Claes Sörmland
L Laurentiusson skrev:
Det som benämns som plastplugg ovan är standard hos många elektriker och kallas då rödplugg (35mm) och gulplugg (25mm). Oftast av fabrikat Thorsman (numera ägt av Schneider). [länk]

Inte för några kraftigare infästningar kanske men en mycket vanlig typ av plugg som sagt.

Fasadplugg GXL från Essve skulle kunna vara ett alternativ för trådskaparens projekt.
Aha! Det är en svensk plugg från staden man pratar riksvenska i! Det förklarar dess gamla dominans och varför dagens Kina-importörer inte säljer den.

L Laurentiusson skrev:
Fasadplugg GXL från Essve skulle kunna vara ett alternativ för trådskaparens projekt.
Tack för tipset! Verkar lovande 😀

Jag har fäst reglar, med bra resultat, i vår tegelfasad med spikplugg, men dom är nog dyrare än vanlig plastplugg (nylonplugg 😉)

Claes Sörmland
Det jag har upplevt som lite knepigt med att fästa (nylon)plugg i puts/betong är att när jag borrar så blir lätt hålet för stort. Borrhammaren går på någon sten och liknande och rör sig lite i sidled. Sen passar inte pluggen perfekt och det blir elände. Samma med borr (ej borrhammare) och tegel ibland även om det är enklare att borra snyggt där.

Min snabblösning på detta problem är snabbcement. Man rör ut lite pulver i vatten doppar pluggen i smeten och trycker in den. Sen sitter den som smäcken efter 15-30 min. Snabbcement för konsument:

https://www.clasohlson.com/se/Quick-Cement-RK,-1-kg/p/41-1783

Tillbaka till ämnet.
Jag antar att tegelfasaden är bara halvsten och tjänar som prydnad. Ett skarmtak kan utöva ett moment utåt och då är det risk att hela fasaden trillar utåt.
När jag byggde skärmtak med samma förutsättning borrade jag hål i teglet med skruvade in i bakomliggande trä.

T Thomas_Blekinge skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
Tillbaka till ämnet.
Jag antar att tegelfasaden är bara halvsten och tjänar som prydnad. Ett skarmtak kan utöva ett moment utåt och då är det risk att hela fasaden trillar utåt.
När jag byggde skärmtak med samma förutsättning borrade jag hål i teglet med skruvade in i bakomliggande trä.
Det är inte tal om något skärmtak.

Det handlar om en simpel skärmvägg med reglar och panel mellan husets fasad och en gjuten stolpe, skärmväggen blir cirka 1.50m bred.

Ursprungsfrågan var helt enkelt vilken plugg/metod som rekommenderas för att fästa en träregel mot en tegelfasad (håltegel). Det kommer inte handla om några laster överhuvudtaget, jag vill bara att träregeln ska sitta fast.

• Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
Då är svaret enkelt: nylonplugg i teglet, sedan träskruv med tillräckligt längd att gå genom hela pluggen och helst 5 mm till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.