Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om alla anstränger sig lite extra och slutar tolka varandras inlägg går det kanske lite enklare. Eller är det för mycket begärt?
Alla?
Räcker om Nissen läser det som skrivs. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
I citatet i mess #404 står det:
”Under de 8 år som vi kört elbil har vi gjort väldigt många semesterresor, och vi har aldrig behövt vänta för att komma åt en laddare.”

Det är ett påstående att köerna inte finns.
Sjukt dåligt läsförståelse. :crysmile:

Det säger bara att VI har aldrig behövt köa.
Det säger INGENTING om att det inte funnits köer vid andra tillfällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om alla anstränger sig lite extra och slutar tolka varandras inlägg går det kanske lite enklare. Eller är det för mycket begärt?
Det är bra med humor det behövs
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är bra med humor det behövs
Nej, det du kallar humor är tröttsamt
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, du ser det som en bekräftelse på att de finns? Rätt märklig tolkning i så fall.
Nej, jag ser det som ett inlägg om att just @Nicke Nyfiken inte drabbats av köer. Alltså just det han skriver.

Till det kan vi lägga senare diskussioner som visat att Nicke kör Tesla, vilket hjälper då deras laddstationer på alla sätt är bättre än Ionitys, som i princip alltid är de som det blir köer vid.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Så, du menar nu att det finns köer trots att du inte sett några under dina 8 år på semesterresor?
Du kanske skulle prova att läsa lite bakåt i tråden.

i inlägg #421 skriver jag:

"Vill man tvunget ladda på Ionitys laddstolpar (som artikeln handlar om) för att man har fått ett billigt abonnemang när man köpte bilen, så får man väl stå i kö där när det är sportlov om man känner för det.

Själv har jag aldrig laddat hos dem...

Det har säkert varit kö på andra laddnätverk också vid vissa tidpunkter på speciella dagar, men det har aldrig drabbat oss..."



Hur du lyckas tolka detta som att jag förnekar att det finns köer, är en gåta för mig.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig vunnit en miljon på Triss!

Säger jag då att det inte finns några Triss miljonärer alls, eller säger jag något om hur mitt lottköpande fallit ut?

Skulle gå att applicera på liknande uttalanden här i tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt syns köerna om de finns. Eller har du stått i en osynlig kö någon gång?
Du har aldrig varit på apoteket?
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad för krav ställer du för att jag ska kunna bevisa problemet med köer?
Det finns många sätt, men ett är att inte börja leta i journalistik som söker problem och jobbar med anekdoter.

Anekdotisk bevisning kan duga i brist på annat, men då får man söka sig till någon som faktiskt försöker göra rätt. Här finns ett exempel på det från Guiden om elbil, där, om jag minns rätt han stöter på en del laddköer men också konstaterar att han hade kunnat undvika flera av dem.

Men helst skulle jag se någon form av statistik. Hur stor andel av X elbilister som åkte till fjälls från Stockholm vecka nio hamnade i köer? Vilken väg valde de? Vilka nätverk/stationer gällde det? Fakta alltså, där man inte cherry-pickar problem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Återigen, eftersom att du har så bristande läsförståelse måste du lära dig att citera det du påstått hänt. Eftersom att de inlägg du påstår dig referera till inte har skrivits kan nämligen inte vi andra plocka fram dem för att motbevisa dig.

Vad flera av oss har skrivit är att skräppressens click bait-artiklar om köer vid elbilsladdare går till såhär: De åker till en Ionity-station i exempelvis sportlovsrusning och träffar arga köande kunder. Dessa kunder har ett incitament att ladda hos just Ionity pga. deras prismodell. Samtidigt kan det finnas betydligt lägre belastade laddstationer några km bort, men de passar inte in i journalistens vinkling, för ”Laddkaos! Elbilskund var tvungen att välja dyraste laddaren på redan extremdyra sportlovssemestern!” gör sig liksom inte.

Dessa artiklar skrivs för sådana som dig, som vill uppröras över något ni redan är emot och för räddhågsna människor som är oroliga för allt.

Ledsen att säga det om du trott något annat i hela ditt liv, men dagstidningar är inte ett seriöst källmaterial för en balanserad sanning.

Breda statistiska källor duger. Kvällspress – not so much.
Jag vet att Vi bilägare fanns med. Men den duger inte heller.

Men stanna upp nu ett par sekunder. Inser ni inte hur patetiskt det här är...
Varje gång man visar att det finns köer så säger alla samtidigt det det finns inga köer.

Sen tänk till lite nu...
Varför vore det så hemskt att säga visst det är lite köer när det är rusning?
Jag lovar att det inte kommer påverka försäljningen av elbilar.
Nu är det er tur att bevisa att det finns inga köer
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nu kommer jag med en fundering.

Det heter att folk har talat pm sin egen erfarenhet. Och att ingen har sagt att det inte finns köer. Men när man säger det får man höra att det finns inga köer.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det du kallar humor är tröttsamt
Jag ber om ursäkt att min sarkasm inte framgick tillräckligt tydligt
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men stanna upp nu ett par sekunder. Inser ni inte hur patetiskt det här är...
Varje gång man visar att det finns köer så säger alla samtidigt det det finns inga köer.
Återigen, det är ingen som säger att det inte finns köer vid vissa laddstationer vid vissa tillfällen.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen tänk till lite nu...
Varför vore det så hemskt att säga visst det är lite köer när det är rusning?
Jag lovar att det inte kommer påverka försäljningen av elbilar.
Nu är det er tur att bevisa att det finns inga köer
Det är det vi säger, samtidigt säger vi även att det går att undvika de flesta köerna genom lite planering och avresa vid "udda" tider.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet att Vi bilägare fanns med. Men den duger inte heller.
Det är förfarandet, inte avsändaren som är problemet. Med vissa avsändare kan man förstås ”med arslet och en bit krita” (för att låna språkbruk från Aftonbladet) räkna ut att de inte har så hög verkshöjd, av andra kan man förvänta sig mer, men til syvende og sidst är det innehållet man har att döma.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men stanna upp nu ett par sekunder. Inser ni inte hur patetiskt det här är...
Varje gång man visar att det finns köer så säger alla samtidigt det det finns inga köer.
Stanna upp och vänta på vad då? Det är ju ingen som säger att det inte finns köer. Det är en halmdocka ni slåss mot.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Nästa söndag (25/6) lär det vara långa köer från bl.a. Borgholm via Ölandsbron till E22an.
Det kommer att märkas som mest på Ölandsbron.
Köerna på Ölandsbron kommer troligen att börja vid 10-tiden och pågå till ca 16-tiden.

Detta sker år efter år,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kilometerlanga-koer-pa-olandsbron-se-dronarbilderna

"Normalt" kör man sträckan Borgholm-Kalmar på ca 45 minuter, men när det är mycket köer så kan den sträcka ta över tre timmar.

Ett av problemen på/vid Ölandsbron är på fastlandssidan, där 99,xx% av all trafik i högra körfältet ska in i vänstra körfältet för att komma vidare till E22an. Hela sträckan från brofästet till E22an är enfilig.

Men genom att planera avresan till 07:00 på söndagsmorgonen eller till efter 16:00 så slipper man köerna.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.