Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och JFB bör man ha i ett badrum, även om det är gammalt.
Skulle en personskyddsautomat duga?
 
Ja.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du?
Vägguttag som monteras ska givetvis följa svensk standard, det gäller alla å inte bara de som monteras i badrum,
Jag menar att vi är medlemmar i EU.

Ändå har Sverige sina egna regler på EL, även på mycket annat. Medans andra regler, lagar etc styrs helt efter EU. "Det har nu bestämts så i EU och vi måste följa det" brukar det heta!

Eftersom dagens vitvaror inte håller något så är det ju mer kostnadseffektivt för konsumenten kunna byta ut maskinen utan elektriker (vilket är fullt lagligt om den är ansluten med stickpropp).

Det är även enklare vid flytt eller om maskinen behöver repareras och flyttas.

Det som är intressant att vi i Sverige har "stickpropp" till ugnar och spisar. Där är det fast anslutning t ex i Finland 😉
Fick erfara det när jag köpte min spis från Finland. Den kom helt utan sladd!

Hmmm....

Skulle även underlätta fri handel, fri rörlighet gällande var man jobbar OM vi hade gemensamma standarder och regler!
 
Jag håller inte med om att Sverige skulle ha egna regler. Det svenska undantagen är få. Vi har definitivt inga särskilda regler i badrum, utan de regler som Demmpa nämner är internationella. Däremot kan det finnas lite olika branchpraxis mellan länder.

Jag ser heller inga problem med stickpropp även om fast anslutning är säkrare. I trådens ämne finns det dock regler för placering av uttag i badrum. Dessa har vi inte rett ut i TS fall.
 
kisumisu
et ö
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller inte med om att Sverige skulle ha egna regler. Det svenska undantagen är få. Vi har definitivt inga särskilda regler i badrum, utan de regler som Demmpa nämner är internationella. Däremot kan det finnas lite olika branchpraxis mellan länder.

Jag ser heller inga problem med stickpropp även om fast anslutning är säkrare. I trådens ämne finns det dock regler för placering av uttag i badrum. Dessa har vi inte rett ut i TS fall.
Det är ju olika regler när t ex i Finland fastansluts aldrig tvättmaskiner i vanliga hem. Möjligt att större maskiner fastansluts.

Mycket är även bakom 16A säkringar. Rejälare kablar, rejälare uttag (nu vet jag inte hur Biltema, Jula mm har det i Finland, måste kolla) även lågprisbutiker säljer kvalite.

Antar att man får inte sälja sådant skit som lågprisbutiker här i Sverige gör.
Priserna är dock okej ändå på dessa lågprisbutiker så verkar inte vara så mycket dyrare göra kvalitet.

Skillnader är även åt andra håll. Jag tycker vi har bättre kranar, duschar etc i Sverige när det kommer till VVS. Finnarna har mycket mer plast i sina kranar och duscharna är horribla. T ex 99% av fallen styrs slangen i duschen via en knapp som är beroende av bra vattentryck och återställs även direkt om man stängt av duschen. Riktigt skitsystem om du frågar mig 😁 i många allmänna toaletter är spaken till kranen av i deras Oras, lyckatill att göra sådan förstörelse på en FM Mattson kran....

Men det klart med gemensam standard på kvalitet kan det ju bli även försämringar som t ex blivit med vägarna.
I Sverige har vi fått 40,60,80,100,120...till våra mycket enkla 30,50,70,90,110. Man älskar att krångla till det! Man har även gjort som i Finland att det är konstant hopp + på köpet en kamera efter 100. 🤔 Allt för att folk ska åka dit på fortkörning 😡
Sedan har man gjort heldraget till helt vitt. Det har vi alltid haft i Sverige. Men Finland hade skrikande gult när det var heldragen linje det syntes jättebra men nä det var inte EU standard längre suck suck och åter suck....

Finland är dock mer för att verkligen lyda EU. Även på bra grejer för ja det finns ju bra saker med EU också.
Här är Sverige utanför var ju så även med valutan vi är ensamma med Danmark om att ha en annan valuta nu när England gjorde brexit.

Tom i Norge har man infört saker som bestämts inom EU fast Norge är helt utanför och skulle verkligen kunna göra som de vill. Märkte det på ett jobb i Norge "ta fram EU mappen". Tänkte va? Va? Eu mappen? Ni är ju inte ens med i EU 🤯
Syftades på hålsystemen 😂 ni vet de där hålen man gjort på papper. Här är vi ganska ensamma i Sverige fick jag lära mig 😂 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hålslagsapparat

Förlåt för min offtopic men det är intressant när man på vissa saker måste följa EU och på andra inte. Finns ju mycket annat också som Snus, drivmedel som punktskattas, osv.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Mycket är även bakom 16A säkringar. Rejälare kablar, rejälare uttag (nu vet jag inte hur Biltema, Jula mm har det i Finland, måste kolla) även lågprisbutiker säljer kvalite.

Antar att man får inte sälja sådant skit som lågprisbutiker här i Sverige gör.

Det är samma Schuko-standard i hela världen och fri rörlighet för varor inom EU. Så Finland har varken rejälare uttag eller andra modeller i lågprisbutikerna.
 
kisumisu
useless useless skrev:
Det är samma Schuko-standard i hela världen och fri rörlighet för varor inom EU. Så Finland har varken rejälare uttag eller andra modeller i lågprisbutikerna.
Standard samma. Men kvalite tveksamt.
Visst installerar ju elektrikerna kvalitet och vill inte ens ta med tången på lågprisuttag etc.

Förstår det också 100%, då jag själv också vill slippa bränder eller uttag som plasten nedgraderas i förtid.

Kan du då förklara varför lågprisbutikerna i Sverige säljer oftast skit?!
Är det bara att jag råkat ha tur/otur? Dvs hitta bra grejor för billig peng bara i grannlandet?

Sen har vi ju butiker (som kanske själv märkt o tagit vettigt beslut) som slutat sälja vissa elgrejor som Rusta. Visst säljs det fortfarande belysning, skarvsladdar osv men inget som sitter fast.

Såklart får man bra kavlitet i Sverige men dessa säljs oftast endast av proffsbutiker Ahlsell, Swedol etc etc. Till mycket överprisade priser!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Standard samma. Men kvalite tveksamt.
Visst installerar ju elektrikerna kvalitet och vill inte ens ta med tången på lågprisuttag etc.

Förstår det också 100%, då jag själv också vill slippa bränder eller uttag som plasten nedgraderas i förtid.

Kan du då förklara varför lågprisbutikerna i Sverige säljer oftast skit?!
Är det bara att jag råkat ha tur/otur? Dvs hitta bra grejor för billig peng bara i grannlandet?

Sen har vi ju butiker (som kanske själv märkt o tagit vettigt beslut) som slutat sälja vissa elgrejor som Rusta. Visst säljs det fortfarande belysning, skarvsladdar osv men inget som sitter fast.

Såklart får man bra kavlitet i Sverige men dessa säljs oftast endast av proffsbutiker Ahlsell, Swedol etc etc. Till mycket överprisade priser!
Finska elektriker installerar väl samma Schneider, Elko, etc som de svenska eller tyska? Vad jag vet finns det ingen tillverkare som har olika produktserier av schukouttag med olika kvalitet för olika länder.

Jula säljer samma lågprisskräp även i finland:
https://www.jula.fi/catalog/sahko-j...-kytkimet/seinapistorasiat/pistorasia-400800/
 
kisumisu
useless useless skrev:
Finska elektriker installerar väl samma Schneider, Elko, etc som de svenska eller tyska? Vad jag vet finns det ingen tillverkare som har olika produktserier av schukouttag med olika kvalitet för olika länder.
Det gör dom!
Tar även liknande överpriser 😂

Men jag har ibland lyckats hitta dessa själv i nån lågprisbutik för en spottstyver i pris jämförelse vad byggvaruhusen och de olika grossisterna tar i pris inte minst själva elektrikerna 👌

Ps. A ja glöm det.
Såg att det finns på näthandel.
Är väl butikerna häromkring som försöker blåsa en....på priser 300-400kr för strömbrytare 😉

Dock skönare kunna köpa grejor över disk.... men men....nu är jag med! Du bor kanske i en större stad med mer konkurrens.
 
Lågrpis som Biltema är inte uteslutande skräp, det är varierande kvalitet. Ibland skräp, ibland helt OK. Men det är svårt att veta. Därfö bör man undvika det.

Och jag skulle bli rätt förvånad om det inte är lika i Finland eller andra länder med lågprisbutiker.

kisumisu kisumisu skrev:
Såklart får man bra kavlitet i Sverige men dessa säljs oftast endast av proffsbutiker Ahlsell, Swedol etc etc. Till mycket överprisade priser!
Nej, du hittar samma kvalitestmärken till rätt OK pris på Jula, ClasOhlson, Bauhaus, Hornbach osv. men du måste välja kända fabrikat, inte de egna lågpris märkena hos ex. Jula.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
H hempularen skrev:
Nej, du hittar samma kvalitestmärken till rätt OK pris på Jula, ClasOhlson, Bauhaus, Hornbach osv. men du måste välja kända fabrikat, inte de egna lågpris märkena hos ex. Jula.
Såg det när jag gjorde lite onlinesök 😉

Kollade Biltema hemsida.
Där var det samma utbud bara att perilex fanns då inte i Finland.
Var tom dyrare priser på Biltemagrejorna i grannlandet 😂

Visst vi kanske (om vi har tur) får in mer kvalitet även till Dollarstore (finska Tokmanni har ju köpt den).
Och Motonet har ju också börjat komma till Sverige. Där finns mycet bra till vettiga priser.

Sen är det ju såklart man tar en risk med lågprisaffärer. Men om vi talar om vissa märken så är det ju ingen skillnad på kvalitet (annars skulle dom ju sälja förfalskade saker).

I Finland säljs också ett eget lågprismärke som heter "Harju" tycker de verkar vara rätt så bra grejor. Sedan går ju inte allt hitta heller, som doslock verkar de vara annan standard i Finland. Där köpte jag en gång lågprisgrejor från en svensk lågprisbutik. Man fick ju flera stycken lock än vad märkeslocket hade kostat. Har hållt bra!

Märkte i mitt hus att förra ägaren hade plockat bort en massa och bara tapiserat över dosorna utan lock 😡
 
Redigerat:
Varmvattenberedaren, 230V, har inget eget påslag, räcker det med att man flippar säkringen eller måste det till en extra brytare?
 
K Kurtivan skrev:
Varmvattenberedaren, 230V, har inget eget påslag, räcker det med att man flippar säkringen eller måste det till en extra brytare?
Är väl brytare på VVB, termostaten vrides till noll. Förhoppningsvis så bryter den invärtes. Ska du kallställa så bryt säkringen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det brukar talas ibland om att dvärgbrytare inte är byggda för att användas som strömbrytare. Jag tror att det kommer att fungera utmärkt att göra så. Men det är kanske lite snyggare att ha en separat strömbrytare till den.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag menar att vi är medlemmar i EU.

Ändå har Sverige sina egna regler på EL, även på mycket annat. Medans andra regler, lagar etc styrs helt efter EU. "Det har nu bestämts så i EU och vi måste följa det" brukar det heta!
En liten parentes bara, det är inte EU-regler utan EN-standard eller Europastandard som gäller i europa. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.