Har ett problem som jag brottats med ett tag men inte hittat någon bra lösning till. Vi har ett Elfa garderobssystem där vi har två skenor som sitter på insidan av dörrarna för att hålla upp två mindre hänghyllor (där det typ finns underkläder, dvs inga tunga laster). Garderobsdörrarna är typ spånskiva äldre modell (gissar från huset byggdes 1970) och är kanske 5-10 mm tjocka.

Har provat att skruva upp skenorna med så långa skruvar som jag kan få dit utan att dom sticker ut på utsidan. Det funkar okej men båda gångerna har skenorna ramlat ner efter ett par månaders användning och om jag fortsätter så känns det som att dörrarna snart kommer smulas sönder av skruvhål :D.
Testade även om det gick att sätta någon hänganordning så att skenorna skulle hänga på ovankanten dörrarna men då går inte garderoben att stänga.

Har funderat på dubbelhäftande tejp men det känns nästan ännu mer osäkert. Eller typ att skruva fast en plywood-skivor på insidan av dörren och fästa skenorna i dessa men det känns så fult så vill helst undvika detta... Någon som sitter på en fiffig idé - någon super-skruva jag missat eller någon annan klok tanke :)?

BirgitS
1970 var det väl fortfarande vanligt med garderobsdörrar gjorda av en fururam och sen en tunn masonitskiva på vardera sidan. I så fall är det ju viktigt att man skruvar i fururamen och inte i masoniten.

Låter det som en jämnt massiv dörr eller ihåligt på mitten när du knackar på dörren?

• Gilla
villasuperstar och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill att det bygger på djupet så limma, med montagelim, dit en bit trä eller plywood som passar inne i skenan mitt för där skruvarna hamnar. Det spärrar hålen för konsoller så anpassa det efter var ni vill ha hyllor
Bitarna får inte vara allt för små (de riskerar då att spricka) och du behöver förborra för skruven.
Slipa lite på dörren innan du limmar för bättre fäste.

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.