Hej, det gamla tröskeljärnet till garaget hade rostat sönder och nu tänkte jag fästa ett nytt vinkeljärn.

Orkar inte göra en hel omgjutning av kanten, så jag har kapat av armeringen på nya tröskeln så att den blir som ett vanligt vinkeljärn.

Närbild av en betongkantskada vid ett garage, med asfaltyta intill och ett nytt vinkeljärn liggande på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En söndersmulad betongkant vid garageinfart med nytt vinkeljärn intill. Asfalt möter betongen, och en kvast och plastsäck syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte dock gjuta en lagning av själva betongkanten så att det blir en bra 90graders vinkel. Kanten är nästan helt söndersmulad som ni ser.

Men hur fäster jag enklast vinkeljärnet sen mot betongkanten? Kör typ typ in med bilen några gånger per år så det är inga dagliga laster den behöver tåla.
Bara limma fast den med konstruktionslim?
Eller borra hål och köra typ 3 eller 4st betongskruvar eller expanderbult?

P
Det kommer aldrig att hålla långsiktigt att inte gjuta fast den..

Rejäl skrev:
Det kommer aldrig att hålla långsiktigt att inte gjuta fast den..
Ålrajt, Då får jag bita i det sura äpplet och göra om det då. Vad händer om man skruvar/bultar fast den då?

P
N naikon skrev:
Ålrajt, Då får jag bita i det sura äpplet och göra om det då. Vad händer om man skruvar/bultar fast den då?
Att den inte ligger stumt och varje gång du belastar järnet så rör den sig och då försvinner galven på järnet och rostningen börjar..

Rejäl skrev:
Att den inte ligger stumt och varje gång du belastar järnet så rör den sig och då försvinner galven på järnet och rostningen börjar..
Ah ok ja det stämmer säkert. Men som sagt så kommer den nog bara belastas med bil några enstaka gånger per år. I värsta fall får jag räkna med att göra om det om några år då

• Gilla
C/o 146 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.