
15 år ej 5Mellanbarn skrev:Skatteverket skiljer på hus och pågående bygge. Hus är fria från fastighetsavgift i 5 år. Bygge räknas som en tomt med lite högre pris (än tomt utan bygge) och beskattas som en tomt fram till slutbesiktning.
Såhär står det i skatteverkets material:
Byggnad under uppförande
Om uppförandet av ett nytt hus pågår över ett årsskifte,
taxeras byggnaden som under uppförande. Den får
då ett byggnadsvärde som beräknas till hälften av
nedlagda byggkostnader. Något värdeår bestäms inte,
och därför kan byggnaden, om den avser bostäder,
ännu inte få minskad fastighetsavgift. Läs mer i
avsnittet ”Avgiftsminskning för nybyggda bostäder”
nedan.
Under byggtiden tas statlig fastighetsskatt ut på både
tomtmarken och bostadsbyggnaden under uppförande,
om dessa har fått taxeringsvärden.
Byggnaden anses färdig det år som den till övervägande
del kan tas i bruk för sitt ändamål. Normalt taxeras
byggnaden som färdigställd vid fastighetstaxeringen
nästföljande år och ges ett värdeår lika med nybyggnadsåret/färdigåret.
Har inte helt lätt att tolka detta: men betyder det att jag betalar 1% skatt på tomtpris + halva byggkostnaden om slutbesiktningen inte är gjort innan årskiftet?
Ex: Nästan färdigt hus byggkostnad: 2,5 miljoner. Taxeras då som 1.25 + tomtpris säg 500'. 1% på detta nästan 20' rakt i sjön...?? Kan detta verkligen stämma?
Byggnad under uppförande
Om uppförandet av ett nytt hus pågår över ett årsskifte,
taxeras byggnaden som under uppförande. Den får
då ett byggnadsvärde som beräknas till hälften av
nedlagda byggkostnader. Något värdeår bestäms inte,
och därför kan byggnaden, om den avser bostäder,
ännu inte få minskad fastighetsavgift. Läs mer i
avsnittet ”Avgiftsminskning för nybyggda bostäder”
nedan.
Under byggtiden tas statlig fastighetsskatt ut på både
tomtmarken och bostadsbyggnaden under uppförande,
om dessa har fått taxeringsvärden.
Byggnaden anses färdig det år som den till övervägande
del kan tas i bruk för sitt ändamål. Normalt taxeras
byggnaden som färdigställd vid fastighetstaxeringen
nästföljande år och ges ett värdeår lika med nybyggnadsåret/färdigåret.
Har inte helt lätt att tolka detta: men betyder det att jag betalar 1% skatt på tomtpris + halva byggkostnaden om slutbesiktningen inte är gjort innan årskiftet?
Ex: Nästan färdigt hus byggkostnad: 2,5 miljoner. Taxeras då som 1.25 + tomtpris säg 500'. 1% på detta nästan 20' rakt i sjön...?? Kan detta verkligen stämma?
Ja detta är helt sjukt. Passerar tiden årsskiftet för Slutbesiktning åker man lätt på 50'000 kr i skatt för nybyggd villa i förort, som man annars aldrig hade behövt betala. Rimligt?
Ingen som har hittat något sätt att minska denna horribla summa?
Ingen som har hittat något sätt att minska denna horribla summa?
Nej.Vispen74 skrev:
Detta ligger ursprungligen till grund för att tomter (främst i detaljplanerat område) skall bebyggas så snart som möjligt då kommunen oftast redan haft stora utgifter avseende detaljplan, väg, vägbelysning och vvs.
I det långa loppet har detta ingen betydelse. Nästa år, då du förmodat fått slutbesiktning, påbörjas de 15 åren med reducerad avgift.
Redigerat:
Jo men 50 tkr motsvarar knappt fem års maxad fastighetsavgift som måste upp på ett bräde. Så jo, det spelar otroligt stor roll tyvärr. Hade man haft fastighetsavgift med tak, som ett färdigt hus har, så hade jag hållit med dig, men knappt 40 tkr av de 50 är pengar som alrdrig någonsin behövt betalas om man blir klar före nyåret.yonna skrev:
För våran privatekonomi är 50'000 kr i ett bräde som ska betalas in klart kännbart.
Du har tydligen byggt på en högtaxerad tomt och din summa kommer ändå reduceras framöver Jag (förmodligen också många andra av oss) byggde också över ett årsskifte. Nästa "deadline" blir sedan slutbesiktningsdatum/inflyttningsdatum för de som vill skjuta upp en eventuell reavinst ...
Det är mycket man måste tänka på och planera när man bygger hus 😉.
Det är mycket man måste tänka på och planera när man bygger hus 😉.
Redigerat:
Klicka här för att svara