Har 2 taklampor i köket i nya lägenheten.
Ena med en takrosett och infällt lamputtag.
Andra är det bara kablar som kommer ut ur taket (även för vidarekoppling till andra taklampan)
dom tidigare ägarna hade en fyrkantig taklampa fast ansluten där som hade en ”bas” på gissningsvis 20x20cm. Med en skruv i varje hörn rätt upp i taket.
Men jag vill ha en mindre och lättare lampa.
Tänker att jag sätter upp ett utanpåliggande lamputtag:
https://www.kjell.com/se/produkter/...ectric-exxact-dcl-uttag-utanpaliggande-p67753
Frågan är bara hur jag ska få upp denna? Är ju tänkt att den ska sitta med 2st skruv.
Men då taket där kablarna kommer ut inte verkar vara super-helt tänker jag hur jag bäst får upp uttaget så det sitter?
Verkar bara vara gips i taket.
- skruva med 2st skruv i uttagets hål för skruvar?
- plugg eller inte?
- även lite lim/monteringslim mellan dosa/tak?
Lampan jag planerar sätta upp är ganska liten och inte tung.
Tänker att taket ska göras om innan lamputtaget tas bort. Dvs lite lim+skruv borde göra att den verkligen sitter kvar?
tankar hur jag bäst fäster utanpåliggande takuttaget här?
tack på förhand
Andra är det bara kablar som kommer ut ur taket (även för vidarekoppling till andra taklampan)
dom tidigare ägarna hade en fyrkantig taklampa fast ansluten där som hade en ”bas” på gissningsvis 20x20cm. Med en skruv i varje hörn rätt upp i taket.
https://www.kjell.com/se/produkter/...ectric-exxact-dcl-uttag-utanpaliggande-p67753
Frågan är bara hur jag ska få upp denna? Är ju tänkt att den ska sitta med 2st skruv.
Men då taket där kablarna kommer ut inte verkar vara super-helt tänker jag hur jag bäst får upp uttaget så det sitter?
- plugg eller inte?
Tänker att taket ska göras om innan lamputtaget tas bort. Dvs lite lim+skruv borde göra att den verkligen sitter kvar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack på förhand
Hur är det i de tidigare hålen, sitter där plugg?S Smarteus skrev:Har 2 taklampor i köket i nya lägenheten.
[länk]
- plugg eller inte?
[bild]
tack på förhand
Finns ju definitivt någon typ av bärverk som gipsen är fäst i, är det puts på vass och hönsnät är det väl dock glesare mellan dessa.
Ett alternativ är ju om set drar bra med skruv i dom gamla hålen kan ju vara att såga till en 4-kantig bit MDF, runda till med sandpapper måla vit och sedan limskruva denna på plats över de gamla hålen (med ett hål i för kablarna givetvis). Typ som en taktosett
Ja precis. Problemet är att takdosan är 12.5cm i diameter. så gissar att skruvhålen inuti är 10cm isär.P Pumabjörnen skrev:Hur är det i de tidigare hålen, sitter där plugg?
Finns ju definitivt någon typ av bärverk som gipsen är fäst i, är det puts på vass och hönsnät är det väl dock glesare mellan dessa.
Ett alternativ är ju om set drar bra med skruv i dom gamla hålen kan ju vara att såga till en 4-kantig bit MDF, runda till med sandpapper måla vit och sedan limskruva denna på plats över de gamla hålen (med ett hål i för kablarna givetvis). Typ som en taktosett
och kablarna kommer ut där dom kommer. Så att träffa någon form av bärverk känns inte sannolikt. inte knackat och känt efter riktigt än.
dom gamla hålen ska jag spacka över och hela taket kommer målas om.
Vill bara ha en liten nätt 10-13cm diameter stor taklampa här. Så en stor 4-kantig MDF kommer inte bli så snyggt tyvärr - men kanske hållbart.
Men kanske molly-expader då?
Lite montage-lim för extra säkerhet mellan dosa/tak är helt onödigt?
Logga in
Skapa konto
S Smarteus skrev:Ja precis. Problemet är att takdosan är 12.5cm i diameter. så gissar att skruvhålen inuti är 10cm isär.
och kablarna kommer ut där dom kommer. Så att träffa någon form av bärverk känns inte sannolikt. inte knackat och känt efter riktigt än.
Vill bara ha en liten nätt 10-13cm diameter stor taklampa här. Så en stor 4-kantig MDF kommer inte bli så snyggt tyvärr - men kanske hållbart.
[bild]
Ja ska du måla om så kan du ju prova dig fram med molly etc funkar det inte får du väl spackla det hålet med.S Smarteus skrev:Ja precis. Problemet är att takdosan är 12.5cm i diameter. så gissar att skruvhålen inuti är 10cm isär.
[bild]
verkar vara betong/puts/bruk I taket. Inte stenhård betong utan lite mer ”porös”.P Pumabjörnen skrev:
Borde funka att testa borra två hål då och köra med röd/universalplugg och se om det sitter då va?
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Prova, kan ju inte mer än ramla nerS Smarteus skrev:
hehe. Nu borrade jag och två hål och pluggade. Ena hålet var det stenhårt i så fick köra med en betongborr 8mm. Andra hålet var inte riktigt lika ”svårborrat” så där borrade jag med en 6mm borr.P Pumabjörnen skrev:
Pluggade och drog i skruvar. Den i 8mm pluggen suger som f*n. Så bara den skruven lär ju hålla upp fäste+lampa?
var ju ganska nära alla kablar. Hade jag träffat någon kabel borde jag ha märkt det sen efter inkoppling och när jag slog på säkringen igen eller hur? Var ju 4-5cm från där kablarna kom ut ur taket som jag borrade.
nu ska bara hela taket spacklas och målas om men vi har ljus iaf.
Tack för all hjälp
Logga in
Skapa konto
Prova och se om det ramlar ner eller ej låter inte så seriöst. Det ser ut att vara ett betonghus. Då är det knappast reglar och gips i taket (om det inte är renoverat pga takputsen ramlat ner).
Jag tycker det ser ut som betongputs på bilden även om det är otydligt. Gips är vitt och puts grå.
Ska man fästa något i taket få man borra såpass långt att man kommer till betongbjälklaget, i alla fall om man vill sätta en krok som klarar vad en lampkrok ska klara enligt normer... 15kg
Går det att borra för plugg i putsen eller smularsig putsen så hålet blir för stort för pluggen?
Jag tycker det ser ut som betongputs på bilden även om det är otydligt. Gips är vitt och puts grå.
Ska man fästa något i taket få man borra såpass långt att man kommer till betongbjälklaget, i alla fall om man vill sätta en krok som klarar vad en lampkrok ska klara enligt normer... 15kg
Går det att borra för plugg i putsen eller smularsig putsen så hålet blir för stort för pluggen?
Ena hålet kändes som att borra lite i puts. Smulade sig inte supermycket men var inga konstigheter att borra. Andra hålet var svårborrat så där körde jag med större plugg+längre skruv. Köndes som att plugga/skruva i betong.blackarrow skrev:
Prova och se om det ramlar ner eller ej låter inte så seriöst. Det ser ut att vara ett betonghus. Då är det knappast reglar och gips i taket (om det inte är renoverat pga takputsen ramlat ner).
Så 1 av dom 2 hålen sitter nog som berget. När jag rycker och drar i takdosan jag skruvade upp känns den extremt stabil/fastsatt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden