86 480 läst ·
799 svar
86k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Sjukt dåligt läsförståelse.Nissens skrev:
Det säger bara att VI har aldrig behövt köa.
Det säger INGENTING om att det inte funnits köer vid andra tillfällen.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Nej, jag ser det som ett inlägg om att just @Nicke Nyfiken inte drabbats av köer. Alltså just det han skriver.Nissens skrev:
Till det kan vi lägga senare diskussioner som visat att Nicke kör Tesla, vilket hjälper då deras laddstationer på alla sätt är bättre än Ionitys, som i princip alltid är de som det blir köer vid.
Du kanske skulle prova att läsa lite bakåt i tråden.Nissens skrev:
i inlägg #421 skriver jag:
"Vill man tvunget ladda på Ionitys laddstolpar (som artikeln handlar om) för att man har fått ett billigt abonnemang när man köpte bilen, så får man väl stå i kö där när det är sportlov om man känner för det.
Själv har jag aldrig laddat hos dem...
Det har säkert varit kö på andra laddnätverk också vid vissa tidpunkter på speciella dagar, men det har aldrig drabbat oss..."
Hur du lyckas tolka detta som att jag förnekar att det finns köer, är en gåta för mig.
Jag har aldrig vunnit en miljon på Triss!
Säger jag då att det inte finns några Triss miljonärer alls, eller säger jag något om hur mitt lottköpande fallit ut?
Skulle gå att applicera på liknande uttalanden här i tråden.
Säger jag då att det inte finns några Triss miljonärer alls, eller säger jag något om hur mitt lottköpande fallit ut?
Skulle gå att applicera på liknande uttalanden här i tråden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Det finns många sätt, men ett är att inte börja leta i journalistik som söker problem och jobbar med anekdoter.Bananskalare skrev:
Anekdotisk bevisning kan duga i brist på annat, men då får man söka sig till någon som faktiskt försöker göra rätt. Här finns ett exempel på det från Guiden om elbil, där, om jag minns rätt han stöter på en del laddköer men också konstaterar att han hade kunnat undvika flera av dem.
Men helst skulle jag se någon form av statistik. Hur stor andel av X elbilister som åkte till fjälls från Stockholm vecka nio hamnade i köer? Vilken väg valde de? Vilka nätverk/stationer gällde det? Fakta alltså, där man inte cherry-pickar problem.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag vet att Vi bilägare fanns med. Men den duger inte heller.Nötegårdsgubben skrev:
Återigen, eftersom att du har så bristande läsförståelse måste du lära dig att citera det du påstått hänt. Eftersom att de inlägg du påstår dig referera till inte har skrivits kan nämligen inte vi andra plocka fram dem för att motbevisa dig.
Vad flera av oss har skrivit är att skräppressens click bait-artiklar om köer vid elbilsladdare går till såhär: De åker till en Ionity-station i exempelvis sportlovsrusning och träffar arga köande kunder. Dessa kunder har ett incitament att ladda hos just Ionity pga. deras prismodell. Samtidigt kan det finnas betydligt lägre belastade laddstationer några km bort, men de passar inte in i journalistens vinkling, för ”Laddkaos! Elbilskund var tvungen att välja dyraste laddaren på redan extremdyra sportlovssemestern!” gör sig liksom inte.
Dessa artiklar skrivs för sådana som dig, som vill uppröras över något ni redan är emot och för räddhågsna människor som är oroliga för allt.
Ledsen att säga det om du trott något annat i hela ditt liv, men dagstidningar är inte ett seriöst källmaterial för en balanserad sanning.
Breda statistiska källor duger. Kvällspress – not so much.
Men stanna upp nu ett par sekunder. Inser ni inte hur patetiskt det här är...
Varje gång man visar att det finns köer så säger alla samtidigt det det finns inga köer.
Sen tänk till lite nu...
Varför vore det så hemskt att säga visst det är lite köer när det är rusning?
Jag lovar att det inte kommer påverka försäljningen av elbilar.
Nu är det er tur att bevisa att det finns inga köer
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu kommer jag med en fundering.
Det heter att folk har talat pm sin egen erfarenhet. Och att ingen har sagt att det inte finns köer. Men när man säger det får man höra att det finns inga köer.
Det heter att folk har talat pm sin egen erfarenhet. Och att ingen har sagt att det inte finns köer. Men när man säger det får man höra att det finns inga köer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Återigen, det är ingen som säger att det inte finns köer vid vissa laddstationer vid vissa tillfällen.Bananskalare skrev:
Det är det vi säger, samtidigt säger vi även att det går att undvika de flesta köerna genom lite planering och avresa vid "udda" tider.Bananskalare skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Det är förfarandet, inte avsändaren som är problemet. Med vissa avsändare kan man förstås ”med arslet och en bit krita” (för att låna språkbruk från Aftonbladet) räkna ut att de inte har så hög verkshöjd, av andra kan man förvänta sig mer, men til syvende og sidst är det innehållet man har att döma.Bananskalare skrev:
Stanna upp och vänta på vad då? Det är ju ingen som säger att det inte finns köer. Det är en halmdocka ni slåss mot.Bananskalare skrev:
Nästa söndag (25/6) lär det vara långa köer från bl.a. Borgholm via Ölandsbron till E22an.
Det kommer att märkas som mest på Ölandsbron.
Köerna på Ölandsbron kommer troligen att börja vid 10-tiden och pågå till ca 16-tiden.
Detta sker år efter år,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kilometerlanga-koer-pa-olandsbron-se-dronarbilderna
"Normalt" kör man sträckan Borgholm-Kalmar på ca 45 minuter, men när det är mycket köer så kan den sträcka ta över tre timmar.
Ett av problemen på/vid Ölandsbron är på fastlandssidan, där 99,xx% av all trafik i högra körfältet ska in i vänstra körfältet för att komma vidare till E22an. Hela sträckan från brofästet till E22an är enfilig.
Men genom att planera avresan till 07:00 på söndagsmorgonen eller till efter 16:00 så slipper man köerna.
Det kommer att märkas som mest på Ölandsbron.
Köerna på Ölandsbron kommer troligen att börja vid 10-tiden och pågå till ca 16-tiden.
Detta sker år efter år,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kilometerlanga-koer-pa-olandsbron-se-dronarbilderna
"Normalt" kör man sträckan Borgholm-Kalmar på ca 45 minuter, men när det är mycket köer så kan den sträcka ta över tre timmar.
Ett av problemen på/vid Ölandsbron är på fastlandssidan, där 99,xx% av all trafik i högra körfältet ska in i vänstra körfältet för att komma vidare till E22an. Hela sträckan från brofästet till E22an är enfilig.
Men genom att planera avresan till 07:00 på söndagsmorgonen eller till efter 16:00 så slipper man köerna.
