Hej!
Behöver fästa en träregel i en tegelfasad från 1959. Det är håltegel. Den ska inte bära någon större last, bara en enklare skärmvägg till altanen. Vad för plugg är lämplig att använda? Eller är det ankarmassa och perfohylsa som gäller?
Behöver fästa en träregel i en tegelfasad från 1959. Det är håltegel. Den ska inte bära någon större last, bara en enklare skärmvägg till altanen. Vad för plugg är lämplig att använda? Eller är det ankarmassa och perfohylsa som gäller?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Någon återställning blir det inte under min livstidClaes Sörmland skrev:
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Nja, man separerar dessa alltid hos tillverkare tar ett exempel.
Skillnaden mellan en vanlig plastplugg och en nylonplugg ligger främst i materialets kvalitet, styrka och livslängd. En nylonplugg är segare, tål högre belastningar och åldras inte lika fort som enklare plastpluggar.
Skillnaden mellan en vanlig plastplugg och en nylonplugg ligger främst i materialets kvalitet, styrka och livslängd. En nylonplugg är segare, tål högre belastningar och åldras inte lika fort som enklare plastpluggar.
Här lär man sig saker. Helt missat att det finns en förvirrande terminologi där vissa äldre typer av pluggar av plast kallas för "plastpluggar" och mer samtida pluggar av plast kallas för "nylonpluggar".
Varför i hela friden skulle man välja det som ovan kallas för "plastplugg" och inte den typ som kallas för "nylonplugg"? Jag kollade Clas Ohlson och de säljer inte ens den typ som kallas för "plastplugg". Och de använder en annan terminologi för pluggarna.
Varför i hela friden skulle man välja det som ovan kallas för "plastplugg" och inte den typ som kallas för "nylonplugg"? Jag kollade Clas Ohlson och de säljer inte ens den typ som kallas för "plastplugg". Och de använder en annan terminologi för pluggarna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Så har det varit sålänge jag kan minnas, plastplugg generellt inomhus en billigare plugg.Claes Sörmland skrev:
Här lär man sig saker. Helt missat att det finns en förvirrande terminologi där vissa typer av äldre typer av pluggar av plast kallas för "plastpluggar" och mer samtida pluggar av plast kallas för "nylonpluggar".
Nylonplygg dyrare och mer utvecklad samt i material som tål utomhus bättre.
Byggmax har också denna indelning.
Tycker att det är bra att inte allt kallas plast för då blir det jobbigt att särskilja om vad man behöver, själv använder jag bara plastplugg väldigt begränsat..
Kanske om man vet om det jag har beskrivit, men är inte så säker att så stor del av befolkningen har kunskap eller ens ägnar det ens en tanke kvaliteten på plugg.Claes Sörmland skrev:
Eller tror du det?
Jag tror de finns kvar på t ex Byggmax p g a ett val som har gjorts av Thomee gruppen AB (=Bårebo). De gamla sortens finns t ex inte på Clas Ohlson, allt är av typen "nylonplugg". Kollade Biltema, kungen av billigt billigt. Finns bara pluggar av typen "nylonplugg". De kallar den för "skruvplugg" samt "plugg". Ahlsell har faktiskt gamla typen plastplugg kvar i sortimentet. Så det kanske är hantverkarna som gillar den?Frerider skrev:
Jag tror TS väljer rätt plugg efter denna djuplodade pluggdykning!
Det som benämns som plastplugg ovan är standard hos många elektriker och kallas då rödplugg (35mm) och gulplugg (25mm). Oftast av fabrikat Thorsman (numera ägt av Schneider). https://sv.wikipedia.org/wiki/Thorsman_&_Co
Inte för några kraftigare infästningar kanske men en mycket vanlig typ av plugg som sagt.
Fasadplugg GXL från Essve skulle kunna vara ett alternativ för trådskaparens projekt.
Inte för några kraftigare infästningar kanske men en mycket vanlig typ av plugg som sagt.
Fasadplugg GXL från Essve skulle kunna vara ett alternativ för trådskaparens projekt.
Produkter som diskuteras: "Fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Då har vi hjälpt framtida plugg köpare ikväll😉Claes Sörmland skrev:
Jag tror de finns kvar på t ex Byggmax p g a ett val som har gjorts av Thomee gruppen AB (=Bårebo). De gamla sortens finns t ex inte på Clas Ohlson, allt är av typen "nylonplugg". Kollade Biltema, kungen av billigt billigt. Finns bara pluggar av typen "nylonplugg". De kallar den för "skruvplugg" samt "plugg". Ahlsell har faktiskt gamla typen plastplugg kvar i sortimentet. Så det kanske är hantverkarna som gillar den?
Jag tror TS väljer rätt plugg efter denna djuplodade pluggdykning!