Hej,

Det här ju en hel del på det här forumet som har byggt hus och jag tänkte fråga er hur ni har gjort med deklarationenen. Stommen till huset kom i slutet av oktober 2017 och huset byggdes på plats och vi flyttade in i april 2018. Enligt SKV ska det inte vara någon fastighetsskatt de 15 första åren. Kollar med på deklarationen står det att vi betalar 1% av taxeringsvärdet för obebyggd tomt men huset stod ju där 2018?

Kollar man på fastighetsdeklarationen står det att typ av taxeringsenhet är bebyggd tomt samt att SKV uppmanar oss att uppge nybyggnadskostnad men jag förstår inte vart? finns ju ingen ruta för det. Att ringa till SKV lär ju ta en evighet i deklarationstider så hoppas att någon på forumet vet:)

Känns konstigt att vi får betala för en obebyyggd tomt samtidigt som taxeringsenheten är "småhusemhet bebyggd".

Är det någon speciell blankett?
 
Det räknas inte som bebyggd förrän ni fått någon form av slutbesked och fått börja bo i huset. Fram till dess är det obebyggd tomt med full avgift.
 
Åkte på samma sak. Man deklarerar ju fastigheten typ 18 januari och det värdet gäller väl vad jag tror till nästa år skulle jag gissa. Jag fick en härlig skatt på 15000kr...
 
Vi fick hem en särskild blankett att fylla i där man får ange ett antal uppgifter kring byggnationen, kvm, komplementbyggnader, standard bla.

Men det är inte säkert att ni hinner får den till denna deklarationen när ni flyttade in 2018... tror det skickas ut var tredje år?
Men det bör ju gå att lösa på internet, är en särskild blankett. Vad den heter har jag dock inte en aning om! Ring skatteverket och fråga... :)
 
Nu fick jag äntligen tag på skatteverket. Under den särskilda E-tjänsten "Fastighetdeklaration" fanns det uppgifter som man behövde fylla i om husets standard.

Om någon annan undrar samma sak i framtiden:

*Endast en av ägarna till huset behöver fylla i fastighetsdeklarationen.
*Det står att "Skatteverket ber dig komplettera med nedlagd byggnadskostnad". Detta gäller ENBART om huset inte är färdigbyggt, om huset är klart behöver ni inte uppge någon summa alls (trots att det står det).

*Fastighetsskatt på 1% av taxeringsvärdet måste man betala om fastigheten är obebbod 1 januari 2018. I texterna står det "obebyggd" men SKV tolkar det som att tomten är "obebyggd" fram tills någon flyttar in, oavsett om det står ett hus på tomten eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.