Hej,

Har köpt 2 meter långa coola 200x200 mm stolpar som jag tänkte ha som "grind" stolpar

Jag har dock inte förstått ännu hur jag ska fästa dem. :) Jag har svårt att tro att det blir stabilt med att gjuta en stor plint och bara ha plintjärn utan sko? Eller blir det stabilt om jag har 2-3-4 st plintjärn runtom?

Tacksam för hjälp
 
J jehr skrev:
Hej,

Har köpt 2 meter långa coola 200x200 mm stolpar som jag tänkte ha som "grind" stolpar

Jag har dock inte förstått ännu hur jag ska fästa dem. :) Jag har svårt att tro att det blir stabilt med att gjuta en stor plint och bara ha plintjärn utan sko? Eller blir det stabilt om jag har 2-3-4 st plintjärn runtom?

Tacksam för hjälp
Du kan ju gjuta ned dom i en egengjuten plint ?
Iaf om dom är tryckade.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan ju gjuta ned dom i en egengjuten plint ?
Iaf om dom är tryckade.
De är inte tryckt. Jag tänker att de kommer väl ruttna sönder inom 10 år då?
Däremot har jag funderat om man ska skydda botten av stolpen, och sen bara placera den i packat grus...
 
K
Tar du kraftiga plintjärn och gjuter en egen grov plint så kommer det funka bra. Plintjärn med genomgående skruv och mutter är betydligt bättre än stolpsko om du ska hänga grindar i dom. Förutsätter att de är i trä
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Grövre plintjärn eller profiler. En vanlig U- eller I-balk har t ex potential att bli mycket stadigare än ett plattjärn.
 
Ska det hänga en grind på dom, eller ska dom bara vara dekoration? Om det ska klara en grind, så är ju en snedsträva betydligt starkare än bara ett grundfäste.
 
Jo det är tänkt med grind på sikt… just nu funderar jag på att bara gjuta ned han och hoppas på 15 bra år. 💪🏾
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.