Planerar att bygga nytt och ska ha ett L-format kök och funderar på val av fönster som ska sitta ovanför bänkskivan. Jag står i valet och kvalet mellan att välja ett 13x10 fönster för att få plats med bänkskivan under fönstret, alternativt et 13xx12 och låta bänkskivan passera över fönstrets nederkant.. Hade ni valt lösningen med 13x10 fönster enligt bifogad bild (vilket innebär att fönstrena inte linjerar i nederkant, kommer vara tre fönster som är 12x12 och linjerar samt ett enligt bilden på 13x10 som inte linjerar) eller låtit bänkskivan passera över fönsrrets nedre del?

• 3D-design av L-format kök med fönster ovanför bänkskivan; visar skillnad i fönsterlinjering och hur bänkskivan kan passera över fönstrets nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Alla dagar i veckan ett lägre fönster vid diskhon..

J Johank_86 skrev:
Planerar att bygga nytt och ska ha ett L-format kök och funderar på val av fönster som ska sitta ovanför bänkskivan. Jag står i valet och kvalet mellan att välja ett 13x10 fönster för att få plats med bänkskivan under fönstret, alternativt et 13xx12 och låta bänkskivan passera över fönstrets nederkant.. Hade ni valt lösningen med 13x10 fönster enligt bifogad bild (vilket innebär att fönstrena inte linjerar i nederkant, kommer vara tre fönster som är 12x12 och linjerar samt ett enligt bilden på 13x10 som inte linjerar) eller låtit bänkskivan passera över fönsrrets nedre del?
Godmorgon, hur torkar ni bort framtida stänk från diskhon, för mig är det helt opraktiskt med ett fönster under bänkskivan, för mig skulle det dessutom se väldigt konstigt ut, typ fel ritat kök.

T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, hur torkar ni bort framtida stänk från diskhon, för mig är det helt opraktiskt med ett fönster under bänkskivan, för mig skulle det dessutom se väldigt konstigt ut, typ fel ritat kök.
Morning, rent stänkmässigt torde det ju bli samma sak. I mitt nuvarande kök har jag lösningen som är uppritad oå bilden, dvs mindre fönster och det stänker upp lite. Tycker dock det går smidigt att dra av med trasa med jämna mellanrum. Menar du att köket känns felritat med fönster under bänkskivan, eller felritat så som det ser ut nu?

J Johank_86 skrev:
Morning, rent stänkmässigt torde det ju bli samma sak. I mitt nuvarande kök har jag lösningen som är uppritad oå bilden, dvs mindre fönster och det stänker upp lite. Tycker dock det går smidigt att dra av med trasa med jämna mellanrum. Menar du att köket känns felritat med fönster under bänkskivan, eller felritat så som det ser ut nu?
Fel ritat med fönster under bänkskivan, din skiss nu är ok.

N
Personligen har jag väldigt svårt för fönster i olika storlek och har själv ett fönster som går nedanför diskbänken. Ger karaktär tycker jag och vi har inga problem med stänk. Bygg upp stänkskydd längsmed hela bänkskivan.

Hej, varför fönster överhuvudtaget om man ändå ska bygga för det med stänkskydd framför, hur tvättar ni fönstret ? Vill man ha det så är det ok, men jag är tveksam till om man får bygglov vid nybyggnation med en sådan fönster placering.
Mvh Teuvo
Ps Härmed avslutar jag detta ärende för min del, jag har lämnat min åsikt i frågan

Ossian K Olsson
Jag hade kört på det stora fönster! Byggt en bra hylla nedanför diskbänken och där haft kryddor och grejer! Superfint och bra!

• Gilla
Naiv entusiast
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.