12 635 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Fästa regel i murstocken, eller inte?
Håller på att sätta upp en ny vägg mellan vardagsrum och barnrum, den gamla var riktigt dålig. Just mellan rummen så sitter även en av murstockarna och den gamla väggen var spikad i murbruket (innan det stelnade). Har redan satt upp en likadan vägg mellan tvättstuga och vardagsrum där jag borrade, pluggade och satte försänkta gipsskruv några cm in i murstocken. Frågan är nu om jag kan strunta i att fästa regeln i murstocken och istället bara fästa den i syllarna. Känns som att regeln ändå kommer sitta fast när jag sätter upp spån och gips åt bägge håll. Eller?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Sotaren lär inte gilla om du fäster i en skorstensstock som används. Dessutom så är det enbart ändträ som får ligga emot dessa.
/Kent
/Kent
Varför endast ändträ? Båda väggarna var fästa i murstockarna sen tidigare, gör likadant nu fast fäster i teglet istället för bruket.
ja varför bara ändträ vet inte jag heller, men jag hade bara spikat uppe och nere, inte fästa i murstocken alltså...
Om du är osäker på stabiliteten så kan du alltid kortla mellan den regeln och närmaste jämte...
Men kom ihåg att du bör sätta skruvarna lite tätare i gipsen,,, sätt runt 15 cm mellan dom, och glöm inte att skruva i kortlingarna oxå... kanske kan du t.o.m sätta kortlingarna så att det samtidigt ger stöd åt någon grej som ska hängas på väggen, typ tung platt-tv eller element eller dylikt.
Om du är osäker på stabiliteten så kan du alltid kortla mellan den regeln och närmaste jämte...
Men kom ihåg att du bör sätta skruvarna lite tätare i gipsen,,, sätt runt 15 cm mellan dom, och glöm inte att skruva i kortlingarna oxå... kanske kan du t.o.m sätta kortlingarna så att det samtidigt ger stöd åt någon grej som ska hängas på väggen, typ tung platt-tv eller element eller dylikt.
Jag satte fast den i murstocken ändå då jag fick råd att göra det på annat håll, dock bara på fyra ställen. Har både spån och gips så några kortlingar känns inte som att det behövs för att fästa upp nåt.
Har hört två skäl till det med ändträ...
Ändträ är svårantändligare.
Hög värme försvagar virket och för att inte äventyra bärande konstruktion så får endast ändar utsättas för denna värme.
/Kent
Ändträ är svårantändligare.
Hög värme försvagar virket och för att inte äventyra bärande konstruktion så får endast ändar utsättas för denna värme.
/Kent
Murstocken används inte idag, men kommer användas i framtiden för en kamin. Dock inte någon pipa i den delen av murstocken så risken att det skulle komma speciellt (någon alls) värme på regeln är minimal. Dessutom är det ju en liten innervägg som inte har den minsta bärande funktion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa provisorisk träregel i betong för ställning
Byggmaterial & Byggteknik -
Finns beslag för att fästa 95x95 i regel
Altan & Uteplats -
Rätt skruv för att fästa tryckt regel i takfot?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa "mellanliggande" regel?
Altan & Uteplats -
Fästa regel/bärlina väggen för pergola?
Byggmaterial & Byggteknik