Det var ganska sparsamt med information på den sidan. Skall det vara till tvättmaskin? Du behöver dragavlastning i så fall. Och det framgår inte om det finns. Sedan brukar kopplingsdosor vara större än apparatdosor. Så den passar nog inte.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
En sådan här [länk]
passar den direkt på en apparatdosa?
Jepp det gör den och har bara en ingång för en kabel ut. Hur många faser har du i dosan. 5 st så är det 3 faser framdraget. 3 st så är det 1 fas framdraget. Är det för en tvättmaskin, har du även en torktummlare.
Bäst är med en annan dosa om det finns 5 kablar i dosan. En liknande sådan här för två kablar är bäst, går då att koppla in både TM och TT. Finns på flera vauhus i olika fabrikat.
https://www.byggmax.se/kopplingsdos...gnid=20756641376&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD8
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Som sagt, i den väldigt fåordiga beskrivningen står det att den är för kopplingsdosa. Det vanligaste är att du har en apparatdosa för anslutning i ett badrum. Det skiljer i cc avstånd mellan skruvarna mellan kopplingsdosa och apparatdosa. Kopplingsdosan är större. Så om den verkligen är avsedd för kopplingsdosa kommer den inte att passa på en apparatdosa.

Men jag förstår inte riktigt varför man skulle köpa en så udda, dåligt beskriven produkt, som dessutom är dyrare än motsvarande produkt av kända kvalitetsmärken.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag hittar bara för två kablar ut, finns det inte för bara en eller använder man dubbel vare sig det behövs eller ej?
 
K Kurtivan skrev:
Jag hittar bara för två kablar ut, finns det inte för bara en eller använder man dubbel vare sig det behövs eller ej?
Har man en kabel så använder man bara en anslutning och har man två grejer så ansluter man bägge två på var sin fas och tar upp var sitt hål.
 
kisumisu
Gäller det här tvättmaskin så skulle jag installera shuckouttag.

Oavsett om jag gjorde själv eller anlitade elektriker då dessa är fullt lagliga idag och de flesta tvättmaskiner går ändå på 1 fas.
Blir mycket lättare när man byter maskin eller om man reparerar sin gamla än att ha en maskin permanent fast i väggen....
 
  • Gilla
Balo7
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Gäller det här tvättmaskin så skulle jag installera shuckouttag.

Oavsett om jag gjorde själv eller anlitade elektriker då dessa är fullt lagliga idag och de flesta tvättmaskiner går ändå på 1 fas.
Blir mycket lättare när man byter maskin eller om man reparerar sin gamla än att ha en maskin permanent fast i väggen....
Så du vet exakt var TS ska ha sin tvättmaskin, handdukstork, etc och att den får vara ansluten med stickkontakt just där?


Nja, schukouttag får inte finnas överallt i ett badrum.

Uttaget måste sitta utanför områdena 0,1 eller 2, dvs minst 60 cm från badkarskant eller 120 cm från duschhuvudets normalposition.

Om TM/TT/handdukstork/etc hamnar i område (0/)1 så måste de vara fast anslutna.
TM/TT som står i område 2 får vara ansluten med stickkontakt men riskerar att hamna i område 0/1 om badkaret tas bort.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Så du vet exakt var TS ska ha sin tvättmaskin, handdukstork, etc och att den får vara ansluten med stickkontakt just där?


Nja, schukouttag får inte finnas överallt i ett badrum.

Uttaget måste sitta utanför områdena 0,1 eller 2, dvs minst 60 cm från badkarskant eller 120 cm från duschhuvudets normalposition.

Om TM/TT/handdukstork/etc hamnar i område (0/)1 så måste de vara fast anslutna.
TM/TT som står i område 2 får vara ansluten med stickkontakt men riskerar att hamna i område 0/1 om badkaret tas bort.
Nä det vet jag inte.

Men får du ens ha elapparater som tvättmaskin inne i duschen??

Sedan beror det också på vad man installerar för skit.
Finns ju såna här

https://www.elgrossisten.se/strombr...glICWEHpZ_Q_RgLt8rXJUPwJ3ERcuwoxoCBlMQAvD_BwE


Ps. Hon skulle vara död i Sverige!
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men får du ens ha elapparater som tvättmaskin inne i duschen??
Ja det får man enligt elsäkerhetsreglerna, sen ska även tillverkaren tillåta att den installeras i område 1.

I område 0, 0-10 cm över golvet 0-120 cm från duschhuvudets normalposition får det inte finnas något, däremot får det finnas i område 1, 10-225 cm över golvet 0-120 cm från duschhuvudets normalposition.
En vit tvättmaskin i ett modernt badrum med vita hyllor och olika flaskor.
Bild saxad från bifogad pdf.


kisumisu kisumisu skrev:
Sedan beror det också på vad man installerar för skit.
Finns ju såna här
Det kvittar vad det är för typ av vägguttag, bara det är skyddsjordat uttag med minst IPx1 (normalt IP21) samt att det givetvis skyddas av jordfelsbrytare.

Vägguttag med IP44 eller högre är överkurs.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det får man enligt elsäkerhetsreglerna, sen ska även tillverkaren tillåta att den installeras i område 1.

I område 0, 0-10 cm över golvet 0-120 cm från duschhuvudets normalposition får det inte finnas något, däremot får det finnas i område 1, 10-225 cm över golvet 0-120 cm från duschhuvudets normalposition.
[bild]
Bild saxad från bifogad pdf.



Det kvittar vad det är för typ av vägguttag, bara det är skyddsjordat uttag med minst IPx1 (normalt IP21) samt att det givetvis skyddas av jordfelsbrytare.

Vägguttag med IP44 eller högre är överkurs.
Knäppa regler.
Där man borde göra liter mer "EU standard".

Även när det gäller hållbarhet, kabeldimensioner, säkringsstorlek...osv! Så det spelar visst roll hur uttagen är gjorda, installerade osv!
I Sverige läser man om elbilar som orsakat brand pga schuckoladdare. Har aldrig sett på finska nyheter om det här!

I våra grannländer får man ha tvättmaskin också i duschrum.

Men det står på uttagen att tvättmaskinen får ej vara igång och sladden skall vara urkopplad när man duschar och har duschat!

Medans i Sverige ska den vara konstant inkopplad. Ungefär måste göras strömlös via proppskåp och vem gör det?! 🤯
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Även när det gäller hållbarhet, kabeldimensioner, säkringsstorlek...osv! Så det spelar visst roll hur uttagen är gjorda, installerade osv!
Hur menar du?
Vägguttag som monteras ska givetvis följa svensk standard, det gäller alla å inte bara de som monteras i badrum,
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/produkter/stickproppar-och-uttag/

kisumisu kisumisu skrev:
I Sverige läser man om elbilar som orsakat brand pga schuckoladdare. Har aldrig sett på finska nyheter om det här!
Vid dessa bränder/tillbud har det ofta varit någon timer etc mellan uttaget och laddaren.
Några har varit gamla/slitna/ärgade så att det har blivit hög övergångsresistans mellan uttag och stickkontakt.

När jag jobbade på camping runt millennieskiftet så bytte jag ett antal CEE-216 uttag där kontakten har bränt fast i uttaget.
Ja, det berodde på att kontakten inte var ordentligt intryckt i uttaget.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det är ett ganska litet hygienrum detta (2,6 m2), med en dusch, tvättställ, Separett 9000 toa, elelement och en varmvattenberedare. Från inlägg i andra trådar här på forumet så har jag förstått fasta anslutningar rekommenderas så det är det jag går på.
 
Ja, fast anslutning är bättre (säkrare) än stickpropp, men endast om anslutningen görs fackmannamässigt!

Man vinner ingenting på en slarvig inkoppling som kanske glappar och där skyddsjordningen inte kontrolleras efter ordning.

Och JFB bör man ha i ett badrum, även om det är gammalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.