86 481 läst ·
799 svar
86k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Så du påstår alltså att det aldrig är kö på ölandsbron?Demmpa skrev:
Nästa söndag (25/6) lär det vara långa köer från bl.a. Borgholm via Ölandsbron till E22an.
Det kommer att märkas som mest på Ölandsbron.
Köerna på Ölandsbron kommer troligen att börja vid 10-tiden och pågå till ca 16-tiden.
Detta sker år efter år,
[länk]
"Normalt" kör man sträckan Borgholm-Kalmar på ca 45 minuter, men när det är mycket köer så kan den sträcka ta över tre timmar.
Ett av problemen på/vid Ölandsbron är på fastlandssidan, där 99,xx% av all trafik i högra körfältet ska in i vänstra körfältet för att komma vidare till E22an. Hela sträckan från brofästet till E22an är enfilig.
Men genom att planera avresan till 07:00 på söndagsmorgonen eller till efter 16:00 så slipper man köerna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
I den här diskussionen är det en sak jag inte förstår om man säger att ingen har sagt att det inte finns några köer. Varför måste jag då komma med källor som visar att det finns köer?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Låt mig gissa, som boende på öland hatar man den här perioden....Demmpa skrev:
Nästa söndag (25/6) lär det vara långa köer från bl.a. Borgholm via Ölandsbron till E22an.
Det kommer att märkas som mest på Ölandsbron.
Köerna på Ölandsbron kommer troligen att börja vid 10-tiden och pågå till ca 16-tiden.
Detta sker år efter år,
[länk]
"Normalt" kör man sträckan Borgholm-Kalmar på ca 45 minuter, men när det är mycket köer så kan den sträcka ta över tre timmar.
Ett av problemen på/vid Ölandsbron är på fastlandssidan, där 99,xx% av all trafik i högra körfältet ska in i vänstra körfältet för att komma vidare till E22an. Hela sträckan från brofästet till E22an är enfilig.
Men genom att planera avresan till 07:00 på söndagsmorgonen eller till efter 16:00 så slipper man köerna.
Jag skulle gjort det.
Nu vet jag inte hur det ser ut normalt med köer. Men jag har en känsla av att det inte är speciellt mycket trafik på helgerna. Förvisso en gissning, men i Stockholm är det nästan inga köer på helgen.
Som boende känns det kanske inte så kul att behöva kliva upp i ottan en söndag för att slippa köerna....
Har någon velat få källa på det?Bananskalare skrev:
Däremot har många varit nyfikna på var det sagts att det INTE existerar köer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Du blandar ihop frågorna.Bananskalare skrev:
Som @FredrikR skriver har du främst ombetts ta fram källor på att någon här hävdat att det inte finns några köer.
Sen har jag (och säkert andra också) ifrågasatt värdet av de källor du dragit fram som antyder att köer i sportlovstrafiken är ett stort generellt problem. Där har det efterfrågats seriösare underlag för diskussionen, eftersom att källorna som dragits fram så uppenbart är cherry-pickade.
Vi åkte sällan till Kalmar söndagen efter midsommar, däremot så åkte vi ofta hem från norra till mellesta delen av ön på söndagseftermiddagen/kvällen.Bananskalare skrev:
Låt mig gissa, som boende på öland hatar man den här perioden....
Jag skulle gjort det.
Nu vet jag inte hur det ser ut normalt med köer. Men jag har en känsla av att det inte är speciellt mycket trafik på helgerna. Förvisso en gissning, men i Stockholm är det nästan inga köer på helgen.
Som boende känns det kanske inte så kul att behöva kliva upp i ottan en söndag för att slippa köerna....
Vi lärde oss alternativa vägar så att man "kortade ner" kötiden.
Som barn/ungdom tyckte jag om sommargästerna.
Som äldre ungom så hade jag sommarjabb tack vare sommargästerna, jobbade som vaktmästare på camping.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Om jag nu skulle svara på detta på samma sett som du och Nissen svarar på vad folk skriver om kö på laddstationer så skulle det kunna bli något i stil med:Bananskalare skrev:
"Jadå, du påstår att det aldrig någonsin är kö i Stockholm?"
Det blir ju rätt fånigt, ellerhur?
Jag vet inte hur den kan bli tydligare men Nicke har till exempel aldrig skrivit att det aldrig blir kö på någon laddningsstation utan bara att han inte hamnat i den kö, vilket är en helt annan sak. Han skriver att det kan bli kö på vissa stationer, vissa tider, men att det oftast går att undvika.
Rätt märkligt påstående.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag ser det som ett inlägg om att just @Nicke Nyfiken inte drabbats av köer. Alltså just det han skriver.
Till det kan vi lägga senare diskussioner som visat att Nicke kör Tesla, vilket hjälper då deras laddstationer på alla sätt är bättre än Ionitys, som i princip alltid är de som det blir köer vid.
Ett antal källor säger att i semestertider är det problem med köer på laddstationer, och sedan kommer @Nicke Nyfiken och säger att under de senaste 8 åren har hen aldrig sett några köer vid laddstationerna i semestertider.
Och du ser ingen motsägelse i det.
Då lever vi på olika planeter helt enkelt.
Faktum är att infrastrukturen för elbilsladdning är underdimensionerad både i Sverige och i Europa. Du och @Nicke Nyfiken får gärna tro något annat, men det har inget med verkligheten att göra…
Jag ser fram emot att få min nya laddhybrid vid årsskiftet med ytterligare några bekymmersfria bilår framför mig.
Skogsägare
· 23 231 inlägg
källorna säger att problemen är som störst i semestertider, och du säger att du aldrig sett problem i semestertider. Alltså är set samma tidsperiod det handlar om. Man kan ju fundera på vem det är som ljuger…Nicke Nyfiken skrev:
Du verkar ju inte ens begripa det du själv skriver. Så både läs och skrivförståelsen har förbättringspotential…
Sett köer? Han har inte drabbats av dom.Nissens skrev:
Rätt märkligt påstående.
Ett antal källor säger att i semestertider är det problem med köer på laddstationer, och sedan kommer @Nicke Nyfiken och säger att under de senaste 8 åren har hen aldrig sett några köer vid laddstationerna i semestertider.
Och du ser ingen motsägelse i det.
Då lever vi på olika planeter helt enkelt.
Faktum är att infrastrukturen för elbilsladdning är underdimensionerad både i Sverige och i Europa. Du och @Nicke Nyfiken får gärna tro något annat, men det har inget med verkligheten att göra…
Jag ser fram emot att få min nya laddhybrid vid årsskiftet med ytterligare några bekymmersfria bilår framför mig.Och jag kommer att le när jag ser köerna vid laddstationerna.
![]()
Förstår du verkligen inte skillnaden.
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Nej, det har han inte sagt. Han har sagt att han inte påverkats av det. Kanske har han sett Ionity-kön från sin Teslaladdare, vad vet jag.Nissens skrev:
Nej.Nissens skrev: