Pågrund av den extra bärlinan till flisen så har jag jätte dåligt med plats att skruva min 95x95. stolpar inifrån. (Dom ska sitta på utsidan av bärlinan, det vart lite fel i designen :-) )
Har ni några bra råd på vad man kan använda för att skruva i dom.

Nu är jag inte helt med på vad du menar men borde inte helt vanliga vinkel järn fungera?

Jag har läst att staket stolparna helst ska skruvas in från insidan om dom ska sitta på utsidan av bärlinan om det ska bli stadigt.
Men jag vet intet hur jag ska kunna komma åt med borren eftersom det bara finns ca 8cm innan nästa bärlina kommer.
PS, jag är sååå trött på det här altan bygget, allt blir fel känns det som; men men ..... -:)

F Erica Wyse skrev:
Jag har läst att staket stolparna helst ska skruvas in från insidan om dom ska sitta på utsidan av bärlinan om det ska bli stadigt.
Men jag vet intet hur jag ska kunna komma åt med borren eftersom det bara finns ca 8cm innan nästa bärlina kommer.
PS, jag är sååå trött på det här altan bygget, allt blir fel känns det som; men men ..... -:)
Borra hål (10-15mm) i den bärlinan som är i vägen och kör med en lång bitshållare

S Simsonsson skrev:
Borra hål (10-15mm) i den bärlinan som är i vägen och kör med en lång bitshållare
Smart, hur många skruv bör jag ha i varje stolpe? Borde nog kunna göra det översta snett neråt.
Skulle man kunna ha en genomgående skruv från utsidan med mutter på insidan? (Det vore det lättaste tror jag)

Vagnsbult från utsidan kan väl se helt ok ut?

F Erica Wyse skrev:
Skulle man kunna ha en genomgående skruv från utsidan med mutter på insidan? (Det vore det lättaste tror jag)
Absolut, beroende på dimension kan det bli väldigt starkt. Använd rejäl bricka innan muttern. Tänk på att det helst ska vara rostfritt, kan även köra med gängstång och mutter på båda sidor.

Om du kör genomgående skulle jag säga att det räcker med 2 st 10-12 mm per stolpe. Träskruv hade jag satt 3-4 st 6 x 100-140 eller hur långa du nu får plats med.

Är stolparna till för att bära altanen eller är det för ett staket?

T Tosse skrev:
Absolut, beroende på dimension kan det bli väldigt starkt. Använd rejäl bricka innan muttern. Tänk på att det helst ska vara rostfritt, kan även köra med gängstång och mutter på båda sidor.

Om du kör genomgående skulle jag säga att det räcker med 2 st 10-12 mm per stolpe. Träskruv hade jag satt 3-4 st 6 x 100-140 eller hur långa du nu får plats med.

Är stolparna till för att bära altanen eller är det för ett staket?
Tusen tack för ditt hjälpsamma svar.
Dom är bara till för staket plus att jag ska ha en kjol utanpå så hur skruvarna ser ut spelar ingen roll plus att det finns plats för mutter på båda sidorna.
Tycker du att jag ska förborra stolpe och regel eller ”bara” skruva i dom som vanligt?

Om du ska sätta skruv och mutter måste du förborra med samma diameter som skruven, men du menade kanske i fallet träskruv? I så fall behöver du inte det om det är en vanlig 6 mm-skruv och det inte är så nära änden på brädan. Om det är nära änden kan du förborra med 3 mm borr och någon cm kortare än vad skruven är lång.

• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.